De omgeving waarin je werkt, heeft een grote invloed op je werkprestaties. Als de inrichting van een kantoor niet goed is, kan dit van invloed zijn op je concentratievermogen, focus en productiviteit. Er zijn verschillende aspecten waar je rekening mee moet houden bij het inrichten van een kantoor.

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Inhoudsopgave

De indeling van de ruimte is belangrijk, maar ook zaken zoals wandbekleding en goede verlichting mogen niet worden vergeten. We gaan je tips geven over hoe je een kantoor het beste kunt inrichten, zodat je in een stimulerende en productieve omgeving kunt werken.

De indeling van kantoor

Bij het indelen van een kantoor is het essentieel om rekening te houden met de verschillende behoeften en werkzaamheden van de medewerkers. Hoewel open werkplekken handig en prettig kunnen zijn, zijn ze niet voor alle functies even geschikt. Het is bijvoorbeeld niet handig om iemand die zich moet concentreren op cijfers naast iemand te plaatsen die de hele dag aan de telefoon zit. Wat betreft de inrichting is het verstandig om te investeren in sta-zit bureaus en ergonomische bureaustoelen. Als medewerkers comfortabel kunnen zitten of staand kunnen werken, zal dit de productiviteit ten goede komen. Het is aan te raden om met de medewerkers te overleggen wat zij zelf het prettigst vinden en waar ze behoefte aan hebben. Zij zijn immers de mensen die er dagelijks moeten werken en weten het beste wat voor hen werkt.

De akoestiek op kantoor

De akoestiek op kantoor is vaak een vergeten aspect, maar het heeft een grote invloed op de werksfeer en specifieke functies. Het gebrek aan een privé plek om te bellen kan leiden tot onderbrekingen en frustraties bij medewerkers, wat de productiviteit verlaagt. Het belangrijkste is om geluid bij de bron te absorberen. Plaats bijvoorbeeld scheidingswanden of zorg ervoor dat bellende medewerkers in een aparte ruimte zitten, zodat anderen er geen last van hebben. Geluid kan ook weerkaatsen en zich verspreiden via harde oppervlaktes zoals muren. Dit kun je tegengaan door bijvoorbeeld Isodeco wandbekleding te gebruiken, die het geluid absorbeert en ervoor zorgt dat het kantoor minder luidruchtig wordt. Het creëren van een goede akoestiek op kantoor is essentieel voor een prettige en productieve werkomgeving.

Genoeg daglicht 

Voldoende daglicht op kantoor is van groot belang. Goed licht heeft niet alleen een positief effect op de veiligheid op de werkplek, maar ook op de productiviteit en mentale gezondheid van de medewerkers. Als er niet genoeg ramen zijn om voldoende daglicht binnen te laten, kun je reflecterend meubilair en spiegels plaatsen om het natuurlijke licht te verspreiden. Een andere optie is het gebruik van daglichtlampen, die het natuurlijke daglicht nabootsen en zo een vergelijkbaar effect creëren op kantoor. Zo zorg je voor een prettige en stimulerende werkomgeving voor de medewerkers.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
Over anderhalve maand is het alweer zover: de Kerstdagen. Van oudsher is het traditie om je personeel rond de feestdagen een kerstpakket te geven als…
Leidinggeven op de werkvloer is een uitdagende maar dankbare taak. Als leidinggevende ben jij de drijvende kracht achter het behalen van doelen en je…
Het leven kan onvoorspelbaar zijn en situaties kunnen snel veranderen in juridische geschillen. Of het nu gaat om een conflict met een werkgever, een…
Contact onderhouden met service- en deliverymanagers, schuiven met medewerkers, nieuwe rollen definiëren of vraag en aanbod op elkaar afstemmen….
AMSTERDAM, maandag 7 augustus 2023 – Payhawk werkt samen met Yapily om cliënten een nóg efficiëntere betaalervaring te bieden bij het opwaarderen…
Nederland kampt momenteel met een groot personeelstekort. Hierdoor is het ontzettend lastig geworden om als werkgever geschikte kandidaten te vinden…