Drink thee, netwerk en toon respect

Jij wilt zakendoen in Turkije. Net als bij andere stappen over de Hollandse landsgrenzen loont het om je goed voor te bereiden. Wij helpen je op weg met informatie en tips over het zakendoen in Turkije.

Inhoudsopgave

WOW – Onze reactie van De Zaak na 2 dagen dit super praktische workshop gevolgd te hebben. Absolute aanrader voor ondernemers die systematisch willen groeien. Meld je gratis aan.

Cultuur in Turkije

Voor je gaat ondernemen in of exporteren naar Turkije is het handig als je wat van de cultuur weet. Turken staan bekend om hun gastvrijheid. Wellicht heb je weleens gehoord van het Turkse kopje thee dat ze hun zakenrelaties aanbieden. Hiermee leggen ze contact en bouwen ze een (persoonlijke) relatie op. Maak hier gebruik van, want in Turkije zijn referenties, persoonlijke relaties en netwerken belangrijk.

Qua zakencultuur is Turkije hiërarchisch en formeel, helemaal wanneer je zakendoet met familiebedrijven. Het is de directeur of de eigenaar die beslist. Turken vinden het belangrijk dat je op tijd komt bij je afspraken. Bevestig ze netjes een dag van tevoren en kom op tijd, helemaal op je eerste afspraak. Moet je reizen om bij je afspraak te komen? Neem dan ruim de tijd, het kost namelijk meer tijd dan in Nederland. Als je een afspraak in de stad hebt, dan wordt een kwartier te laat komen geaccepteerd, maar liever hebben ze dat je punctueel bent.

Communiceren: in welke taal en hoe?

Communiceren is essentieel tijdens het zakendoen in Turkije. In de steden en toeristische gebieden wordt Engels of Duits gesproken, maar het grootste gedeelte van de bevolking – zo’n 90% – spreekt Turks. Turken stellen het erg op prijs als je de moeite neemt om een paar woorden Turks te leren – ook als je niet zeker bent van je uitspraak.

Misschien valt het je op dat Turken minder oogcontact maken dan wij in Nederland gewend zijn. Dit is een manier om respect te tonen. Let er ook op dat de afstand tussen mannen en vrouwen in Turkije belangrijk is. Volgens de regels van de Islam is het namelijk onrein voor mannen een vrouw de hand te schudden. Ook is er nog een stukje non-verbale communicatie die anders is dan je gewend bent. Maakt je zakenrelatie een knikbeweging met zijn hoofd naar beneden? Dan zegt hij ‘Ja’. Beweegt hij zijn hoofd omhoog en zijn de wenkbrauwen opgetrokken? Dan is dit een ‘Nee’.

Praktische tips zakendoen in Turkije

  1. De kledingstijl in Turkije is formeel. Bedek als vrouw je knieën en schouders.

  2. 99,8% van de Turken is moslim. Houd rekening met de kledingvoorschriften (voor vrouwen), regels rondom eten en drinken en de islamitische feestdagen.

  3. Vermijd in gesprekken gevoelige onderwerpen als godsdienst en politiek.

  4. Toon respect voor de Turkse vlag, de regering en Atatürk, de oprichter van de Turkse republiek.

  5. Weet dat onderhandelen hoort bij de Turkse zakencultuur. Neem hier uitgebreid de tijd voor, dat doen zij ook. Hierbij vinden Turken een lagere prijs op de korte termijn vaak belangrijker dan een hogere winst op de lange termijn.

  6. De Turkse Lira is momenteel een gevoelige munt. Spreek altijd af wanneer een betaling plaatsvindt en in welke valuta. Exporteren naar Turkije? Dan geeft een gedeeltelijke vooruitbetaling de meeste zekerheid.

  7. Aanvragen visum Turkije.

Exclusief via De Zaak toegang tot hét groeievent voor MKB ondernemers. Beoordeeld met een 9,2 uit 10 en door De Zaak zelf met een 10. Op = Op. Meld je gratis aan.

Lees ook…
Het nieuws dat je klant of leverancier failliet is, komt vaak als een schok. De impact op je bedrijf kan groot zijn: van onbetaalde facturen tot…
Het leven van een ondernemer kan intens zijn. Je wilt alles uit je bedrijf halen en er ook zijn voor je familie en vrienden. En niet te vergeten: af en…
Niemand wordt blij van lastige klanten. Toch is het iets waar veel ondernemers vroeg of laat mee te maken krijgt. Misschien is de kritiek die je…
Heb je een goed idee en overweeg je om samen met een goede vriend, een familielid of je partner een bedrijf te starten? Ondernemen met mensen die je…
Wil je weten hoe je je bedrijf onderscheidt van de rest en nieuwe klanten aantrekt? Met marktonderzoek krijg je waardevolle inzichten waarmee je je…
Wat maakt jouw bedrijf in de ogen van klanten zo bijzonder dat zij voor jou kiezen en niet voor de concurrent? Ofwel: wat is je onderscheidend…