Netwerken is een van de meest effectieve manieren om je bedrijf te laten groeien. Elk evenement en elke borrel bieden de kans om waardevolle connecties te leggen en nieuwe zakelijke mogelijkheden te ontdekken. Maar simpelweg naar een event gaan, nieuwe mensen leren kennen en visitekaartjes uitwisselen, dat levert niet altijd de gewenste resultaten op. Hoe pak je netwerken wel goed aan? Met deze 7 tips wordt elke zakelijke bijeenkomst een bron van kansen.

In het kort

  • Bereid je goed voor op netwerkevenementen door je doelen te bepalen en interessante deelnemers vooraf te onderzoeken.
  • Voer effectieve gesprekken door open vragen te stellen, actief te luisteren, en raakvlakken te zoeken met je gesprekspartner.
  • Houd je pitch kort, krachtig en specifiek om interesse te wekken en het gesprek gaande te houden.
  • Volg na het evenement op met een persoonlijk bericht en verbind op LinkedIn om relaties verder te versterken.

Inhoudsopgave

Wil jij je bedrijf naar een hoger niveau tillen? Ontdek hoe tijdens Turbowinst Live. Dit driedaagse event geeft je direct toepasbare strategieën voor turbo snelle bedrijfsgroei! Meld je aan met exclusieve korting via De Zaak.

1. De voorbereiding: denk na over je doel en de doelgroep

Een goede voorbereiding is het halve werk, ook als het om netwerken gaat. Voor je naar een evenement gaat, is het belangrijk om duidelijk voor ogen te hebben wat je wilt bereiken. Vraag jezelf af:

  • Wat is mijn doel tijdens het bezoeken van dit evenement? Wil ik nieuwe klanten aantrekken, samenwerkingen aangaan, opdrachten binnenhalen of juist meer bekendheid genereren voor mijn bedrijf?
  • Wie zijn de aanwezigen? Zijn er specifieke personen die je graag wilt ontmoeten of mensen die bij een bedrijf werken waar je graag mee in contact wilt komen?


Zodra je dit hebt bepaald, kun je je strategie hierop afstemmen. Bekijk bijvoorbeeld de gastenlijst (als die beschikbaar is) en onderzoek welke deelnemers interessant voor je kunnen zijn. Zoek deze mensen op LinkedIn op, zodat je al wat achtergrondinformatie hebt en weet met wie je praat en wat ze eventueel voor jou kunnen betekenen.

2. De kunst van een goed gesprek

Een van de grootste fouten die ondernemers maken tijdens zakelijke bijeenkomsten, is te veel praten over zichzelf en hun bedrijf. Natuurlijk wil je graag vertellen wat je doet, maar onthoud dat nieuwe mensen in eerste instantie zaken willen doen met iemand die ook oprecht geïnteresseerd is in wat zij doen. Hier zijn enkele tips om gesprekken op gang te brengen en de ander op zijn gemak te stellen:

Stel open vragen

Vraag naar de achtergrond van de ander. Wat zijn of haar huidige uitdagingen. Of waarom ze bij het event aanwezig zijn. Open vragen moedigen gesprekspartners aan om meer te vertellen en zorgt ervoor dat het gesprek diepgang krijgt.

Luister actief

Laat zien dat je echt luistert door te knikken, oogcontact te maken en af en toe samen te vatten wat de ander zegt. Dit laat zien dat je betrokken bent en waarde hecht aan wat de ander te vertellen heeft.

Zoek naar overeenkomsten

Mensen voelen zich sneller op hun gemak bij iemand met wie ze iets gemeen hebben. Zoek daarom naar raakvlakken in jullie werk, interesses of doelen en gebruik deze als basis voor het gesprek.

3. Je pitch: kort, krachtig en boeiend

Als je aan het netwerken bent, moet je in staat zijn om in een paar zinnen duidelijk te maken aan je gesprekspartner wie je bent, wat je doet en waarom dat interessant is voor de ander. Oftewel: praat niet alleen over je bedrijf, maar doe vooral ook aan personal branding. Dit wordt een ‘elevator pitch’ genoemd. Zo’n pitch is kort maar krachtig en moet de nieuwsgierigheid van de ander wekken. Hier zijn enkele tips voor het formuleren van een effectieve pitch:

Begin met een haakje

Start met iets dat de aandacht trekt, bijvoorbeeld een opvallend feit of een prikkelende vraag.

Wees specifiek

Vertel kort en bondig wat je doet, maar wees specifiek genoeg om interessant te zijn. In plaats van te zeggen: ‘Ik ben marketingdirecteur’, kun je bijvoorbeeld zeggen ‘Ik help samen met mijn team tech start-ups om binnen een jaar hun online zichtbaarheid te verdubbelen.’

Sluit af met een vraag

Eindig je pitch met een vraag om het gesprek op gang te houden. Bijvoorbeeld: ‘Hoe ziet jullie huidige marketingstrategie eruit?’

4. De juiste lichaamstaal: non-verbaal netwerken

Persoonlijk netwerken draait niet alleen om wat je zegt, maar ook om hoe je het zegt. Je lichaamstaal speelt een cruciale rol in hoe je overkomt op anderen. Hier zijn enkele tips om je non-verbale communicatie in te zetten tijdens netwerkevenementen:

Oogcontact

Maak oogcontact om interesse en zelfvertrouwen uit te stralen. Let wel op dat je het niet overdrijft, want te intens oogcontact kan als onprettig en intimiderend worden ervaren.

Open houding

Sta rechtop, met je armen ontspannen langs je zij. Vermijd het kruisen van je armen, dit kan een gesloten en afstandelijke indruk wekken.

Lachen

Een oprechte glimlach kan wonderen doen. Het laat zien dat je vriendelijk en benaderbaar bent, en het zorgt voor een positieve sfeer.

Controle Belastingdienst

Whitepaper Controle Belastingdienst

Controle van de Belastingdienst: Wat nu?! Hoe vaak gebeurt het, hoe voorkom je het en stappenplan als het tóch gebeurt.

5. Follow-up: de waarde van nazorg

Het echte werk begint pas na het evenement. De follow-up is een onmisbaar onderdeel van effectief je netwerk uitbreiden. Veel ondernemers vergeten dit, maar juist in deze fase kunnen zij waardevolle professionele relaties opbouwen. Hier zijn enkele manieren om de follow-up aan te pakken:

Stuur een persoonlijk bericht

Stuur binnen 24 tot 48 uur na het evenement een persoonlijk berichtje naar de mensen die je hebt ontmoet. Bedank hen voor het gesprek en benoem iets specifieks waar jullie het over hebben gehad. Dit laat zien dat je het gesprek hebt onthouden en geïnteresseerd bent in een verdere connectie.

Verbind op LinkedIn

Voeg je nieuwe contacten toe op LinkedIn met een persoonlijk bericht. Dit helpt om de relatie te onderhouden en op de hoogte te blijven van elkaars activiteiten. Oftewel: zo maak je van een contact een connectie.

Blijf waarde bieden

Denk na over hoe je waarde kunt toevoegen aan je nieuwe connecties. Dit kan bijvoorbeeld door interessante artikelen te delen of ze te introduceren bij iemand uit je eigen netwerk. Of door simpelweg in gesprek te gaan over mogelijke samenwerkingen of andere kansen die je ziet liggen.

Lees ook: 5 tips voor zzp’ers om je zakelijke netwerk online en offline op te bouwen.

6. Netwerk met een lange termijn visie

Netwerken is geen eenmalige activiteit, maar een doorlopend proces. Het gaat om het opbouwen en onderhouden van relaties op de lange termijn. Hier zijn enkele tips om je netwerkstrategie te verduurzamen:

Blijf in contact

Regelmatig contact met je netwerk is heel belangrijk, ook als er niet direct een aanleiding voor is. Stuur bijvoorbeeld eens in de zoveel tijd een update over je bedrijf. Of vraag iemand uit je netwerk hoe het met hem of haar gaat.

Wees authentiek

Wees altijd jezelf bij het netwerken. Mensen voelen het snel aan als iemand niet oprecht is. Authenticiteit en integriteit zijn sleutelwoorden in het aangaan van duurzame zakelijke relaties.

Deel successen en uitdagingen

Deel niet alleen je successen, maar ook je uitdagingen. Dit maakt je menselijker en zorgt voor een diepere connectie. Bovendien kunnen mensen uit je netwerk je mogelijk waardevolle inzichten of hulp bieden.

7. Evenementen kiezen: kwaliteit boven kwantiteit

Het is verleidelijk om naar elk netwerk- of branche-evenement te gaan, maar kwaliteit gaat boven kwantiteit. Kies bijeenkomsten die echt interessant zijn voor jou en je bedrijf om echt een goed netwerk te ontwikkelen. Dit kunnen zowel grote congressen zijn als kleinschalige netwerkbijeenkomsten in je regio. Vraag jezelf af:

  • Zijn de aanwezigen relevant voor mijn doelen?
  • Biedt het evenement kansen om op te vallen of bij te leren?
  • Past het evenement bij mijn merk en mijn netwerkstrategie?


Door selectief te zijn in de evenementen die je bezoekt, zorg je ervoor dat je je tijd en energie effectief inzet.

Conclusie

Netwerkbijeenkomsten kunnen heel wat kansen opleveren, zowel op de korte als lange termijn. Mits je het op de juiste manier aanpakt. Het draait om strategie, een goede voorbereiding en vooral om oprechte interesse in anderen. Door bewust bezig te zijn met netwerken en te investeren in waardevolle relaties, vergroot je de kans op persoonlijk en zakelijk succes.

Wil jij jouw bedrijf sneller laten groeien met bewezen strategieën? Ontdek hoe tijdens Turbowinst Live. Zet de turbo op je bedrijfsgroei en meld je aan voor het evenement! Exclusieve korting via De Zaak, en beoordeeld met 9.1/10.

Foto van Mercy Hiltrop

Mercy Hiltrop

Als eindredacteur en copywriter bij De Zaak houd ik mij dagelijks bezig met het creëren en redigeren van interessante en inspirerende content voor ondernemers. Dankzij een jarenlange achtergrond in contentcreatie voor verschillende websites en tijdschriften, zijn er weinig onderwerpen waar ik niet mee uit de voeten kan. Maar ondernemen is een onderwerp dat echt dicht bij mij staat. Naast dat ik tot voor kort altijd als zzp'er heb gewerkt, heb ik verschillende bedrijven opgezet. Hierdoor begrijp ik op welke informatie en tips ondernemers écht zitten te wachten.
Lees ook…
Wil je je bedrijfsprocessen stroomlijnen en zorgen voor meer duidelijkheid binnen je team? Een goede procesbeschrijving is de sleutel tot efficiëntie…
Wil je weten hoe je je bedrijf onderscheidt van de rest en nieuwe klanten aantrekt? Met marktonderzoek krijg je waardevolle inzichten waarmee je je…
Of het nu gaat om een meningsverschil met een werknemer, zakelijke relatie, klant of de Belastingdienst: vrijwel elke ondernemer krijgt vroeg of laat…
Een sterke toeleveringsketen is cruciaal voor de efficiëntie, kwaliteit en winstgevendheid van je onderneming. Wil jij de beste leveranciers voor jouw…
Droom je ervan om je eigen bedrijf te starten en wil je weten hoe je geld kunt verdienen? Of wil je als ondernemer andere inkomstenbronnen aanboren?…
De markt verandert sneller dan ooit. Wat vandaag werkt, kan morgen voorbij zijn. Voor ondernemers is wendbaarheid daarom essentieel om te bloeien in…