Dat we in Nederland van lekker eten en op stap gaan houden, is je vast niet onbekend. Het is niet voor niets het geval dat het aantal horecavestigingen in ons land de afgelopen jaren in de lift zit. Mocht je dus altijd al een restaurant hebben willen beginnen dan is dit misschien wel dé timing om dat te doen.

Inhoudsopgave

Maar: waar moet je precies starten bij het openen van een restaurant? En welke horeca koelkast, stoelen en menukaart moet je regelen? En hoe val je op nu het aantal restaurants in Nederland in de lift zit volgens cijfers van het CBS? In dit artikel lees je enkele belangrijke tips voor het openen van een restaurant.

1. Schrijf je in bij de Kamer van Koophandel

Net als bij iedere andere onderneming in Nederland waar je geld mee verdient, moet je met een eigen restaurant je bedrijf inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KVK). Doe dit direct zodra je weet dat je gaat ondernemen; dit kost je eenmalig € 75. Verder hoef je geen geld te betalen om ingeschreven te staan bij de KVK. De KVK zorgt ervoor dat je zakelijke gegevens automatisch terecht zullen komen bij de Belastingdienst. Daar hoef je dus verder niets meer voor te doen.

2. Ga op zoek naar een passende locatie en check bestemmingsplan

Voor een restaurant is het wel zo prettig om een écht goede locatie te hebben waar je gasten kunt ontvangen. In veel steden in Nederland is er nog steeds veel leegstand te vinden, waardoor je binnen aanzienlijke tijd een passende locatie zou moeten kunnen hebben. Maar: voordat je het huur- of koopcontract ondertekent, moet je weten dat je eerst meer moet weten over het bestemmingsplan. Dat check je bij de gemeente. Op die manier weet je zeker of de locatie écht geschikt is voor jouw plannen of niet.

3. Controleer ook de omgevingsvergunning van locatie

Waar je ook bij het begin al aan moet denken, is de omgevingsvergunning. Stel: je restaurant groeit harder dan je dacht en je wil in de toekomst uitbreiden met bijvoorbeeld een verbouwing dan moet dat wel kunnen en mogen vanuit de gemeente. In andere woorden: kijk alvast naar de mogelijke toekomst en onderzoek welke vergunningen je door de jaren heen wellicht nodig gaat hebben. Door je daar nu al in te verdiepen, kom je in de toekomst voor minder verrassingen te staan.

4. Weet welke verzekeringen je nodig hebt voor restaurant

Vergunningen zijn zeker niet het enige onderdeel waar je aan moet denken; er zijn ook een paar verzekeringen die handig zijn om te hebben als horecaondernemer met een eigen restaurant. Het is bijvoorbeeld altijd handig om een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering te hebben, net als andere ondernemers in verschillende branches. Daarnaast is een inventaris- en voorraadverzekering een must, evenals een verzekering voor je bedrijfspand. Wanneer je met klanten en werknemers te maken hebt, moet je eveneens een rechtsbijstandverzekering, drank- en horecavergunning, exploitatievergunning, terrasvergunning en een arbeidsongeschiktheidsverzekering hebben. Dat zijn heel wat verzekeringen, maar ze zijn altijd handig om te hebben.

5. Inrichting van restaurant: keuken inrichten met goede apparatuur

Natuurlijk mag een goede en kwalitatieve inrichting van de keuken ook niet ontbreken aan dit lijstje. De basis van een restaurant is uiteraard goed eten en drinken; daar is een keuken met diverse apparatuur voor nodig. Een goede horecakeuken bestaat in ieder geval uit voldoende ruimte voor de koks om eten te bereiden, een lange werktafel, grote koelkasten, een kwalitatieve horeca vriezer en genoeg plek om daadwerkelijk te koken, bakken en grillen. Investeer in écht goede apparatuur zodat je meteen een goede basis hebt.

6. Kijk goed naar de betaalmethoden in restaurant

Daarbij is het verstandig om op tijd al te kijken naar de manier hoe je je zakelijke betalingsverkeer in je restaurant wil gaan regelen. Het is eigenlijk onvermijdelijk om een zakelijke rekening te openen waarmee je je zakelijke en privé inkomsten en uitgaven gescheiden houdt. Daarnaast moet je het je klanten zo eenvoudig mogelijk maken. Denk aan het werken met een mobiel betaalsysteem waarbij klanten direct contactloos kunnen pinnen of aan de mogelijkheid om ze met een QR-code of Tikkie te laten betalen.

7. Focus op opvallende inrichting en mooie menukaart

Wat je tot slot moet weten, is dat het goed kan werken om net even anders te zijn dan de andere restaurants in de stad of het dorp waar je een restaurant wil openen. Op die manier kun je namelijk al gauw mensen trekken, wat een must is voor het bestaan van een horecaonderneming. Anders zijn en op die manier opvallen, doe je door bijvoorbeeld de focus te leggen op een extravagante inrichting. Of ga voor een unieke menukaart met gerechten die je niet veel vindt op de desbetreffende locatie. Wat je ook doet: val op om zo klanten te scoren.

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Foto van Nanda den Hartog

Nanda den Hartog

Als redactiecoördinator bij De Zaak zorg ik ervoor dat er dagelijks interessante artikelen voor ondernemers op onze website staan en ben ik de drijvende kracht achter het weekoverzicht. Dat ik zelf ondernemer ben geweest komt daarbij goed van pas. Door deze ervaring en mijn redactionele skills begrijp ik op welke informatie en tips ondernemers écht zitten te wachten.
Lees ook…
Een eigen kantoor als ondernemer, helemaal voor jezelf. Wat een luxe, toch? Geen vergaderingen met klanten of spontane bezoekjes van zakenpartners. Dus…
Het nieuwe jaar is begonnen en dat vraagt om nieuwe plannen. Ook op kantoor staat er vast weer veel op de rol. Nieuwe kwartalen, nieuwe klanten en…
Investeren in een huis in Marbella staat synoniem voor het investeren in een levensstijl die wordt gekenmerkt door luxe, comfort en schoonheid. De…
Ben jij ondernemer met een eigen website of app? Maar wil jij je design verbeteren voor een betere ervaring of meer conversie? Dan is dit blog voor…
Als ondernemer kun je heerlijk doorgroeien in je eigen bedrijf, maar zal je helaas ook kosten kunnen maken. Als jij producten inkoopt om door te…
Een goed georganiseerd en efficiënt magazijnbeheer is belangrijk voor het soepel verlopen van de supply chain en het minimaliseren van bedrijfskosten….