In het huidige zakelijke landschap is de perceptie van klanten als absolute ‘koning’ of ‘koningin’ aan het verschuiven. Hoewel klanten van het grootste belang blijven, realiseren bedrijven zich steeds meer dat - zeker in een krappe arbeidsmarkt - hun zakelijk succes valt of staat met hun menselijk kapitaal.

Inhoudsopgave

Werknemers die zich namelijk gewaardeerd en ondersteund voelen, vormen sneller goed presterende teams die soepel samenwerken. Gelukkige mensen zijn creatiever, waardoor innovatie en productiviteit toenemen. Als je als bedrijf voorrang geeft aan werkgeluk, is dit dus een strategische investering in succes en groei op de lange termijn. Maar hoe bouw je nu een gelukkig en goed presterend team op? 

Stimuleer talent en vakmanschap

Prestaties van werknemers worden door managers vaak als de belangrijkste maatstaf voor succes gezien. Maar zelf denk ik in ‘mensen’, ‘processen’ en dan pas ‘prestaties’. De eerste stap is het team op orde krijgen, dus talent aantrekken én behouden. Kijken naar de samenstelling van het team en of ze elkaar inspireren om te groeien. Daarnaast is het belangrijk dat teamleden elkaars talenten en kernkwaliteiten kennen, voor een optimale samenwerking. Tegenovergestelde kernkwaliteiten kunnen een uitdaging zijn, maar een team wel completer maken.

Weet je nog niet precies wat je team aan skills bezit, dan zijn vaardigheidstrainingen een goede manier om verborgen talenten naar boven te halen en bestaande talenten te laten groeien. Mensen die niet gelukkig zijn, of ergens anders beter uit de verf komen, bied ik graag een andere rol aan binnen de organisatie. Zo houd je talent in huis en worden tevreden werknemers echte ambassadeurs van je organisatie.

Talent alleen is nog geen garantie voor het goed vervullen van een rol. Ook consistente output, leren en jezelf ontwikkelen zijn waardevol. Het bijbrengen van vakmanschap stelt ook werknemers die aan het begin staan van hun (nieuwe) carrière, in staat zich te ontwikkelen, nieuwe skills te leren en uit te blinken in hun vak.

Maak het ‘waarom’ helder

Mensen zijn vaak pas echt gemotiveerd om zich in te zetten voor je organisatie, als ze weten waarvoor ze het doen. Als de ‘why’ van je bedrijf helder is, leg je het fundament voor een sterke en gelukkige teamcultuur. Geef teams hun verantwoordelijkheid en je krijgt verantwoordelijkheid terug. Hebben mensen een gevoel van autonomie – en niet het gevoel dat ze gemicromanaged worden – dan presteren ze beter en staan ook meer open om nieuwe dingen te proberen. 

Creëer psychologische veiligheid en vertrouwen

Werknemers die zich psychologisch veilig voelen en opereren binnen een ruimte waar ze fouten kunnen – en mogen maken – zijn ontspannen en daardoor creatiever. Een cultuur creëren die fouten als momenten van inzicht en groei omarmt, is daarom essentieel voor innovatie. Zorg ervoor dat mensen zich veilig voelen om risico’s te nemen, en verras je over de nieuwe ideeën die ontstaan. Net als (psychologische) veiligheid is ook vertrouwen een cruciaal ingrediënt voor een goede samenwerking binnen teams. Vertrouwen opbouwen kost tijd, waarbij ‘leading by example’, door eerlijk en open te zijn, een goede start is. 

Leren omgaan met tegenslagen en helder communiceren

Ook teams hebben te maken met hindernissen en tegenslagen. Loop je dan weg, of ga je de confrontatie aan, en hoe? Leer teams effectief om te gaan met obstakels en ze om te zetten in hun voordeel. Zeker salesteams moeten het omgaan met tegenslagen als kernkwaliteit in huis hebben. Eerlijk kijken naar jezelf en elkaar en de situatie is een eerste vereiste, waarbij het laten zakken van je salesmasker kwetsbaar kan aanvoelen. Maar als je erkent dat je niet weet hoe je iets moet aanpakken, durft te zien wat fout gaat en hulp inroept waar nodig, geeft dat ruimte voor een oplossing. Maar dit kan alleen als we helder met elkaar communiceren. 

Maak je interne processen digitaal en zo efficiënt mogelijk

Als je wilt dat je team snel kan werken en ze alleen tijd besteden aan dat waar ze goed in zijn, zorg dan dat je ze zo min mogelijk bezig laat zijn met vaak saaie, langdurige en handmatige processen. Met slimme digitale tools en software die je helpen in allerlei noodzakelijke sales- en businessprocessen, voorkom je frustratie en zet je je team optimaal in. Kijk daarom altijd kritisch naar je huidige processen en of je je team en bedrijf geen onnodige blokkades of hindernissen geeft.  

Een goede werk-privé-balans

Als laatste wil ik een goede werk-privé-balans benadrukken. De mens werkt én speelt. Ik moedig de mensen in mijn team dan ook aan om de tijd in te ruimen voor dingen waar ze echt van houden, en hun leven in balans te brengen met werk. Een goed evenwicht leidt tot geluk, en uiteindelijk weer tot duurzame prestaties op hoog niveau.

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
Anno 2024 kennen we meer marketing middelen dan de klassieke 4 P’s (product, prijs, plaats en promotie). Er wordt inmiddels zelfs gesproken over 7…
De dagen worden korter en de feestverlichting begint langzaam maar zeker de straten te verlichten. Het is een signaal dat de gezellige decembermaand in…
Als je wilt stoppen met je bedrijf dan is dat vaak een emotionele stap. Jaren heb je er je ziel en zaligheid in gelegd en nu komt daar een eind aan….
Bedrijfskleding is meer dan alleen een praktische outfit voor de werkdag; het is een krachtig instrument dat kan bijdragen aan het vormen en uitdragen…
Moderne magazijnen staan voor de uitdaging om snel en kostenefficiënt te opereren in een steeds veranderende logistieke omgeving. Intralogistieke…
Sta jij op het punt om je eigen bedrijf te starten? Gefeliciteerd! Dit is een spannende en uitdagende tijd waarin je veel werk voor de boeg hebt. Om…