Voor uw btw-administratie gelden wettelijke eisen. Zo moet uit uw administratie duidelijk blijken hoeveel btw u moet betalen. Wat moet u daarvoor allemaal bijhouden en bewaren?

Inhoudsopgave

Ben jij het zat om zelf te worstelen met je boekhouding? Een professionele boekhouder biedt uitkomst. Door jouw administratie uit te besteden aan een boekhoudkantoor, zijn je cijfers altijd up-to-date en worden je aangifte correct en op tijd ingediend. Ontdek direct je opties.

De btw-administratie: wat moet u allemaal bewaren?
We gaan er hierbij vanuit dat u een ondernemer bent die een btw-administratie moet bijhouden. Voor zo’n 200.000 ondernemers gelden minder verplichtingen (zie: Geen volledige btw-administratie onderaan).

Uw administratie moet duidelijk aangeven hoeveel btw u moet betalen. Daarvoor moet u per tijdvak overzichten bijhouden van:

– Facturen die u zelf uitschrijft;
– Facturen die u moet betalen;
– Uitgaven;
– Ontvangsten;
– Privégebruik van goederen en diensten;

Dit kan bijvoorbeeld in een verkoopboek, inkoopboek en kas-, bank- en giroboek.

Hoe lang moet u de btw-administratie bewaren?
U moet btw-facturen 7 jaar bewaren. Zie ook: Voldoet uw administratie aan de eisen?

Btw en buitenland
Als u zaken doet met het buitenland, houdt u ook bij:

– Verwervingen uit andere landen van de Europese Unie;
– Ingevoerde goederen uit landen buiten de Europese Unie;
– Leveringen aan andere landen van de Europese Unie;
– Uitgevoerde goederen naar landen buiten de Europese Unie.

* Handelt u in gebruikte goederen, kunst, antiek of voorwerpen voor verzamelingen? Dan kan de margeregeling van toepassing zijn.

Contante betaling
Als u uw leveranciers meestal contant betaalt bij aflevering of kort daarna, kunt u volstaan met het opnemen van de gegevens van de inkoopfacturen in het kasboek.

Gegevens van facturen
Nummer ontvangen en uitgeschreven facturen doorlopend en opeenvolgend. Hou in een overzicht de volgende gegevens bij:

– Datum en nummer;
– Naam, adres en btw-identificatienummer van de leverancier of van de afnemer;
– Omschrijving van het geleverde goed of van de verrichte dienst;
– Prijzen exclusief btw, uitgesplitst naar btw-tarief;
– De btw-bedragen, uitgesplitst naar btw-tarief.

Toegestaan is dat u van de ontvangen facturen alleen de gegevens vastlegt die betrekking hebben op het bedrag van de vergoeding en het btw-bedrag.

Voor de uitgeschreven facturen geldt hetzelfde, maar u moet deze wel opeenvolgend nummeren.

Voorwaarden
Als u ontvangen facturen boekt, moet u in de administratie een nummer of een ander kenmerk opnemen. Bij uitgeschreven facturen vermeldt u het factuurnummer of een ander kenmerk.

Voor beide gevallen gaat het er om dat de factuur, die bij een boeking hoort, op eenvoudige wijze is terug te vinden.

Omgekeerd geldt ook dat bij een factuur de betreffende boeking op eenvoudige wijze is terug te vinden.

Kasstelsel
Als u het kasstelsel toepast, dan hoeft u de facturen die u uitreikt niet afzonderlijk te boeken. U kunt volstaan met het overzichtelijk bewaren van een kopie van deze facturen.

Geen volledige btw-administratie
De volgende ondernemers hoeven geen volledige btw-administratie bij te houden:

– Ondernemers die een ontheffing van administratieve verplichtingen hebben vanwege de kleine-ondernemersregeling;
– Ondernemers die alleen vrijgestelde goederen of diensten leveren;
– Ondernemers die onder de landbouwregeling of veehandelsregeling vallen;
– Rechtspersonen die geen ondernemer zijn, maar wel een btw-nummer hebben.

Bron: Belastingdienst

 

 

Tip! Essentiële (of handige) ondernemerszaken: Bedrijfsverzekeringen (zoals bijvoorbeeld een beroepsaansprakelijkheidsverzekering), een boekhouder of belastingadviseur die je helpt met jouw administratie en/of belastingaangiftes, incassobureau inschakelen voor je openstaande facturen, een professionele website laten maken of een gratis tankpas via De Zaak afsluiten.

Op zoek naar professionele hulp voor je administratie en boekhouding? Ontdek direct je opties.

Lees ook…
Een goede bedrijfsadministratie vormt het financiële hart van alle bedrijfsmatige activiteiten – dat geldt zowel voor zzp’ers als mkb’ers. Naast…
Staat jouw bedrijf op het punt om te groeien en denk je aan het aannemen van personeel? Dan is dit hét moment om actie te ondernemen op het gebied van…
Bij internationaal zakendoen buiten de eurozone kun je te maken krijgen met schommelingen tussen verschillende valuta’s. Deze…
Het kan soms lastig zijn het overzicht te behouden in een organisatie waarin veel mensen werken in verschillende rollen. Zie jij door de bomen het bos…
Het urencriterium is de sleutel tot veel fiscale voordelen die als ondernemer hebt. Begrijp jij de fijne kneepjes van deze regeling? In dit artikel…
De jaarrekening is onderdeel van je jaarverslag. In welke gevallen moet je een jaarrekening opstellen? En hoe doe je dat? Bekijk de eisen en regels…