Kunstmatige intelligentie (AI) is allang geen toekomstmuziek meer. Steeds meer bedrijven zetten AI in om processen te verbeteren, kosten te besparen én klanten beter van dienst te zijn. Ook voor webshops biedt AI talloze kansen. Of je nu een kleine online winkel hebt of een grote e-commerce speler bent: met de juiste AI-tools kun je een flinke voorsprong nemen op je concurrentie. In dit artikel lees je hoe webshops AI kunnen gebruiken om hun verkoop te verhogen, klanten beter te begrijpen en de gebruikerservaring te optimaliseren.

Inhoudsopgave

Persoonlijke productaanbevelingen

Een van de meest zichtbare manieren waarop AI webshops helpt, is via gepersonaliseerde productaanbevelingen. Denk aan het bekende zinnetje: “Anderen bekeken ook…” of “Dit past goed bij wat je net hebt gekocht.” Dit zie je bijvoorbeeld ook op top online casinos België die andere spellen aanraden op basis van de gokspellen die je al hebt gespeeld. AI-algoritmes analyseren het gedrag van bezoekers – zoals klikgedrag, eerdere aankopen, zoekopdrachten en tijd op een pagina – en gebruiken die data om aanbevelingen te doen die aansluiten bij de interesses van de klant. Dit verhoogt niet alleen de kans op een verkoop, maar ook de gemiddelde orderwaarde. Amazon is hier een bekend voorbeeld van. Maar ook kleinere webshops kunnen met tools zoals Clerk.io, Nosto of Dynamic Yield profiteren van slimme aanbevelingen op basis van AI.

Voorspellende analyses voor voorraadbeheer

Met AI kun je niet alleen klantgedrag analyseren, maar ook voorspellingen doen over de toekomst. Zo kunnen webshops met behulp van AI inschatten welke producten op korte termijn populair worden, en hier hun voorraad op aanpassen. Denk bijvoorbeeld aan seizoensgebonden trends of het inschatten van de impact van een marketingcampagne. AI helpt je om over- of onderbevoorrading te voorkomen, wat zowel kosten bespaart als de klanttevredenheid verhoogt. Tools zoals Inventory Planner of AI-modules binnen Shopify Plus en Magento maken het mogelijk om je voorraad slim aan te sturen.

Slimme klantenservice met chatbots

AI-gedreven chatbots zijn 24/7 beschikbaar en kunnen razendsnel vragen beantwoorden over bijvoorbeeld levertijden, retourbeleid of productinformatie. Dankzij Natural Language Processing (NLP) kunnen moderne chatbots ook echt ‘begrijpen’ wat klanten bedoelen, zelfs als de vraag niet perfect is geformuleerd. Door een chatbot in te zetten, bespaar je tijd én bied je klanten sneller hulp. Bovendien kun je eenvoudige vragen automatiseren, zodat je team zich kan richten op complexere problemen. Tools zoals Tidio, Chatfuel en Zendesk AI zijn populaire oplossingen voor webshops.

Betere productomschrijvingen

AI-tools zoals ChatGPT, Jasper of Copy.ai kunnen webshops helpen om snel productteksten, blogs of e-mailcampagnes te schrijven. Met de juiste prompts genereer je in een handomdraai teksten die SEO-vriendelijk, overtuigend én klantgericht zijn. Hoewel menselijke input onmisbaar blijft voor creativiteit en nuance, kan AI veel werk uit handen nemen en inspiratie bieden bij het opzetten van campagnes of het vullen van je webshop.

Automatische prijsoptimalisatie

De juiste prijs bepalen is cruciaal in e-commerce. Zet je de prijs te hoog, dan klikken klanten weg. Zet je hem te laag, dan loop je marge mis. AI kan realtime prijsstrategieën ontwikkelen op basis van concurrentie, vraag, voorraad en historische data. Dit heet dynamic pricing en wordt al jaren toegepast door grote spelers als Bol.com en Coolblue. Maar ook kleinere webshops kunnen profiteren van automatische prijsoptimalisatie via tools als Prisync, RepricerExpress of Wiser.

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
Als ondernemer heb je het misschien al eens meegemaakt: klanten die te laat of helemaal niet betalen. Achter je geld aanzitten is frustrerend en kan je…
Het doel van Vast-Mobiel integratie is om de grenzen tussen vaste en mobiele telefonie te laten verdwijnen. Hierdoor kunnen medewerkers flexibeler…
Ben jij op zoek naar een nieuwe tas om mee te nemen naar je werk? Dan is het allereerst handig te weten wat je zoekt. Zo zal een bouwvakker andere…
In het huidige digitale tijdperk is data een waardevolle bron voor ondernemers. Door data effectief te gebruiken, kunnen bedrijven, ongeacht hun…
Als ondernemer weet je hoe belangrijk een goed ingerichte werkplek is. Of je nu een kantoor runt, een werkplaats hebt of een winkel inricht: de juiste…
Het claimen van letselschade kan een ingewikkeld proces zijn. Veel mensen maken fouten die hen uiteindelijk geld kunnen kosten of hun kansen op een…