Inhoudsopgave
Voordelen van een rebranding
Steeds meer bedrijven ondergaan een rebranding. De wereld verandert steeds sneller en een idee dat enkele jaren geleden modern was, is nu ouderwets. Vaak passen bedrijven hun huisstijl aan als ze andere producten gaan leveren.
Je kunt een nieuwe identiteit ook gebruiken om je uitstraling te veranderen. Een bekend voorbeeld is McDonalds, dat de achtergrond van het logo heeft aangepast van rood naar donkergroen. Deze groene kleur wordt geassocieerd met duurzaamheid en gezond eten.
Als laatste kan een rebrand een manier zijn om iets uit het verleden te corrigeren. De bekende Amerikaanse keten Dunkin’ Donuts wilde niet alleen meer bekend staan om de donuts. Vandaar dat men besloten heeft om het woord ‘donuts’ te schrappen en als Dunkin’ verder te gaan.
Hoe pak je een rebranding aan?
Iedere bedrijfstransformatie begint met een strategie. Welke veranderingen wil je doorvoeren in je bedrijf? Wil je alleen de huisstijl wat opfrissen, of ga je een grotere wijziging doorvoeren?
Zodra de doelen van de rebranding bekend zijn, dan ontwerp je de nieuwe identiteit voor je bedrijf. De uiteindelijke overgang naar de nieuwe merkidentiteit verloopt soms geleidelijk, bijvoorbeeld door een logo steeds een beetje aan te passen. Soms kiest een bedrijf er juist voor om in een keer een volledig nieuwe look and feel te introduceren.
Relatiegeschenken spelen vaak een belangrijke rol bij een rebranding. Als eerste laat je met een relatiegeschenk de loyaliteit aan je klanten zien. Een geschenk vertelt de klant dat deze ook onderdeel mag uitmaken van het nieuwe hoofdstuk van jouw bedrijf.
Daarnaast helpt een relatiegeschenk om awareness te creëren over de verandering. Dit geldt zeker als je een relatiegeschenk kiest dat past bij je nieuwe identiteit. Een kladblok van gerecycled papier past perfect bij een bedrijf dat zichzelf een groene uitstraling wil aanmeten.
Cruciale factoren om rekening mee te houden
Een rebranding is vaak een tijdrovend proces. Het begint met de strategische vraag wat het doel is van de rebranding. Wat is de missie en de visie van je bedrijf en in hoeverre past de huidige uitstraling en positionering hierbij?
Vervolgens ontwerp je een nieuwe branding die wel (of beter) aansluit bij de essentie van je bedrijf. Deze nieuwe identiteit wordt vaak eerst getoetst bij een panel van klanten of consumenten. Een rebranding kan immers ook verkeerd uitpakken, bijvoorbeeld omdat je niet duidelijk meer uitdraagt wat je bedrijf doet. Het gehele proces van beslissing tot en met afronding kan zo enkele jaren in beslag nemen.
Naast een flinke tijdsinvestering, kost een rebranding ook geld. Hoeveel geld is lastig te zeggen. Het maakt verschil of je een kleine wijziging doorvoert in je huisstijl of dat je een volledig andere doelgroep gaat bedienen. In het tweede geval zijn de voorbereidingskosten een stuk hoger, omdat je bijvoorbeeld ook nieuwe klantprofielen moet opbouwen.
Ook bij de uitvoering lopen de kosten erg uiteen. Enkel het vervangen van een logo kan al een miljoenenoperatie zijn. Een logo is op veel verschillende plekken te zien en op al deze plekken moet het nieuwe beeldmerk aangebracht worden. Dit gaat van visitekaartjes tot bedrijfskleding en van verpakkingen tot de bestickering op de bedrijfswagens.
Deze kosten verschillen per bedrijf en het is daarom niet mogelijk om een eenduidig antwoord te geven op de vraag wat een rebranding moet kosten.