De afgelopen tijd heb je als ondernemer ontzettend hard gewerkt aan het bouwen van jouw eigen bedrijf. Zelf weet je als geen ander waar jouw onderneming voor staat en wat je doelen zijn. Je hebt een product of dienst ontwikkeld waarvan jij zeker weet dat je er ontzettend veel mensen mee kunt helpen. De enige taak die je nu nog wacht is het vinden van de ideale klant. Maar hoe vind je de ideale klant? Dat blijkt voor veel ondernemers toch een tikkeltje lastiger te zijn dan van tevoren gedacht. Hoe zorg je ervoor dat klanten voor jou kiezen? Met deze tips helpen wij jou op weg.

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Inhoudsopgave

Know Your Customer

Know Your Customer; ofwel ken je klant. Dit is voor elke onderneming een ontzettend belangrijk onderdeel. Misschien heb je allemaal verschillende gedachtes of aannames over jouw ideale klant, maar kloppen deze ook? Het is belangrijk om een compleet beeld te ontwikkelen van jouw ideale klant. Op deze manier kun je jouw klanten beter aanspreken, benaderen en aan jou binden. Houd jij je als ondernemer bezig met financiële zaken zoals het registeren of verhandelen van financiële contracten, verzekeringen of andere financiële instellingen? Dan is het stukje Know Your Client nog een tikkeltje belangrijker. Het dient dan namelijk ook als preventie van (financiële) criminaliteit.

Bepaal jouw ideale klant

Voordat je jouw ideale klant kunt gaan benaderen is het belangrijk om te bepalen wie jouw ideale klant eigenlijk is. Wanneer jij jouw ideale klant niet duidelijk voor ogen hebt, zal je deze nooit gericht kunnen benaderen. Jouw marketingplan zal dan te algemeen zijn, waardoor je de ideale klant niet bereikt. Ben niet bang om te kiezen voor een bepaalde niche of doelgroep die je wil aanspreken. Je kunt beter 100 loyale klanten hebben dan 1000 klanten die alleen in de sale af en toe eens interesse tonen in jouw producten of diensten. Je kunt je ideale klant bepalen door te kijken naar jouw huidige klantenbestand. Wat hebben de klanten die je nu al hebt met elkaar gemeen? Wanneer jij nog helemaal geen klanten hebt dan kun je denken aan vrienden of kennissen waarvan je zou willen dat ze jouw klanten worden. Wat zijn hun kenmerken? Welke websites/blogs bezoeken ze graag en waar zoeken ze naar op Google. Op deze manier vorm je een duidelijk beeld van jouw ideale klant.

Zorg ervoor dat jij je onderscheid van de rest

Wanneer jij jouw ideale klant bepaald hebt, wordt het tijd voor de volgende stap. De kans dat jij de enige bent die een product of dienst aanbiedt, is vrijwel nihil. Het is daarom belangrijk om ervoor te zorgen dat jij je kunt onderscheiden van de concurrentie. Waarom moeten klanten bij jouw een product of dienst aanschaffen en niet bij jantje om de hoek? Ga op zoek naar jouw USP; unique selling point. Wat is die ene eigenschap die jouw bedrijf beter maakt dan het bedrijf van jouw concurrenten. Zorg ervoor dat je jouw USP duidelijk op jouw website vermeld. Wanneer jij het lastig vindt om te bepalen wat jouw unique selling points zijn, zou je altijd eens kunnen informeren bij bestaande klanten. Waarom hebben zij destijds voor jouw product of dienst gekozen en niet voor iemand anders?

Luister naar de wensen van de klant

Klant is koning. Het is daarom ook ontzettend belangrijk om te luisteren naar de behoeftes en de wensen van de klant. Wat heeft hij/zij nodig en hoe kan jij hierbij helpen. Verstuur eens een enquête onder bestaande klanten of deel een leuke poll via social media. Je kunt op een hele laagdrempelige manier al ontdekken wat de wensen van de klant zijn.

Contact & persoonlijkheid

Tegenwoordig is het ontzettend belangrijk om in contact te komen met jouw ideale klant. Dit kun je natuurlijk op verschillende manieren doen. Ga eens een praatje met iemand aan via social media of deel tips via een blog. Zorg ervoor dat je zichtbaar bent op platforms waar jouw ideale klant zich ook bevindt. Op deze manier kun jij jouw expertise delen en jouw ideale klant bereiken. Vervolgens is het tijd om een vertrouwensband op te gaan bouwen en te zorgen voor persoonlijk contact. Hoewel je waarschijnlijk lang nagedacht hebt over de perfecte naam voor jouw onderneming, ben jij het gezicht en de naam achter de onderneming. Mensen kopen het liefst iets bij mensen die ze leuk vinden en waar ze een klik mee hebben. Persoonlijk contact en een goede communicatie is de sleutel naar een succesvol bedrijf.

Met bovenstaande tips kom jij al een heel eind in de zoektocht naar de ideale klant.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
Het nieuwe jaar staat voor de deur, en dat is de perfecte gelegenheid voor een frisse start. Begin het jaar met het onderhouden en aangaan van…
In de digitale wereld van vandaag is de eerste indruk vaak visueel. Het belang van een professionele uitstraling kan daarom niet worden onderschat,…
Het nieuwe jaar is begonnen en dat vraagt om nieuwe plannen. Ook op kantoor staat er vast weer veel op de rol. Nieuwe kwartalen, nieuwe klanten en…
Een bedrijfsongeval zit helaas in een klein hoekje en kan heel grote gevolgen hebben. Dit is niet alleen fysiek, maar kan ook financieel en emotioneel…
Een bedrijf starten kan een spannende en lonende onderneming zijn, maar het gaat vaak gepaard met aanzienlijke financiële uitdagingen. Een kostenpost…
De ene ondernemer slaat het liever helemaal over, de ander organiseert er jaarlijks met veel plezier wel een paar: het bedrijfsuitje. Een moment waarop…