Meer dan 50% van het mkb besteedt geen aandacht aan SEO(zoekmachineoptimalisatie), terwijl 75% wel het belang ziet van een goede positie bij Google. Van de ondervraagden geeft 17% aan SEO uit te besteden aan een externe partij. Dat blijkt uit onderzoek door Argeweb.

Inhoudsopgave

Benieuwd wat online marketing voor de groei van jouw bedrijf kan betekenen? Doe de Online Klanten Check en ontvang advies over hoe jij meer leads en klanten via je website genereert!

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) is een techniek die ondernemers in staat stelt de vindbaarheid van hun website te verbeteren. In de afgelopen jaren is het belang daarvan alleen maar toegenomen. Meer dan de helft van de respondenten die aan het onderzoek hebben deelgenomen onderkent dat een hoge positie in de zoekmachines bijdraagt aan het succes van hun bedrijf.

Een op de vier ondernemers heeft geen kennis of geld voor SEO

De redenen waarom er geen aandacht wordt besteed aan SEO zijn uiteenlopend. 29% van de respondenten geeft aan geen kennis te hebben van SEO en meer dan 26% geeft aan dat de inzet hiervan te veel geld kost. Daarnaast geeft het overige percentage aan dat hun bedrijf het niet nodig heeft.

‘20% klanten via Google’

Van alle respondenten geeft ruim 13% aan geen idee te hebben of hun klanten via de zoekmachine resultaten in aanraking zijn gekomen met hun bedrijf. Daartegenover staat een percentage van bijna 43% van bedrijven, die aangeven tot 10% van hun klanten via Google binnen te halen. Ruim 17% van de bedrijven haalt zelfs tot 20% van de klanten binnen via Google.

Verdriedubbeling klanten door focus op SEO

Wanneer men wel aandacht aan zoekmachineoptimalisatie besteedt (zowel intern als door een externe partij), verdriedubbelt het aantal klanten dat via Google met het bedrijf in aanraking komt. “Dit toont het nut en succes van SEO aan,” aldus Koen van Deudekom, directeur van Argeweb.

Vreemd genoeg echter is vier op de tien ondernemers van mening dat vindbaarheid in zoekmachines niet van belang is voor bedrijven die alleen lokaal actief zijn.

Slechts een uur per week SEO

Opmerkelijk is ook dat van de bedrijven die aandacht besteden aan SEO, meer dan de helft er slechts een uur per week aan besteed. 25% trekt er één tot vier uur per week voor uit.

Online kansen in de toekomst

Zoals blijkt uit de onderzoeksresultaten is het gebruik van SEO gunstig voor de naamsbekendheid van een bedrijf en is het MKB zich bewust van het belang van een goede positie. Meer dan 50% van de ondervraagde MKB’ers verwacht dan ook dat de online concurrentie de komende vijf jaar toeneemt.

Het onderzoek is uitgevoerd onder ruim 500 ondernemingen in het mkb door Argeweb, één van de grootste hostingproviders in Nederland. Argeweb biedt klanten een betaalbare en gebruiksvriendelijke SEO-tool aan: rankingCoach.

Gratis website scan

Heeft jouw doelgroep je website in beeld? Doe nu de scan en zie meteen de score »

Wil je dat je doelen voor 2024 meer zijn dan alleen dromen? Vind de perfecte marketingmix met de gratis Online Klanten Check.

Lees ook…
Je hebt advertenties, je hebt marketing en je hebt growth hacking. Daarbij worden creatieve, onconventionele marketingmethoden gecombineerd met…
Zoek je een manier om je (online) marketing- of reclamestrategie te finetunen? Gebruik dan een beproefd model dat de tand des tijds heeft doorstaan:…
Prachtige producten, uitstekende diensten, goede service. Dat is de basis van de meeste bedrijven. Maar de commerciële economie speelt een belangrijke…
Je hebt besloten om in het diepe te springen en te starten als zelfstandige zonder personeel (zzp’er). De baas zijn over je eigen agenda is…
B2b marketing is voor veel ondernemingen in het midden- en kleinbedrijf de drijvende kracht achter zakelijk succes. Terwijl grote bedrijven vaak over…
i.s.m.
Wanneer je de wereld van online marketing betreedt, en dat is onvermijdelijk, sta je voor cruciale keuzes die het succes van je bedrijf beïnvloeden….