Toptalent aantrekken voor je bedrijf kan moeilijk zijn. Dit is al helemaal het geval bij starters. Met een toename van externe werkomgevingen en flexibele schema's, zijn kandidaten gericht op incentives en innovatie.

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Inhoudsopgave

Om de beste werknemers in de competitieve wereld van vandaag te werven, zijn hier een paar creatieve en effectieve manieren om starters naar je bedrijf te trekken.

Behandel je werknemers met respect

Als je je werknemers respecteert, respecteer je hun bijdragen en stem, en koester je hun individuele verschillen, talenten en interesses. Zonder respect zijn werknemers waarschijnlijk minder gemotiveerd en lijden toewijding en innovatie eronder. Door werknemers te erkennen en hen te betrekken bij bedrijfsbeslissingen, zal hun inzet en betrokkenheid groter zijn. Dit positieve moreel zal doorschijnen en je helpen starters aan te trekken die zich gewaardeerd willen voelen.

Gebruik een consistente boodschap

Je bedrijf begon als een visie. Door de waarden te identificeren die deze visie sturen, creëer je de boodschap van je bedrijf – het unieke ‘waarom’. Je bericht moet communiceren waar je bedrijf voor staat en hoe het zichzelf vertegenwoordigt. Het duidelijk uitleggen van het ‘waarom’ achter een visie is belangrijk om klanten aan te trekken, maar het is ook een ingebouwde pre-screeningtool voor rekrutering. Door een bekende en consistente boodschap te creëren, zullen kandidaten die aansluiten bij je waarden en zakelijke doelstellingen eerder geneigd zijn om op je openstaande vacatures voor starters te solliciteren. 

Definieer je bedrijfscultuur

Bedrijfscultuur is de dagelijkse modellering van waarden die zijn afgestemd op je boodschap en merk. Met een gedefinieerde bedrijfscultuur kun je werknemers de juiste omgeving bieden om aan hun eigen behoeften te voldoen terwijl ze aan zakelijke doelen werken. Een gezonde bedrijfscultuur houdt je medewerkers vast en creëert een aantrekkelijke ruimte voor nieuw talent. Houd er rekening mee dat alle werknemers een stem moeten hebben in de bedrijfservaring en dat de verantwoordelijkheid er op alle niveaus hetzelfde uit moet zien. Door dat soort interacties kan je bredere team de cultuur co-creëren en promoten bij potentiële nieuwe werknemers en stages

Bied concurrerende voordelen aan

Na de pandemie zijn veel grotere bedrijven die op afstand zijn gegaan niet van plan terug te keren naar hun fysieke kantoren. Je bedrijf wil misschien hun voorbeeld volgen – deze flexibiliteit is een grote aantrekkingskracht op veel kandidaten in alle sectoren. Maak buiten de werkruimte gebruik van je bronnen en connecties om werknemers opties en kortingen te geven die hun welzijn en financiële zekerheid ondersteunen. Je kunt misschien niet de exacte voordelen en voordelen van je grotere tegenhangers bieden, maar je kunt creatief spiegelen aan wat zij bieden om concurrerend te blijven. 

Ontwikkel een werkgeversmerk

Je employer brand, ook wel werkgeversmerk genoemd, is in wezen de ‘persoonlijkheid’ van je bedrijf. Naast slogans en verleidelijke kleurenschema’s, is een sterk merk verbonden met een groter doel. Je bedrijf kan grote maatschappelijke problemen (bijv. klimaatverandering, betaalbare gezonde opties of een meer inclusieve wereld) niet alleen oplossen, maar je merk verbinden aan grotere inspanningen geeft inspiratie en voldoening aan werktaken. Individuen die zich inzetten voor het echte probleem dat je merk aanpakt, zullen meer gemotiveerd zijn om zich bij je bijdrage aan de zaak aan te sluiten. 

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
Duurzaamheid staat hoog op de agenda van bedrijven, en de transitie naar een fossielvrij wagenpark is voor veel bedrijven een logische stap. Onderdeel…
Wil je aan de slag met jouw online marketing en ben je benieuwd welke marketingmiddelen geschikt zijn voor jouw…
Het organiseren van een congres kan je bedrijf verschillende voordelen bieden. Bijvoorbeeld dat het je in staat stelt om je expertise tentoon te…
Afschrijvingstermijnen voor witgoedapparaten variëren en zijn afhankelijk van verschillende factoren, waaronder het type apparaat, de kwaliteit, het…
Iedere ondernemer heeft een droom om zijn of haar bedrijf te laten groeien en uit te bouwen. Het vergroten van de omzet en het aantal klanten is een…
Je gebouw is eigenlijk een soort visitekaartje voor je bedrijf of organisatie. Het heeft een flinke impact op de eerste indruk die klanten en…