Marketing van deze tijd
Van Facebook hadden we tot 2003 nog helemaal niet gehoord en wordt nu met name nog gebruikt door de – met alle respect – oudere doelgroep. De jongste jeugd kent en gebruikt Facebook niet eens (meer). Daarnaast hebben we tegenwoordig influencers! Tot een paar jaar geleden had niemand eigenlijk nog gehoord van een ‘influencer’. Ondertussen schoten deze als paddenstoelen uit de grond en zijn ze niet meer weg te denken uit het marketing landschap.
Voor de goede orde, influencers zijn mensen met veel volgers op social media (met name TikTok en Instagram). Vaak hebben ze een specifieke interesse of expertise, waardoor ze ook veel invloed hebben op hun volgers. Het is eigenlijk de moderne manier van mond-tot-mond reclame. Met als gevolg dat deze groep volgers bepaalde producten gaat kopen die worden aangeprezen. Bij influencer marketing kan je dus spreken van marketing dat niet direct van de aanbieders zelf vandaan komt. Het geeft een nieuwe dimensie aan het adverteren op social media daar het een groot bereik kan betreffen. Maar biedt het ook kansen voor bedrijven om gerichte samenwerkingen aan te gaan.
Klassieke reclame opvallend
Vroeger reed er nog een auto volgeplakt met pamfletten door de straten. Of ken je nog de auto’s met een megafoon op het dak om een oproep of aankondiging te doen. Ook de SRV-wagen die de nodige acties communiceerde terwijl het de boodschappen in de woonwijk langsbracht behoren inmiddels tot de geschiedenis. Ondanks dat het bereik een stuk minder groot was, mis je eigenlijk wel die goede oude tijd. Na de ontwikkelingen in auto’s en opkomst van het openbaar vervoer waren de offline marketingacties met name gericht op bushokjes, sandwichborden langs de weg en uitingen aan vele lantaarnpalen. Iets wat nog steeds gebeurd, maar wel op kleinere schaal.
Een andere manier dat al jaren lang wordt gebruik is gevelreclame. Dat zien we op dit moment nog steeds terugkomen. Veel winkels en bedrijven die een herkenbaar bord of uiting aan de gevel van het pand hebben hangen. De ene keer met de bedrijfsnaam of het logo, maar ook promotionele uitingen zien we nog regelmatig terug. Denk aan speciale acties of evenementen.
Daarnaast is het zo dat de aankleding van jouw bedrijf of entree nog steeds belangrijk wordt gevonden door potentiële klanten. Bijvoorbeeld een rij vlaggen met logo of bedrijfsnaam ter herkenning. Denk ook eens aan een kleurrijke vlaggenlijn tijdens een actie. Maak er een feestje van en laat een vlaggenlijn bedrukken! Ook leuk in combinatie met de Olympische Spelen en EK-voetbal.
De ontwikkeling op kantoor
Dat deze veranderingen in het marketing landschap ook door sijpelen naar het kantoor zal geen verrassing zijn. Bedrijfskleding zien we steeds minder vaak terug op kantoor. Notities maken doen we al jaar en dag met pen en papier, maar tegenwoordig zien we dat steeds vaker tablets worden gebruikt. Het is natuurlijk erg makkelijk om het even snel op te typen of zelfs mee te tekenen op een tablet. Echter is uit onderzoek gebleken dat men beter kan onthouden door te blijven schrijven. Van een takenlijst tot een boodschappenlijst. Ook kleine notities helpen daarbij.
Je kunt ook een eigen post it bedrukken met logo of bedrijfsnaam. De perfecte memoblaadjes voor op kantoor (en thuis). Wist je trouwens dat er een handige manier is om te voorkomen dat je post its omkrullen? Trek dan je post it van links naar rechts. Op die manier blijft deze mooi recht hangen. Wanneer je het van onder naar boven doet zal deze gaan omkrullen.
Een trend die we de laatste tijd regelmatig terug zien komen zijn de filmpjes waarbij kantoorpersoneel een andere ‘viral filmpje’ na doet. Het gevolg is dat collega’s, jong en oud, vaak op ongemakkelijke wijze achter de camera verschijnen. Laat het nou net die ongemakkelijkheid zijn dat goed scoort.
Humor werkt bij reclame
Of het nou de ‘petje pitamientje’ reclame van Calvé (1983) is, ‘geen bommetje!’ van Melkunie (1997) of de ‘walk in fridge’ van Heineken (2009). De leukste reclames die we ons nog kunnen herinneren hebben humor. Uiteraard zijn dit voorbeelden van partijen die waarschijnlijk meer budget te besteden hebben dan de gemiddelde ondernemer. Maar probeer zelf ook eens om humor toe te passen in jouw communicatie!
Uiteindelijk denken wij bij welingelichtekringen.nl dat de beste combinatie een gezonde strategie is tussen je online en je offline kanalen. Blijf communiceren met je medewerkers en (potentiële) klanten. Maak plezier maar durf jezelf ook kwetsbaar op te stellen. We wensen je in ieder geval veel wijze raad bij jouw volgende marketing campagne toe. Het is tijd om op jouw manier geschiedenis te schrijven!