Feedback geven kan lastig zijn maar wanneer je een aantal regels volgt kun je effectieve feedback geven die waardevol is en op een constructieve manier bijdraagt aan de ontwikkeling van de ander en van jouw onderneming. Dit zijn de regels voor het geven van feedback aan medewerkers.

Word een visionair leider, die klaar is om verandering te brengen in zowel bedrijfsleven als maatschappij. Lees meer over de nieuwe Impact MBA van Nyenrode Business Universiteit.

Inhoudsopgave

Feedback geven

Het is waardevol en goed voor de sfeer binnen je onderneming wanneer collega’s onderling positieve feedback maar ook negatieve feedback kunnen geven aan elkaar. Zo helpen ze elkaar ontwikkelen en wanneer jij als ondernemer feedback deelt met je medewerker kan dit zeker een positief effect hebben op de werkprocessen en op je onderneming zelf.

Wat is feedback?

Wanneer je feedback geeft, zeg je eigenlijk iets over iemand zijn gedrag of prestaties. Welke dingen gaan goed en welke dingen kunnen beter? Dat verwerk je in je terugkoppeling aan je collega’s of aan een medewerker. Samen kun je elkaars ontwikkeling stimuleren, want ook jij als ondernemer kunt leren van feedback van medewerkers.

Goede feedback is dus ontzettend waardevol en met concrete feedback kan je echt aan de slag om je onderneming verder te ontwikkelen. Maar wanneer wordt feedback simpelweg kritiek? Feedback gaat over dingen die iemand kan veranderen. Wanneer je feedback is: ‘wat heb je grote voeten’, is dat dus kritiek. De ander kan er immers niets aan veranderen dat hij of zij grote voeten heeft. Feedback geven doe je op veranderbaar gedrag van een medewerker. Zodat je medewerker die je feedback geeft ook daadwerkelijk aan de slag kan met de feedback.

6 regels voor feedback geven

Feedback geven is dus zeker waardevol en helemaal wanneer het om constructieve feedback gaat. Houd er wel rekening mee dat wanneer jezelf feedback geeft, je ook bereid moet zijn tot feedback ontvangen. Wie de bal kaatst, kan hem immers terugverwachten.

1. Feedback geven: timing is alles

Een medewerker aanspreken en feedback geven op een vol kantoor of wanneer je net gezamenlijk naar de supermarkt loopt, is niet handig. Wanneer je feedback geeft, moet je dit op een passend moment doen. Timing is namelijk heel belangrijk. Neem een rustig moment en zorg dat er geen andere collega’s of medewerkers bij zijn. Geef ook vooraf aan dat je feedback wil geven.

2. Feedback geven: doe het constructief

Of je nu negatieve of positieve feedback gaat geven, zorg altijd dat je boodschap opbouwend is. Blijf dus altijd positief, je geeft feedback om je medewerker verder te helpen in zijn of haar ontwikkeling en die draagt weer bij aan de vooruitgang van jouw onderneming.

3. Constructieve feedback geven is altijd concreet

Wanneer je goed feedback geeft, is deze voorzien van concrete voorbeelden. Zo kan je medewerker er echt iets van leren en stappen zetten.

4. Blijf in de ik-vorm: de ik-boodschap zegt het meest!

Wanneer je niet in de ik-vorm feedback geeft, kan het gebeuren dat je feedback juist overkomt als kritiek. Gebruik dus de ik-vorm. ‘ik heb het gevoel dat….’ of ‘ik ervaar dat……’

5. Verplaats je in de ander en sta open voor een reactie

Hoe zou jij als ondernemer feedback willen ontvangen? Wat is een moment dat jij zou verkiezen? Verplaats je in je medewerker en sta ook open voor een reactie als je feedback geeft.

6. Geef feedback op de prestatie van iemand, niet op iemand zijn persoonlijkheid!

We zijn allemaal mensen en hebben allemaal een andere persoonlijkheid. Daar feedback op geven is dus zinloos en heeft dus ook geen waarde op de werkvloer of voor je onderneming.

Veelgestelde vragen

Hoe geef je effectieve feedback?

  • Bedenk vooraf wat je wilt zeggen en hoe je het wilt zeggen. Houd het constructief en gericht op verbetering.
  • Geef feedback op een moment waarop je werknemer er klaar voor is om te luisteren en open te staan voor verbetering.
  • Wees duidelijk en specifiek over de gedragingen of acties die je aanpakt. Vermijd algemene uitspraken.
  • Geef de ander de kans om zijn of haar perspectief uit te leggen en luister actief naar wat hij te zeggen heeft.
  • Blijf positief en gericht op verbetering, in plaats van verwijten te maken of de situatie te verzwaren.
  • Geef suggesties en draag oplossingen aan om de situatie te verbeteren.
  • Feedback kan emoties oproepen, dus houd rekening met de gevoelens van de ander en behandel ze met respect en begrip.

Wat is slechte feedback?

Slechte feedback is feedback die niet gericht is op verbetering en de groei van de ontvanger. Het kan negatief, persoonlijk of onduidelijk zijn. Slechte feedback omvat onder andere: persoonlijke aanvallen, algemene uitspraken en negatieve of destructieve opmerkingen. Het is belangrijk om feedback te geven die constructief en gericht is op verbetering, de ontvanger te respecteren, te behandelen met begrip en professionele afstand.

Bereid je voor op de business van de toekomst en versterk jouw bedrijf in een wereld die wordt gekenmerkt door digitale innovatie en duurzaam denken. Ontwikkel jezelf met de flexibele Impact MBA van Nyenrode.

Foto van Jos Plantenga

Jos Plantenga

Ik heb een voorliefde voor Google data, contentstrategie en woordgrapjes. SEO schrijver met bijna 10 jaar ervaring en geen onderwerp is mij te gek. Ooit opgeleid tot harpiste maar van je hobby moet je geen beroep maken en dus ging de harp aan de wilgen en kwam er een stevig toetsenbord.
Lees ook…
Als ondernemer is het makkelijk om in een routine te blijven hangen. Maar juist door je aanpak eens anders te doen en je sterke punten in te zetten,…
De war for talent is volop aan de gang en nog nooit wisselden zoveel werknemers van werkgever. Bedrijven trekken alles uit de kast om goede…
Wil je het beste uit je team halen en je bedrijf naar een hoger niveau tillen? Een sterke leider zijn gaat verder dan alleen de baas spelen. Ontdek in…
Leiderschapstrainingen zijn de laatste jaren steeds populairder geworden, ook bij ondernemers en managers in het midden- en kleinbedrijf (mkb). Maar…
Als ondernemer weet je dat gemotiveerde medewerkers het verschil maken. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw personeel enthousiast blijft en net dat stapje…