SharePeople is een betaalbaar alternatief voor de arbeidsongeschiktheidsverzekering voor ondernemers. Door gebruik te maken van slimme technologieën delen deelnemers het risico op arbeidsongeschiktheid onderling. Wordt een deelnemer ziek, dan ontvangt die elke maand donaties van andere deelnemers. Dat gebeurt rechtstreeks, via een betaalverzoek. Het enige wat deelnemers aan SharePeople betalen zijn de jaarlijkse lidmaatschapskosten.
Inspiratie uit Amerika
Zijn inspiratie voor SharePeople haalde Cosmas van het Amerikaanse Lemonade. Dit bedrijf biedt een snelgroeiend verzekeringsconcept dat werkt met Artificial Intelligence. Cosmas: “Verzekeren is een duur systeem. Lemonade liet zien dat het anders kon. Met moderne technologie automatiseren ze het proces van verzekeren, claimen en uitkeren. Daardoor zijn ze goedkoper dan traditionele verzekeraars. Bovendien zijn ze heel transparant over hun kosten. Dat inspireerde me. Ik wilde ook zoiets oprichten, maar dan voor ondernemers.”
“Ik wilde een transparante en goedkope verzekering oprichten voor ondernemers”
Echt een onderlinge
Samen met Rutger Abbink en Ernst Nolte ging hij aan de slag. Alle drie hadden ze al eerder startups opgericht. Die ervaring namen ze mee bij de ontwikkeling van het nieuwe platform. Cosmas: “In eerste instantie wilde ik vooral een netwerk voor zzp’ers oprichten. Arbeidsongeschiktheid kwam op de tweede plaats. Maar uit gesprekken met ondernemers kwam naar voren dat ze aan dat eerste minder behoefte hadden. Daarom besloten we om de focus te verleggen richting een vangnet bij arbeidsongeschiktheid. Ons platform moest geen AOV zijn, maar echt een onderlinge: mensen die elkaar betalen, zonder tussenkomst van ons.”
Spelen in de zandbak
Met dit idee bouwde het drietal een minimum viable product: een product dat genoeg waarde levert klanten te trekken. Hiervoor wilden ze gebruikmaken van een open banking systeem. Cosmas: “De kern van SharePeople is dat wij namens een zieke een betaalverzoek sturen aan andere deelnemers. Hiervoor hadden we toegang nodig tot de bankgegevens van klanten. Helaas was dat niet zo simpel. Banken willen best toegang geven, maar alleen als je een flinke zak geld op tafel legt. Dat zagen we niet zitten. Gelukkig kwamen we terecht bij Bunq. Zij zeiden: hier heb je onze sandbox, ga er maar mee spelen. Zo ontstond de eerste versie van SharePeople.”
“Bunq zei: hier heb je onze sandbox, ga er maar mee spelen”
Steeds een stap beter
Al snel na de livegang meldden de eerste ondernemers zich aan. SharePeople bleek precies het alternatief voor een AOV te zijn waar veel ondernemers op wachtten. Dat betekende echter niet dat de oprichters achterover konden leunen. Cosmas: “Ondanks alle technologie waar we gebruik van maakten, duurde onboarding in onze eerste versie nog een kwartier tot een half uur. Het grootste deel van die tijd werd in beslag genomen door het openen van een nieuwe bankrekening. Die stap wilden we uit het proces halen. Eind 2019 lanceerden we SharePeople 2.0. Deze nieuwe versie werkt bankonafhankelijk. Aanmelden kost nu nog maar twee minuten.”
Elkaar helpen
Doordat SharePeople in elke processtap gebruikmaakt van technologie, is de oplossing makkelijk schaalbaar. Bovendien zijn de kosten transparant, iets waar Cosmas veel waarde aan hecht. Hij vertelt: “Aan SharePeople betalen deelnemers één vast bedrag. Dat is een tientje per maand voor de dienstverlening. Op de donaties zit geen enkele marge. Dat geeft mensen een goed gevoel: het is veel fijner om rechtstreeks iemand te helpen, dan geld te betalen aan een verzekeraar. We maken gebruik van slimme technologie, maar tegelijkertijd is het onderlinge gevoel heel sterk.”
“Op donaties zit geen marge. Mensen betalen alleen een vast bedrag aan SharePeople voor de dienstverlening”
Sociaal platform
In de toekomst wil SharePeople nog meer doen dan alleen een vangnet bieden bij arbeidsongeschiktheid. Cosmas: “Momenteel zijn Rutger, Ernst en ik nog de grootste aandeelhouders. Maar we zijn bezig om onze coöperatie uit te breiden met leden. Zij beslissen mee over onze koers. Stel dat SharePeople winst gaat maken, dan kunnen de leden ervoor kiezen om dat te besteden aan het voorkomen van ziekte bij deelnemers. Immers: hoe minder zieken, hoe minder donaties er nodig zijn. Door deelnemers de kans te geven om mee te beslissen, versterken we het sociale aspect. We zijn geen verzekeraar, maar we verbinden mensen. Dat maakt het concept sterk.”
Benieuwd of SharePeople iets voor jou is? Bezoek de website en zie meteen hoeveel je gemiddeld per maand kwijt bent.
Auteur: Donna van de Ven