Inhoudsopgave
Met de onderstaande tips word jij sowieso een goede planner!
Maak een lijst met alle taken
Voordat je met de planning begint, is het eerst van belang om een lijst op te stellen met de verschillende taken. Heb je het heel druk? Dan kun je het beste een takenlijst voor een specifieke dag maken. Heb je het iets rustiger? Schrijf dan op wat je die week sowieso allemaal moet doen. Na het opstellen van de lijst is het vervolgens van belang om de prioriteiten aan te geven. Geef elke taak bijvoorbeeld een nummer. Dan maak je het overzichtelijk voor jezelf.
Hoeveel tijd ben je per taak ongeveer kwijt?
Maak een nieuwe tabel en geef per taak aan hoeveel tijd het uitvoeren ongeveer kost. We begrijpen goed dat dit lastig is. Het is immers niet altijd duidelijk hoeveel tijd je aan een specifieke taak kwijt bent. Daarnaast krijg je natuurlijk ook te maken met allerlei externe factoren. Daarom moet je ook een indicatieve tijd aangeven. Je kunt beter te ruim plannen dan te krap. Krap plannen zorgt er namelijk voor dat je gestrest raakt. Bovendien is dit niet goed voor je interne beloningssysteem. Het lijkt dan alsof je te sloom werkt, terwijl dit misschien helemaal niet het geval is.
De planning moet realistisch zijn
Dit ligt misschien voor de hand, maar juist hier gaan de meeste mensen de mist in. Het opstellen van een planning is niet heel ingewikkeld, maar je aan de planning houden wel. De meeste mensen plannen niet realistisch. In de eerste plaats kun je denken aan een verkeerde tijdsinschatting, maar ook andere zaken spelen een rol. Daar kunnen we wel even een leuk voorbeeld van geven.
Stel je voor dat je veel te doen hebt aankomende week. Je hebt alle taken voor aankomende week opgeschreven. Ook heb je aangegeven hoeveel tijd elke taak ongeveer kost. Misschien heb je echter op maandag tien taken staan en op dinsdag maar vijf. De meeste mensen willen immers snel de taken volbrengen. Het punt is echter dat je geen robot bent. Na vijf taken ben je misschien moe en dan heeft je lichaam rust nodig. Het is dan niet realistisch om tien taken op een specifieke dag te plannen. Plan dus ook pauzes in en kijk goed wat mentaal en fysiek haalbaar is.
Wissel taken met elkaar af
Het is ook van belang om verschillende taken af te wisselen. Ben je bijvoorbeeld actief als redacteur bij een uitgeverij? Dan moet je ongetwijfeld veel boeken redigeren. Het is dan niet verstandig om dit allemaal op dezelfde dag te doen. Een beetje afwisseling is nodig voor de arbeidsvreugde, maar ook om goed werk af te leveren. Ga bijvoorbeeld twee uur een boek redigeren en daarna iets actiefs doen. Denk bijvoorbeeld aan contact opnemen met auteurs of een draaiboek voor een vergadering opstellen.
Maak je planning persoonlijk
Je kunt een planning op een verschillende manieren inrichten. Wanneer je op internet kijkt, dan zie je ongetwijfeld veel tips. Het punt is echter dat er geen juiste opbouw bestaat. Daar moet je dus ook niet te zwaar aan tillen. Kijk gewoon wat jij het fijnste vindt. Misschien ben je het type dat het liefst een papieren planning maakt. Het kan echter ook zijn dat je het liefst geavanceerde software gebruikt. Het is vooral belangrijk dat de planning realistisch is en je er productiever van wordt.
Blijven leren!
Heb je een mooie planning gemaakt en wil je hem in de praktijk brengen? Dan zal je ongetwijfeld merken dat het niet direct goed gaat. Misschien heb je de tijdsduur van de verschillende taken toch niet goed ingeschat. Het kan ook zijn dat je dezelfde soorten taken op een specifieke dag hebt gepland. Er kan dus veel misgaan, maar dat is helemaal geen probleem. Het maken van een planning is namelijk een proces. Het is niet erg om een paar keer fout te plannen, want uiteindelijk leer je er alleen maar van.
Conclusie
Het maken van een planning is relatief gemakkelijk. Het is echter een stuk complexer om de taken op een planning echt uit te voeren. Hopelijk heb je dan ook iets gehad aan dit artikel.