Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google
5 slimme boekhoudtips

5 slimme boekhoudtips

6 november 2014
Een administratie bijhouden is voor sommigen een noodzakelijk kwaad. 

Het belang van een goede administratie 


Zoals gezegd, is buiten de verplichting tot degelijk boekhouden, boekhouden voor u ook van belang omdat het een schat aan informatie levert over uw bedrijf. Als u uw administratie goed bijhoudt, dan kunt u eerder bijsturen als er in de onderneming iets mis dreigt te gaan. Zo kunt u bijvoorbeeld op tijd ingrijpen als debiteuren niet (tijdig) betalen, kijken of u de huidige kostprijs van uw product moet aanpassen enzovoorts. De ervaring leert dat ondernemers met een goed bijgewerkte administratie minder risico lopen om failliet te gaan. Nog een reden dus om uw administratieve zaken goed op orde te hebben! 

Tip 1: Gebruik de juiste tools en bespaar


Je bespaart veel tijd en geld wanneer je een goede tool gebruikt voor je boekhouding. Tegenwoordig zijn er veel interessante online boekhoudpakketten die je helpen boekhouden. 

Zo bespaar je bijvoorbeeld veel tijd met de btw aangifte, waardoor deze wel leuker en makkelijker wordt. De software geeft je namelijk een kant-en-klaar btw-overzicht die eventueel ook nog automatisch kunt indienen bij de Belastingdienst.

Nieuwsgierig welke tools je kunnen helpen? Onderstaande boekhoudpakketten raden wij aan voor zzp’ers en kleine ondernemingen:

 

Tip 2: Houd rekening met de bewaartermijn


Iedere ondernemer moet zijn administratie zeven jaar lang bewaren. Dat is  wettelijk verplicht. Alles wat financiële gevolgen heeft voor de onderneming  moet u systematisch vastleggen in een administratie.  Denk aan basisgegevens zoals:  – de debiteuren- en crediteurenadministratie  – het grootboek  – de in- en verkoopadministratie  – de voorraadadministratie  – de loonadministratie.  Op de bewaartermijn bestaan uitzonderingen. Gegevens over onroerende  zaken moet u tien jaar bewaren.   

Tip 3: Bewaar alle zakelijke documenten


Alle gegevens die u voor uw bedrijf elektronisch of op papier vastlegt, maken  deel uit van uw bedrijfsadministratie en dient u te bewaren. U moet denken aan;  kasadministratie en kassabonnen, inkoop- en verkoopboek, bankafschriften,  contracten, overeenkomsten, software en databestanden, maar ook aan  (digitale) agenda’s etcetera.   

Tip 4: Maak duidelijke BTW-overzichten


Uw administratie moet inzicht geven in hoeveel BTW u moet betalen. Daartoe  moet u de volgende informatie bijhouden: facturen die u uitschrijft en  facturen die u moet betalen, uitgaven en ontvangsten en het privégebruik van  goederen en diensten. Als u ook handel drijft met het buitenland, dan zult u ook  de uitvoer en invoer van goederen moeten bijhouden. Een geautomatiseerde  boekhouding kan u hierbij een hoop werk uit handen nemen.  

Tip 5: Vraag hulp bij het inrichten van uw administratie


Het opzetten van een administratie vraagt om enige boekhoudkundige  kennis. Zonder deze voorkennis een administratie inrichten, raden wij  daarom af. Bij de inrichting wordt namelijk een aantal elementen van de  administratie vastgelegd die daarna moeilijk zijn terug te draaien. 
 

BONUS Tip: Leer zelf de administratie bij te houden


Het bijhouden van de financiële administratie is routinewerk en redelijk snel  aan te leren. Met een training die toegesneden is op uw situatie leert u hoe  u dit efficiënt en effectief doet. Hoe beter u uw boekhouding op orde heeft,  hoe groter de informatiewaarde voor uzelf. Daarnaast bespaart u op  accountantskosten wanneer u een goede administratie aanlevert.  

Tip! Essentiële (of handige) ondernemerszaken: Bedrijfsverzekeringen (zoals bijvoorbeeld een beroepsaansprakelijkheidsverzekering), een boekhouder of belastingadviseur die je helpt met jouw administratie en/of belastingaangiftes, incassobureau inschakelen voor je openstaande facturen, een professionele website laten maken of een gratis tankpas via De Zaak afsluiten.

Lees ook…