Pensioen is een zeer interessante secundaire arbeidsvoorwaarde waarmee je medewerkers aantrekt én binnenhoudt. Hoe sluit je zo’n pensioenregeling af? En waar moet je op letten? We helpen je op weg met een handig stappenplan.

Inhoudsopgave

Goed personeel is schaars. Hoe houd je goede medewerkers binnen en ben je als werkgever aantrekkelijk voor nieuwe medewerkers? Dat doe je onder andere door hen een goed pensioen te bieden. 

Pensioen is vaak het ondergeschoven kindje in het arbeidsvoorwaardenpakket. Demissionair minister Schouten, verantwoordelijk voor pensioenen, meldde in 2022 zelfs dat een op de drie werknemers in het klein mkb geen pensioen opbouwt. Niet alle werkgevers zijn verplicht een pensioenregeling aan te bieden. 

Pensioen fiscaal aantrekkelijk

Pensioen is zowel voor werknemers als werkgevers interessant. Het levert belastingvoordelen op voor je werknemers en voor jou als werkgever lagere werkgeverslasten. De pensioenpremie gaat af van het brutoloon en je medewerkers betalen daarom minder inkomstenbelasting. En gaat je werknemer met pensioen? Dan wordt de pensioenuitkering tegen een lager belastingtarief belast. 

Je medewerkers betalen bovendien geen vermogensrendementsheffing over hun opgebouwde pensioenvermogen. 

Een pensioenregeling afsluiten voor je medewerkers is dus echt een win-win.

Hoe pak je een pensioenregeling als werkgever aan? 6 stappen

1. Check of je verplicht pensioen moet aanbieden

  1. Check of je verplicht pensioen moet aanbieden via een bedrijfstakpensioenfonds (BPF)
  2. Lees op de website van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid (SZW) voor welke bedrijfstakken er een verplicht pensioenfonds is
  3. Er zijn ruim 40 bedrijfstakpensioenfondsen zoals het ABP voor overheid en onderwijs. Je inschrijving bij de KvK geeft de doorslag of je wel of niet verplicht bent. De exacte omschrijving van jouw bedrijf staan in de activiteitencodes (SBI-codes) bij ‘activiteiten’ op je KvK-uittreksel.
  4. Je bedrijf kan ook onder een collectieve arbeidsovereenkomst (cao) vallen waar een pensioenverplichting in staat.

     

2. Vraag naar de behoeftes van je medewerkers

Je kunt wel een pensioenregeling aanbieden als bedrijf, maar wat zijn de behoeftes van je medewerkers? Vraag het aan hen. Denk bijvoorbeeld aan de volgende vragen die je kunt stellen: 

  • Wil je zelf beleggingskeuzes kunnen maken voor jouw pensioenopbouw?
  • Wil je zelf vrijwillig extra premie kunnen inleggen?
  • Wil je de beleggingsrisico’s delen met je collega’s?
  • Wil je verzekerd zijn in het geval je overlijdt of arbeidsongeschikt raakt?

3. Bepaal welke soort pensioenregeling bij jouw bedrijf past

Val je niet onder een verplichte pensioenregeling en weet je inmiddels wat de wensen van je werknemers zijn? Dan kun je kiezen uit twee opties: een ‘solidaire’ of een ‘flexibele’ beschikbare premieregeling. 

Solidaire pensioenregeling

Bij een solidaire premieregeling zijn de premies voor iedere werknemer gelijk. Ook de beleggingsresultaten die met deze collectieve inleg worden gehaald, zijn voor iedereen gelijk en komen in de persoonlijke pensioenpotjes van de werknemers. 

Op deze manier delen de deelnemers de beleggingsrisico’s. Voor de zekerheid, als de beleggingsresultaten tegenvallen, bouwen de deelnemers een ‘solidariteitsreserve’ op van maximaal 15% van het totaal belegde pensioenvermogen. Met dat geld kunnen de persoonlijke pensioenvermogens of -uitkeringen aangevuld worden.

Flexibele pensioenregeling

Bij de flexibele premieregeling geef je je medewerkers keuzemogelijkheden om hun pensioen op hun eigen manier op te bouwen met het geld dat jij als werkgever inlegt. Hierdoor hebben je medewerkers invloed op de opbouw van hun pensioenvermogen. Ook kunnen zij bij pensionering kiezen voor een vaste of variabele pensioenuitkering: vast is dan zekerder, maar deze begint vaak lager en stijgt of daalt niet mee met de economie.

De keuze is ‘solidariteit’ versus ‘flexibiliteit’. Hoe meer je medewerkers ‘solidair’ willen (laten) doen, hoe minder flexibiliteit en vrijheid voor de individuele keuze.

Premie-uitkeringsregeling

De premie-uitkeringsregeling (PUR) werkt als de flexibele regeling met dat verschil dat de deelnemers vanaf 15 jaar vóór de AOW-datum nog een gegarandeerd pensioen mogen kopen.

4. Wie wordt de pensioenuitvoerder?

Wanneer je weet welke regeling je wilt, moet je die onderbrengen bij een pensioenuitvoerder. 

  1. Bij het bedrijfspensioenfonds (BPF) als je daar bent aangesloten
  2. Een Algemeen Pensioenfonds (APF)
  3. Een verzekeraar, zoals Nationale-Nederlanden
  4. Of een premiepensioeninstelling (PPI), bijvoorbeeld BeFrank.

     

Wat zijn de verschillen?

  • Een APF is een pensioenfonds dat één of meer pensioenregelingen uitvoert voor werkgevers die zich daarbij vrijwillig aansluiten. Een APF kan solidaire en flexibele premieregelingen aanbieden.
  • Een PPI doet alleen aan vermogensopbouw. Geschikt voor een flexibele premieregling, want medewerkers kunnen zelf de beleggingen bepalen. Als ze met pensioen gaan, moeten ze zelf een pensioenuitkering kopen:  een variabele pensioenuitkering bij de PPI of een vaste of variabele pensioenuitkering bij een verzekeraar.
  • Een pensioenverzekeraar doet ook aan vermogensopbouw met beleggingsmogelijkheden zoals in de ‘flexibele’ regeling.  Maar biedt vrije keuze voor de aankoop van een vaste of variabele pensioenuitkering. 


5. Bepaal de details binnen je pensioenregeling

Als je alle stappen hebt doorlopen wordt het tijd voor de pensioendetails.

Welke zekerheden en/of keuzemogelijkheden bieden de aanbieders binnen hun pensioenregelingen? 

  1. Hoe risicovol kunnen zij beleggen met het pensioengeld? 
  2. Mogen zij extra geld inleggen? 
  3. Is er een partnerpensioen mogelijk bij overlijden?
  4. Kunnen ze hun pensioen online inzien en beheren?

     

6. Informeer je medewerkers over de pensioenregeling

De laatste stap is het afstemmen met de (vertegenwoordiging van) medewerkers Je medewerkers willen weten waar zij aan toe zijn. Maak duidelijk dat je als werkgever bijdraagt aan de financiële toekomst van je medewerkers. Veel medewerkers zijn zich daar namelijk niet van bewust.

Communicatie is van het grootste belang. Vaak helpt een pensioenadviseur jou als ondernemer bij de communicatie over de gekozen pensioenregeling. Ook pensioenuitvoerders ondersteunen werkgevers hier geregeld bij. Informeer dus altijd eerst bij je eigen adviseur of en hoe ondersteuning bij jouw pensioencommunicatie mogelijk is.

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
In dit artikel leggen we je uit hoe jij geld kunt besparen door over te stappen op led panelen in jouw bedrijf. Als ondernemer weet jij hoe belangrijk…
In een tijd waarin energieprijzen schommelen en de noodzaak om duurzamer te leven steeds urgenter wordt, biedt een dynamisch energiecontract een…
Als ondernemer wil je dat jouw reclame-uitingen niet alleen opvallen, maar ook een professionele en duurzame indruk maken. Het materiaal dat je kiest,…
De waarde van een huis wordt beïnvloed door verschillende factoren. Het is belangrijk om te begrijpen hoe deze waarde tot stand komt, vooral wanneer…
Als ondernemer is het cruciaal om vooruit te denken, vooral als het gaat om je financiële toekomst en pensioenplanning. Een van de belangrijkste…
De accu is vaak het eerste onderdeel van je telefoon dat begint te slijten. Niets is vervelender dan continu moeten zoeken naar een stopcontact omdat…