Iedere ondernemer is verplicht een boekhouding bij te houden. Hoe uw administratie eruit ziet mag u zelf bepalen, maar u moet er wel voor zorgen dat er voldoende "bewijskracht" is om een controle door de fiscus zo soepel mogelijk te laten verlopen. Dat gaat verder dan de balans en de jaarrekening.

Inhoudsopgave

Wist je dat 30% van de Nederlandse ondernemers per jaar tot wel 138 uur op hun financiële taken kunnen besparen? Download het gratis e-book en leer hoe jij je bedrijfsuitgaven kunt stroomlijnen, tijd en geld kan besparen én het risico op financiële fouten kan minimaliseren.

Oók offertes bewaren
Hoeveel offertes die u maakt, leiden uiteindelijk niet tot een ‘deal’? Uit teleurstelling zult u aanbiedingen die niks opleveren wellicht direct in de – digitale – prullenbak deponeren, maar dat is niet echt handig. De fiscus wil namelijk dat u offertes waar geen opdrachten uit voortkomen, óók bewaart. Zo wordt het lijstje met zaken die u in uw administratie moet bewaren, nog langer.

En houd dan gelijk maar de offertes die wél omzet opleverden achter de hand, want de Belastingdienst gaat ervan uit dat u ‘alles wat u vastlegt’.

Wat moet u allemaal bewaren? De aandacht van de Belastingdienst gaat ook uit naar:

– Geldadministratie: kas-, bank- en giroboeken, maar ook kassastroken en kassabonnen;
– Kasbewijzen en dagafschriften van bank en giro;
– Debiteuren- en crediteurenadministratie (inclusief adressen en relatiegegevens);
– Inkoop- en verkoopfacturen;
– Contracten en overeenkomsten;
– Voorraad-, inkoop- en verkoopadministratie (artikelgegevens, omschrijvingen, prijzen);
– Alle onderdelen van de financiele administratie (journaal, grootboeken), in het eigen boekhoudpakket of bij de externe administrateur;
– Fiscaal of juridisch relevante correspondentie (inkomende en uitgaande brieven);
– Overige basisgegevens, zoals opdrachten, bestellingen, kasrollen, planning, gegevens over gebruikte materialen, gewerkte uren en uitvoering van werkzaamheden;
– de jaarrekening met de balans en de winst- en verliesrekening;
– de agenda van de ondernemer, bijvoorbeeld ter onderbouwing van het aantal gewerkte uren of gedeclareerde zakendiners;
– Zakelijk gegevens op computers – inclusief zakcomputers (pda’s) – zoals e-mails en elektronische agenda.

Zelfstandigenaftrek

Ook een agenda en urenadminstratie zijn dus van belang. Voor zelfstandigen geldt dat ze pas in aanmerking komen voor  zelfstandigenaftrek wanneer op jaarbasis meer dan 1.225 uur in de onderneming wordt geïnvesteerd (het urencriterium).

– Dit telt mee voor het urencriterium »

Lees ook:

– Hoe lang moet u zakelijke documenten bewaren? »
– De voordelen van online boekhouden »

Ben jij veel tijd kwijt met het verwerken van bonnetjes, declaraties en facturen? Download gratis e-book: Zo bespaar je tot 138 uur per jaar op je bedrijfsuitgaven en ga direct aan de slag!

Lees ook…
Tijdens het ondernemen wil je zo veel mogelijk inzicht in je financiën en je geldzaken. Dit krijg je door een jaarlijkse begroting te maken. Naast het…
Pensioenleeftijd in zicht en toch blijven ondernemen? Of zelfs starten met een nieuw bedrijf? Dan ben je zeker niet de enige. Naast werknemers in…
i.s.m.
Via je website, contact met je klanten en via je verkoopcijfers verzamel je als ondernemer veel data. Al deze gegevens bieden jouw onderneming op vele…
Je voert succesvol debiteurenbeheer als de debiteurenpost ten opzichte van je omzet zo laag mogelijk is. Met andere woorden, als de facturen op tijd en…
Hypotheken en zzp’ers zijn geen match made in heaven. Veel gedoe, lastige banken en als zelfstandige kun je maar een fractie van een hypotheek krijgen…
Zwangere vrouwen die zzp’er zijn, hebben ook recht op zwangerschapsverlof. Het werkt wel wat anders dan verlof bij zwangere vrouwen in loondienst….