Wie in Nederland met een auto de weg op gaat, is motorrijtuigenbelasting verschuldigd. Dat geldt ook voor auto's met een buitenlands kenteken. Wie in Nederland woont, moet bovendien BPM betalen. Alleen voor kortdurend gebruik of een auto van de (buitenlandse) zaak kunt u vrijstelling krijgen.

Inhoudsopgave

Rijd jij als DGA in een zakelijke auto? Voorkom onverwachte belastingaanslagen en maak slimme keuzes. Download nu het gratis whitepaper!

Stel, u gaat met uw auto van de zaak naar het buitenland. Het maakt niet uit of dat zakelijk is of voor vakantie. Uw auto geeft er de geest, en u krijgt of regelt vervangend vervoer. Die auto heeft dan een buitenlands kenteken. U rijdt ermee terug naar Nederland. Is daarmee de kous af? Nee. U bent in overtreding.

Gebruik

Wie in Nederland woont, moet motorrijtuigenbelasting (MRB) betalen voor elke auto die op zijn of haar naam staat. Is dat een buitenlandse auto, dan moet er bovendien belasting personenauto’s en motorrijwielen (BPM) over betaald worden voor de duur van het gebruik in Nederland.

Vooraf

Voor uw buitenlandse vervangende auto (bijvoorbeeld een huurauto) moet u dus belasting betalen. Gelukkig is er een uitzondering: u kunt twee weken vrijstelling aanvragen. Dat moet dan wel vooraf, dus voordat u met de auto op de Nederlandse weg komt. Dat kan via een speciale site van de Belastingdienst.

Verplichting

Ook mensen van buiten Nederland krijgen al snel te maken met de plicht BPM en MRB te betalen. Wie in een periode van zes maanden vier maanden in Nederland verblijft, wordt geacht hier te wonen en moet zich inschrijven in de Gemeentelijke Basis Administratie (GBA). Daarmee ontstaat ook meteen de verplichting om auto’s met buitenlands kenteken in Nederland te registreren. En over elke auto die in Nederland is geregistreerd, moeten deze belastingen betaald worden.

Invloed

Er is een belangrijke uitzondering, en wel voor werknemers die in Nederland wonen maar bij een onderneming werken in het buitenland. De auto moet door de werkgever ter beschikking gesteld zijn aan de werknemer. Bovendien moet de werkgever een verklaring afgeven, dat de auto hoofdzakelijk bestemd is voor de uitoefening van werk buiten Nederland. Essentieel is, dat de werknemer zelf geen invloed kan uitoefenen op het land waar de auto is geregistreerd. Een ondernemer heeft die invloed wel, en is daarom verplicht om de auto in Nederland in te schrijven, als hij hier ook woont.

Boete

Kortom: wie in Nederland woont, is verplicht zijn auto aan te melden en belasting te betalen. Wie dat niet doet en wordt gepakt, riskeert een naheffing en een forse boete van meerdere duizenden euro’s. Afgelopen zomer kondigde staatssecretaris Weekers aan, extra aandacht te besteden aan controle en handhaving.

Lees ook…
Vanaf 1 januari 2025 is het gedaan met de BPM-vrijstelling voor bedrijfswagens met een verbrandingsmotor. Deze maatregel maakt bedrijfswagens die op…
Wil je de bijtelling voorkomen? Dan moet je kunnen aantonen dat je in een kalenderjaar niet meer dan 500 privékilometers hebt gereden. Een sluitende…
De kosten van bedrijfsauto’s rijzen de pan uit, terwijl deelmobiliteit snel in populariteit groeit. Veruit de meeste Nederlandse ondernemers overwegen…
Betaald parkeren is een van de grootste ergernissen van automobilisten. Gelukkig maken parkeer-apps het proces eenvoudiger en soms zelfs goedkoper. Wat…
De vraag of je als ondernemer moet overstappen naar elektrisch rijden wordt steeds relevanter. Met alle veranderende fiscale voordelen en nieuwe…
Ben je op zoek naar een slimme, betaalbare én stijlvolle manier om zakelijk te rijden? Ontdek de voordelen van een youngtimer. Deze zakelijke auto’s…