Inhoudsopgave
Tip 1: schrik potentiële kandidaten niet af tijdens het gesprek
Wanneer je een mogelijk geschikte kandidaat voor je krijgt wil je natuurlijk weten of deze kandidaat geschikt is voor de functie en binnen je bedrijf past.
In een gesprek probeer je alle informatie te vergaren die je nodig hebt. Je gaat op zoek naar zwakke punten en legt kandidaten de meest ingewikkelde vragen voor. Jouw kandidaat zal weten dat deze baan niet zomaar aan de eerste de beste wordt gegeven.
Het valt te betwijfelen of je met deze methode de goede kandidaten uit de vijver vist. Het is ook goed mogelijk dat je zo potentiële kandidaten afschrikt. Toekomstig talentvol personeel vertrekt zo wellicht voordat je ze überhaupt welkom hebt kunnen heten.
Vrijwel niemand vindt solliciteren leuk en veel mensen ervaren stress wanneer ze naar een nieuwe werkgever op zoek moeten. Wanneer je nieuwe werknemers zoekt, is het dus essentieel om oog te hebben voor de persoon die voor je komt te zitten.
Personeel werven 2.0
Solliciteren moet gemakkelijk, aantrekkelijk en stressvrij zijn, want goed personeel is schaars. Goed personeel kun je ook vinden via een toegankelijk, open en eerlijk gesprek. Nieuwe werknemers moeten immers bij je bedrijf passen en in een eerlijk en evenwichtig gesprek zal de kandidaat eerder eerlijke antwoorden geven. Daarnaast kun je jouw mogelijk nieuwe werknemers zo minder snel afschrikken. Je biedt ze juist een warm welkom, waarbij respect en wederzijds vertrouwen de boventoon voeren. Dit heeft mogelijk een positief effect op de gehele bedrijfscultuur en dus ook op huidige werknemers.
Tip 2: zorg voor goede begeleiding
Personeel werven is dezer dagen topsport als gevolg van de krappe arbeidsmarkt. Maar ook de begeleiding van mogelijk nieuw personeel kan een uitdaging zijn. Zorg ervoor dat de reis die de sollicitant maakt, van eerste contact tot het uiteindelijk tekenen van de arbeidsovereenkomst, zo soepel mogelijk gaat.
Begeleid de kandidaat, bereid deze goed voor op wat komen gaat en betrek huidige werknemers in het proces van het aannemen van een nieuwe werknemer. Wees hoffelijk en steek tijd in je nieuwe collega. Bied hen het vooruitzicht op ontwikkelings- en doorgroeimogelijkheden.
Tip 3 Personeel werven: inclusief, divers en open
Inclusiviteit en diversiteit zijn sleutelwoorden voor succesvolle organisaties geworden. Gelijke salarissen, gelijke arbeidsvoorwaarden, gelijke behandeling en een eerlijke en open werkcultuur zijn essentieel in deze tijd en maken werkgevers aantrekkelijker. Personeel zoeken is dus eigenlijk stap twee, stap één is een inclusieve organisatie waar nieuwe mensen zich thuis voelen.
Conclusie
Samenvattend kunnen we concluderen dat personeel werven op een krappe arbeidsmarkt lastig is, maar dat een inclusieve, diverse en persoonsgerichte onderneming zeker een streepje voor heeft op andere werkgevers.