Categorieën

De winstmarge op jouw producten of diensten is een belangrijke graadmeter van de gezondheid van je onderneming. Bereken je winstmarge snel met onze calculator. Verder geven we hier antwoord op 5 veelgestelde vragen over de winstmarge met duidelijke rekenvoorbeelden. Wat is bijvoorbeeld het verschil tussen marge en winst? Hoe kun je zelf de winstmarge berekenen? En hoeveel marge heb je nodig voor een rendabel bedrijf?

In het kort

  • Het verschil tussen winstmarge en winst: de marge is het verschil tussen kosten en verkoopprijs, terwijl winst overblijft na alle kosten.
  • Je kunt de winstmarge berekenen per product of voor de totale verkoop, gebaseerd op inkoop- en verkoopprijs.
  • Een goede winstmarge geeft inzicht in de winstgevendheid van je bedrijf, maar hoger is niet altijd beter.
  • Als vuistregel geldt een nettowinstmarge van 10% als gemiddeld, 20% of hoger als goed, en 5% als laag. 

Verbeter je cashflow met flexibel zakelijk krediet. Ontdek gunstige financieringsopties in dit gratis whitepaper.

Inhoudsopgave

Wat is het verschil tussen winstmarge en winst?

De (bruto) winstmarge op een product of dienst is niets anders dan het verschil tussen alle directe kosten die je maakt en de uiteindelijke verkoopprijs. Directe kosten zijn kosten die je direct kunt toewijzen aan een bepaald product of een bepaalde dienst, zoals de inkoopprijs.

Klinkt misschien simpel, maar vergeet niet dat de winstmarge niet gelijk staat aan de nettowinst. Van de totale winstmarge gaan ook nog indirecte kosten (bedrijfskosten) af. Denk bijvoorbeeld aan lonen en de huur van het bedrijfspand.

Wanneer je alle bedrijfskosten van de (bruto)winstmarge afhaalt, houd je de nettowinstmarge over. Over deze winst betaal je trouwens nog wel belasting.

Hoe werkt winstmarge berekenen?

De winstmarge berekenen kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld als vast bedrag per product. Hiervoor heb je de volgende elementen nodig:

  • Inkoopprijs
  • Verkoopprijs

De verkoopprijs minus de inkoopprijs is wat je verdient op een bepaald product (uitgezonderd overige kosten). Gebruik deze formule om de marge te berekenen (als percentage):

(verkoopprijs – inkoopprijs) / verkoopprijs x 100 = (bruto)winstmarge

Rekenvoorbeeld: Fietsenmaker Janssen verkoopt elektrische damesfietsen van een bepaald merk. De inkoopprijs van deze fietsen ligt op € 795,- (exclusief btw-tarief) per fiets. De uiteindelijke verkoopprijs van de fietsen is vastgesteld op € 1395,- (exclusief btw-tarief). De rekensom om de (bruto)winstmarge per product te berekenen ziet er dan als volgt uit:

(1.395 – 795) / 1.395 x 100 = 43%

De winstmarge berekenen kan ook over de totale verkoop van al je producten of diensten in een bepaalde periode. In dat geval gebruik je de volgende formule om het percentage te berekenen:

(omzet – kosten) / omzet = (bruto)winstmarge

Winstmarge calculator

Waarom is de winstmarge zo belangrijk voor je onderneming?

Nu je weet hoe we de winstmarge berekenen, is het tijd voor de vraag: hoe gebruik je deze informatie voor je onderneming?

De winstmarge zegt iets over de winstgevendheid en levensvatbaarheid van je onderneming. De marge bepaalt voor een groot deel hoe je producten of diensten in de markt zet en hoe de onderneming zich verhoudt ten opzichte van de concurrentie.

Je zou kunnen denken dat je met een grote winstmarge wel goed zit. Maar dat is zeker niet altijd het geval. Als je een hogere winstmarge hebt omdat je een hoge verkoopprijs hanteert en hierdoor nauwelijks iets verkoopt, gaat er meestal iets niet goed.

Dit geldt trouwens niet voor luxeproducten met een grote naamsbekendheid. Zo hoeft Ferrari jaarlijks maar tientallen auto’s te verkopen, terwijl goedkopere automerken het moeten hebben van grote volumes draaien. Die werken met veel kleinere marges en grotere aantallen. 

Daarnaast is een hoge winstmarge ook niet voldoende als jouw onderneming ook heel hoge bedrijfskosten heeft. De nettowinstmarge is dan misschien te laag voor een winstgevende onderneming. In dat geval zou je moeten kijken wat je kunt doen om de totale kosten lager te maken.

Anderzijds is een kleine winstmarge niet direct een teken aan de wand dat de winstgevendheid van je bedrijf gevaar loopt. Op sommige productgroepen zit nou eenmaal niet veel marge, maar er wordt wel ontzettend veel volume op gedraaid. Denk maar aan supermarkten, die met een kleine marge toch winstgevend zijn omdat ze heel veel producten verkopen.

Marge berekenen: wat is het verschil tussen brutowinstmarge en nettowinstmarge?

Wil je nog meer inzicht in de winstgevendheid van je bedrijf? Dan kun je naast de winstmarge per product ook kijken naar de totale omzet en totale kosten. Dit doe je met de bruto- en nettowinstmarge. Die bereken je zo.

Berekenen brutowinstmarge

Rekenvoorbeeld: Fietsenmaker Janssen draait een jaaromzet van € 1.200.000 (exclusief btw). Zijn totale kosten zijn vastgesteld op € 650.000 (exclusief btw). De formule om de brutowinstmarge te berekenen ziet er als volgt uit: deel (totale brutowinst) / geheel (totale omzet) x 100 = brutowinstmarge.

(1.200.000 – 650.000) / 1.200.000 x 100 = 46%

In de berekening voor de brutowinstmarge wordt geen rekening gehouden met bedrijfskosten. Nemen we die kosten ook mee, dan spreken we van de nettowinstmarge.

Berekenen nettowinstmarge

Voor het berekenen van de nettowinstmarge gebruiken we de nettowinst. Dat is de brutowinst minus alle bedrijfskosten. De nettowinst deel je vervolgens door het totaal van de omzet. Dan kun je het percentage marge berekenen.

Rekenvoorbeeld: Fietsenmaker Janssen draait een jaaromzet van € 1.200.000. Zijn directe kosten bedragen € 650.000. Daarnaast heeft hij ook indirecte kosten (bedrijfskosten). Deze indirecte bedrijfskosten liggen op € 200.000 en bestaan o.a. uit verloning, huur van het pand en energiekosten.

De formule voor de nettowinstmarge is:

nettowinst / totale omzet x 100

De nettowinst vind je door de alle bedrijfskosten van de brutowinst af te trekken:

Brutowinst: 1.200.000 – 650.000 = 550.000

Nettowinst: 550.000 – 200.000 = 350.000

Nu je de nettowinst hebt, kun je de nettowinstmarge berekenen:

350.000 / 1.200.000 x 100 = 29%

Hoeveel winstmarge moet ik aanhouden?

Als ondernemer vraag je je misschien af wat een goede winstmarge is. Hier bestaat helaas geen eenduidig antwoord voor. Het hangt namelijk sterk af van het soort producten dat je aanbiedt en in welke branche jouw bedrijf actief is.

Als algemene vuistregel geldt dat een nettowinstmarge van 10% gemiddeld is, een marge van 20% of hoger goed is en een marge van 5% laag is. Soms verandert de marge als bijvoorbeeld de vaste kosten stijgen. Bereken de marge van jouw bedrijf regelmatig, zodat je zeker weet dat je financieel goed bezig bent.

Nieuwsbrief De Zaak

De Zaak Op Orde Nieuwsbrief

Een must voor slimme ondernemers die een succesvol bedrijf willen runnen.


Veelgestelde vragen

Wat is de winstmarge?

De winstmarge is een financiële ratio die de winstgevendheid van een bedrijf meet. Het geeft aan hoeveel winst een bedrijf maakt ten opzichte van de omzet.

Hoe bereken je winstmarge?

De winstmarge wordt uitgedrukt als een percentage en wordt berekend door de brutowinst te delen door de omzet en dit resultaat te vermenigvuldigen met 100.

Wat is de brutowinstmarge?

De brutowinstmarge is een financiële ratio die de winstgevendheid van een bedrijf meet en het percentage van de omzet weergeeft dat overblijft na aftrek van de directe kosten die verband houden met de productie van de verkochte goederen of diensten. Het wordt ook wel de brutowinstmarge genoemd, omdat het de brutowinst van een bedrijf als percentage van de omzet weergeeft.

Hoe bereken je 40% marge?

Marge berekenen kun je doen per product: Verkoopprijs -/- inkoopprijs = wat je verdient per product (minus overige kosten). Maar je kunt de marge ook berekenen over de inkoopprijs van je product. Rekenvoorbeeld: Fietsenmaker Janssen koopt elektrische damesfietsen in voor € 800,- (exclusief btw-tarief) per fiets. Hij wil 40% marge maken op de fietsen. 800,00 / (40%) = 800,00 / 0,60 = 1333,33. Anders gezegd: de € 533,33 euro is 40% van de verkoopprijs van € 1333,33. Hier lees je precies hoe je zelf je marge kunt berekenen.

Meer over winst:

 

Wil jij je voorraad aanvullen of betalen je klanten laat? Dit kan je makkelijk oplossen met flexibel zakelijk krediet. Leer hoe jij je cashflow verbetert en financiële stabiliteit kan bereiken met dit gratis whitepaper.

Picture of Peter Westhof

Peter Westhof

Ik schrijf als journalist veel over ondernemerszaken en voor De Zaak specifiek over energie voor ondernemers. Ook heb ik veel ondernemers geïnterviewd. Ondernemers willen vooral graag ondernemen, zo heb ik gemerkt. Het is buitengewoon handig en waardevol voor hen als een site als De Zaak op een begrijpelijke manier bepaalde ingewikkelde onderwerpen uitlegt. Daar draag ik graag aan bij.
Lees ook…
i.s.m.
De boekhouding wordt vaak ten onrechte gezien als een noodzakelijk kwaad. Tijdrovend en ingewikkeld en alleen bedoeld voor de Belastingdienst. Ten…
Benieuwd naar de ins en outs van de vennootschapsbelasting (vpb) en wat dit voor jouw onderneming betekent? Ontdek hoe de vpb werkt, wat het vpb-tarief…
i.s.m.
Het komt steeds vaker voor dat een persoonlijke relatie het pand van een ondernemer wil financieren. Mogelijk speelt hierop in met haar nieuwe dienst:…
i.s.m.
Bij de meeste bedrijven is mei de maand van het vakantiegeld. Voor werknemers een moment om naar uit te kijken, maar wat betekent het voor jou als…
Start-ups zijn voor ondernemers een spannend en potentieel lucratieve investering, maar er komen ook grote risico’s bij kijken. In dit artikel…
Solvabiliteit berekenen is essentieel voor elke ondernemer die inzicht wil krijgen in de financiële gezondheid van zijn of haar bedrijf. De…