U werkt vast niet 24 uur per dag met uw pc of laptop. Maar als anderen er ook mee werken, zijn uw gegevens niet veilig. Tenzij u met verschillende profielen werkt. Windows 7 biedt daar uitgebreidere mogelijkheden voor.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans 2023 van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Al sinds versie 98 kunt u in Windows verschillende profielen voor gebruikers instellen, en dat kan dus ook in Windows 7. De voordelen liggen vooral in de handigheid, maar ook in de veiligheid die overigens wel mede afhankelijk kan zijn van uw netwerksituatie en de beheerder(s) daarvan (overleg eventueel met uw ICT’ers). Door toepassing van profielen kan iedere gebruiker beschikken over eigen instellingen van bijvoorbeeld bureaublad, snelkoppelingen, mappen, programma’s, Startmenu, en dergelijke.

Nieuw

In Windows 7 zijn er aan de gebruikersprofielen een aantal nieuwe onderdelen toegevoegd:

  • De Windows-kluis voor het beheer van elektronische referenties (loginnamen en wachtwoorden) eventueel gebaseerd op betrouwbaarheids- of veiligheidscertificaten.
  • Een procedure om toch op te starten in het geval dat u of een van de andere gebruikers het wachtwoord niet meer weet en niet meer bij de door het profiel afgeschermde gegevens kan komen. Maar let op: het werkt met een herstelschijf, die door iedereen gebruikt kan worden om het wachtwoord van het profiel te verwijderen.
  • Online ID koppelen. Om bijvoorbeeld uw e-mailaccount in uw profiel op te nemen, bestanden met anderen te delen, informatie op andere computers te raadplegen (bijvoorbeeld thuis op uw werk-pc kijken), en dergelijke. Het vereist installatie van een module om met de provider te communiceren.
  • Een ‘zwervend’ profiel. Instellingen zijn dan op elke computer waarop u inlogt hetzelfde. Is vergelijkbaar met de aan een netwerklogin gekoppelde instellingen.

Instellingen

De instellingen van profielen vindt u terug in Configuratiescherm >> categorie Gebruikersaccounts en Ouderlijk toezicht. De werkwijze is voor de hand liggend, en hulpinformatie is in ruime mate aanwezig. En natuurlijk verandert er iets aan de opstartprocedure van uw pc: bij inschakelen moet een gebruiker zich aanmelden.
Let op: kies een sterk wachtwoord!
U kunt als de pc eenmaal aanstaat trouwens ook heel snel wisselen van gebruiker: via de keuzeknop rechts naast de optie >> Afsluiten in het Startmenu (>> Afmelden of >> Andere gebruiker).

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
De verschillen tussen zakelijke laptops en consumentenlaptops zitten vooral in de specifieke eisen waaraan de apparaten bij zakelijk gebruik moeten…
Ineens zit je met een probleem: je Windows-toetsenbord geeft verkeerde tekens. Zeker in de drukke periodes is het ontzettend vervelend wanneer je een…
Als werkgever ben je verplicht je medewerkers te voorzien van alle spullen die zij nodig hebben om hun werk goed uit te kunnen voeren. Dat kan…
ChromeOS is een besturingssysteem voor je computer. Net als bijvoorbeeld Windows van Microsoft of macOS van Apple. Maar dan minder bekend, zeker in de…