Voor het eerst sinds jaren is er weer een groei te zien in het aantal winkels in Nederland. Hoewel de coronacrisis voor veel onzekerheid zorgde binnen deze branche gloort er weer een beetje hoop aan de horizon. Een stijgend aantal winkeliers betekent echter ook meer concurrentie. Daarom is het als eigenaar van een winkel aan te raden om actief bezig te gaan met het verhogen van de klanttevredenheid in de winkel.
Inhoudsopgave
1. Kies voor betaalgemak in de winkel
Klanttevredenheid is ontzettend belangrijk binnen je business omdat het ervoor kan zorgen dat mensen meer geld uitgeven en nog belangrijker: weer terugkeren naar je winkel om nog een aankoop te doen. Een van de zaken die je in ieder geval op orde moet hebben, is het betaalgemak in je winkel. Consumenten houden ervan dat ze snel en op verschillende manieren kunnen betalen. Een pinautomaat aanschaffen is bijvoorbeeld onmisbaar in een moderne shop. Geef je klanten de mogelijkheid om draadloos te betalen, evenals om met cash of met creditcard te betalen. Misschien is betalen via QR-code of Tikkie zelfs iets voor je.
2. Investeer in een goede klachtenafhandeling
Klachten kun je altijd krijgen. Misschien werkt een verkocht product niet zoals het hoort of is de klant niet blij met bepaalde garantievoorwaarden van een aankoop. Neem dit soort klachten altijd serieus en nog belangrijker: neem er de tijd voor. Bij veel bedrijven werkt de klachtenafhandeling traag; dit tot grote frustratie van de klant. De kans is daarmee groter dat zij niet nog eens teruggaan naar je winkel. Geef daarom je klant het gevoel dat je daadwerkelijk meedenkt in het vinden van een oplossing. Natuurlijk moet je ook echt met die oplossing komen.
3. Neem alleen écht goed personeel aan
Grote kans dat je het zelf wel eens hebt meegemaakt: chagrijnig of ongeïnteresseerd winkelpersoneel. Dat is een enorme afknapper voor de meeste mensen. En niet alleen voor die mensen; de kans is aanwezig dat het ook door zullen vertellen aan vrienden of collega’s als ze de kans krijgen. Daarom is het nodig om te investeren in écht goed personeel, aangezien zij een grote invloed hebben op of klanten wel of niet (terug) komen en of ze wat aanschaffen. Ze zeggen niet voor niets dat tevreden medewerkers tevreden klanten oplevert.
4. Kortingen en cadeaus voor mensen in klantenbestand
Hoe leuk is het om daarnaast af en toe een fijne korting of een aantrekkelijk cadeau aan de mensen in je klantenbestand aan te bieden? Het hele idee hierachter is uiteraard upselling, maar wat ook erg belangrijk is, is dat je je klant een gevoel van waardering geeft. Dit kan op verschillende manieren. Zo kun je gaan voor een spaarsysteem voor een gratis product of extra korting op een bestelling. Of geef je klant korting wanneer hij of zij jarig is. Kijk naar de manier die het beste bij je winkel past om klanten zo nu en dan te verrassen. Daarmee geef je de klanttevredenheid sowieso een boost.
5. Bied een persoonlijke service aan in de winkel
Tot slot is het aan te raden om net voor dat beetje meer te gaan om je klant te bereiken en te behouden. Hierbij is een persoonlijke service van groot belang. Je hoeft geen beste vrienden met je klanten te worden, maar veel mensen vinden een persoonlijke aanpak prettig. Vraag naar de behoeften van je klant in de winkel. Vindt hij of zij het fijn om geholpen te worden met het passen van kleding of heeft hij of zij hulp nodig bij het uitzoeken van een cadeau? Geef ze een sample van het een en ander bij het afrekenen en ga met ze in gesprek. Dat is naast een pinautomaat aanschaffen en met prettig personeel werken nodig voor goed klantencontact.