Een bedrijf starten is een ding, er een succes van maken een tweede. Maar wat maakt een ondernemer nou precies succesvol? De afgelopen jaren interviewden we veel geslaagde ondernemers. Hun ervaringen vormen de basis voor deze succesfactoren.

Ken uzelf

Volgens onderzoek van EIM delen succesvolle ondernemers een aantal persoonskenmerken. Zoals de wil om onafhankelijk te zijn, prestatiegerichtheid en doorzettingsvermogen. Maar ook: daadkracht, betrouwbaarheid en makkelijk leiding kunnen geven. Daarnaast starten succesvolle ondernemers in de sector waar ze al werkzaam zijn, en hebben ze daar al redelijk succes in. Tot slot: uit het onderzoek blijkt ook dat een goed voorbeeld (een ouder, meestal de vader) echt doet volgen.

Succes is een combinatie van geluk en hard werken

“Om een snelle groeier te worden, is het noodzakelijk dat u zich maximaal inzet voor het bedrijf”,  aldus onderzoek van ING Economisch Bureau. Toch betekent hard werken niet per definitie veel werken, het is eerder slim werken. Voorbeeld: bekijk regelmatig of de werking van de 80-20 regel nog op u van toepassing is. Besteed 80 procent van de tijd aan die 20 procent klanten die het leeuwendeel van de omzet vormt. En niet andersom zoals vaak gebeurt. Time management dus. En prioriteitenlijstjes…

Verzamel informatie 

Succesvolle starters hebben zich goed voorbereid. Ze onderscheiden zich ten opzichte van de gemiddelde starter positief in branchekennis en ondernemersvaardigheden, en zijn vaak al goed bekend met de markt waarin ze willen opereren.

Vragen, vragen en nog eens vragen

Het ondernemerschap begint met het stellen van vragen. Wat beoogt u precies met het nieuwe bedrijf? Heeft u hier vergunningen of diploma’s voor nodig? Wie kan u helpen bij uw plannen? Leg uw ideeën voor aan familie, vrienden en ervaren ondernemers. Zet vervolgens op een rij bij welke instanties u meer informatie kunt inwinnen, zoals de Kamer van Koophandel, de Belastingdienst, brancheorganisaties, gemeente en leveranciers.

Denk groot en met visie maar begin klein

Wat is klein? Dat is wat u zelf nog kunt behappen qua tijdsbeslag, leningen, investeringen, risico’s en onzekerheid. Klein betekent evengoed professioneel op uw vakgebied. Start eerst eens met het schrijven van een beknopt ondernemingsplan.

Goede raad hoeft niet duur te zijn.

Veel is natuurlijk beschikbaar op internet. Denk aan de Belastingdienst of Kamer van Koophandel. Die laatste biedt ook starterscoaches aan en allerlei praktische workshops. Met wat vriendendiensten en soms ruilhandel houdt u meer geld in eigen zak dan starters die voor hun visitekaartje al een professionele ontwerper inhuren.

Bescherm uw gouden idee

Als u een nieuw product, dienst, concept, een merknaam of een niche in de markt bedenkt, maak niet de fout dit uit enthousiasme overal rond te bazuinen. Afhankelijk van waarover het gaat is inschrijving in het octrooiregister, deponeren van de merknaam en/of concept zeer verstandig. In een aantal gevallen is registratie via een onderhandse akte bij de belastingdienst mogelijk en nog goedkoop ook.

Bereikbaarheid

De nieuwste ICT-snufjes lijken speciaal uitgevonden voor de zzp’er. Nog even en het kantoor past in de binnenzak. Naast de laptop is er nu de smartphone en de Personal Digital Assistant (PDA). Handige apparaten waarmee u draadloos internet op kunt, e-mails verstuurt, bestanden beheert en zelfs kunt routeplannen.

Samenwerken

Tijdelijke samenwerking is dé manier om een minder schoksgewijze opdrachtenstroom te krijgen. Dit werkt vooral goed binnen bepaalde vakgebieden, bijvoorbeeld een tekstschrijver die samenwerkt met een grafisch vormgever. Maak goede afspraken en controleer het gemaakte werk voordat het aan uw opdrachtgever wordt geleverd. Andere voordelen: kennis en inspiratie uitwisselen met collega’s. Eventueel kunt u via een netwerkverband gezamenlijk inkopen.

Het allerbelangrijkste: vroegtijdig hulp of advies vragen

Bij de ondernemerslijn van De Zaak komen regelmatig vragen binnen van ondernemers (bijvoorbeeld het tijdelijk niet kunnen betalen van leveranciers). Heeft u ook een vraag? Bel tijdens kantooruren 085 – 079 7050.
Hoe ver ben jij met automatiseren?
Het MKB is vaak (te) veel tijd kwijt aan administratieve taken en mist actueel inzicht. Wat is jouw automatiseringsbehoefte? Ontvang direct jouw resultaten.
Zakelijke autoverzekering
Uitgebreide dekking, een uitstekende service en extra exclusieve collectieve korting via De Zaak. Benieuwd hoeveel jij kan besparen?
Lees ook…
Afspraken en voorwaarden rond de eisen van een product of dienst leggen veel ondernemers vast in een contract. Zo’n contract wordt een Service Level…
Wie een pand zoekt om zijn bedrijf te vestigen heeft de keuze om te kopen of te huren. Als je bereid bent om een investering te doen, zeker weet dat je…
Ben jij net een start-up gestart en ziet jouw ondernemen er nog een beetje uit als Bambi op glad ijs? Dan biedt een wetswijziging je wellicht uitkomst….