Wat is debiteurenrisico
Dat is het risico dat een of meerdere klanten te laat of helemaal niet betalen. Of in sommige gevallen maar een deel.
Als je als ondernemer de mogelijkheid biedt achteraf of in termijnen te betalen, vergroot je daarmee je debiteurenrisico. En als je meerdere wanbetalers hebt, kan dat de continuering van je bedrijf in gevaar brengen. Je hebt dan geen of te weinig cashflow om aan al je financiële verplichtingen te voldoen.
Voorbeeld van debiteurenrisico
Een aannemer heeft een verbouwing klaar. Hij stuurt een factuur naar de opdrachtgever. De aannemer heeft vooraf geïnvesteerd in materiaal voor de verbouwing. Er is afgesproken dat de factuur in twee termijnen wordt betaald: 30% voorafgaande aan de opdracht en 70% na voltooiing. De eindfactuur is verstuurd, maar na een maand of anderhalf is er nog geen cent overgemaakt, en stuurt de aannemer een herinnering. Na nog weer een paar weken, belt hij de opdrachtgever maar eens op, maar hij krijgt alleen een antwoordapparaat. Zo verstrijken er een paar maanden en de aannemer begint zich af te vragen of de opdrachtgever überhaupt wel gaat of kan betalen. Ondertussen heeft hij die inkomsten nodig, want hij moet aan de slag bij een andere opdracht waarvoor materiaal moet worden ingekocht. Zijn cashflow komt door deze wanbetaler in gevaar. Kortom, debiteurenrisico kan nogal gevolgen hebben voor jou als ondernemer. En, vroeg of laat krijgen we er allemaal mee te maken.
Wat kun je zelf doen om het debiteurenrisico te verkleinen
Doe van tevoren een kredietwaardigheidscheck. Met sommige opdrachtgevers loop je nou eenmaal meer risico’s dan met anderen, zoals:
- Jonge bedrijven die nog niet lang meedraaien
- Opdrachtgevers die geen kredietgeschiedenis hebben
- Ondernemingen die slecht uit een kredietwaardigheidscheck komen
Debiteurenrisico voor de kleine ondernemer is groot
Hoewel we allemaal te maken krijgen met debiteurenrisico, maakt het wel uit of je groot bedrijf hebt of bijvoorbeeld een zzp’er bent. Als groot bedrijf kun je waarschijnlijk het risico van een niet betalende klant beter opvangen dan als zzp’er. Bovendien is in een bv niemand persoonlijk aansprakelijk en een zzp’er wel.
Welke vormen van debiteurenrisico zijn er?
Betalingsrisico
Als je achteraf factureert, ontstaat er betalingsrisico. Het kan zijn dat de klant te laat betaalt, of in het ergste geval niet. Het is sowieso een risico voor je eigen zaak.
In het ergste geval is je klant niet kredietwaardig en gaat deze failliet. Bij faillissement wordt er gekeken welke partijen voorrang hebben bij een vordering op het vermogen van de klant. Op nummer 1 staat altijd de Belastingdienst. Dus de kans is groot dat jij achter het net vist en niets ontvangt.
Concentratierisico
Als je een grote klant, of een paar klanten hebt die een groot deel van je omzet vormen, is er een concentratierisico. Doordat het risico niet voldoende is gespreid, kan er een debiteurenpost ontstaan die je cashflow in gevaar brengt als er te laat of niet betaald wordt.
Landen risico
Het land waarmee je zaken doet, kan ook een risico vormen. Een politiek of economisch onrustig klimaat, handelsembargo’s, sancties. Allemaal risico’s voor de financiële situatie van je onderneming.
Hoe kan je als ondernemer het debiteurenrisico beperken?
Zoals eerder beschreven is een kredietwaardigheidscheck van groot belang. Win informatie over je nieuwe klant in bij de Kamer van Koophandel en handelsinformatiebureaus, via bank- en handelsgegevens en recente jaarverslagen. Deze informatie geeft je richting in de kredietwaardigheid van een potentiële klant.
Analyseer het debiteurenrisico door dus allereerst de kredietwaardigheid van de klant in te schatten. Maar ga ook na wat de impact kan zijn op jouw cashflow wanneer de klant niet betaalt.
Als je dat weet, kun je een inschatting maken of je zaken wilt doen met deze klant. En: welke betaalafspraken je wilt maken met deze klant.
Maak duidelijke betaalafspraken
Zorg dat je duidelijke afspraken maakt. Dit verkleint voor jou het debiteurenrisico. Dit houdt in:
- Op welke manier je factureert
- Welke betalingstermijn houd je aan
- Wat zijn de gevolgen bij wanbetaling
Facturatiebeheer in orde
Zorg dat je je administratie en debiteurenbeheer goed op orde hebt. Zo heb je direct in de gaten als er niet of niet op tijd betaald wordt. Met behulp van boekhoudprogramma’s kun je dit proces goed inrichten. Zo’n programma helpt je met de facturering, maar ook de betalingsherinneringen en stuurt zelfs aanmaningen wanneer dat nodig blijkt te zijn.
Whitepaper Controle Belastingdienst
Verkoop je factuur
Wil je je als ondernemer focussen op de zaak en je niet bezighouden met debiteurenrisico? Verkoop dan je factuur, zodat je weet dat die betaald wordt. Lees hier meer over verkoop facturen.
Sluit een debiteurenverzekering af
Omdat het altijd lastig blijft het debiteurenrisico helemaal uit te sluiten, is het verstandig een debiteurenverzekering te overwegen. Zo’n verzekering, ook wel kredietverzekering genoemd, dekt het financiële risico wanneer een klant niet meer kan betalen.