Netwerken is een vak apart
Je bent goed in je werk, er is voldoende werk in jouw vakgebied en toch zit je zonder opdrachten. Een situatie die herkenbaar is voor flink wat ondernemers. Op de een of andere manier lukt het je niet om nieuwe opdrachtgevers te vinden, terwijl andere zzp’ers daar wel in slagen.
De oplossing: je moet je netwerk vergroten. Want in een goed netwerk gaan potentiële klanten schuil. De vraag is alleen: hoe kom je aan nieuwe contacten? Hoe kun je je zakelijke netwerk uitbreiden? We zetten 5 tips voor je op een rij.
1. Benut de kracht van een zakelijk netwerk als LinkedIn
LinkedIn is natuurlijk een mooi startpunt als je een zakelijk netwerk wilt opbouwen. Via LinkedIn leg je contact met professionals die je kent. Als je al een account hebt aangemaakt, heb je ongetwijfeld al je bestaande netwerk. Daar ligt een goede basis om verder te gaan met netwerken.
Nieuwe contacten
Via LinkedIn kom je makkelijk aan nieuwe contacten. Daarmee wordt je online netwerk groter en kom je makkelijker in contact met relevante opdrachtgevers. Op dit netwerk kun je makkelijk dingen over je bedrijf of over je vaardigheden posten. En als een opdracht welkom is, kun je op LinkedIn makkelijk aangeven dat je plek hebt voor extra opdrachten. En vraag je netwerk om dit soort posts te delen. Daarmee zijn in een keer meerdere mensen op de hoogte van het feit dat je op zoek bent naar een nieuwe opdracht.
Zorg ervoor dat je profiel altijd up-to-date is. Zo kunnen potentiële opdrachtgevers zien wat je vaardigheden en skills zijn.
Begin op tijd
Laatste tip nog voor LinkedIn: let op dat je niet pas actief gaat netwerken als je geen opdrachten meer hebt. LinkedIn is een netwerk waar je wekelijks in moet investeren om zo aan nieuwe contacten te komen. Netwerken levert iets op als je er op tijd mee begint. Nog weinig gedaan aan netwerken? Begin dan nu!
2. Ga naar netwerkbijeenkomsten
Het is natuurlijk ook goed te denken aan offline netwerken. Een geweldige manier om een groter netwerk te krijgen is door naar een netwerkbijeenkomst te gaan. Ga naar bijeenkomsten waar meerdere potentiële opdrachtgevers bij elkaar komen. Als je de mogelijkheid hebt om iemand persoonlijk te spreken, is de kans groot dat je wordt onthouden.
Hoe je het ook wendt of keert: de drempel om iemand in te huren is een stuk lager als je iemand even persoonlijk hebt gesproken. Op netwerkbijeenkomsten doe je vaak leuke connecties op met wie je in de toekomst een goede zakelijke band kunt aangaan.
Andere netwerkmogelijkheden
Natuurlijk zijn ook andere evenementen geschikt om te netwerken. Denk aan seminars en congressen. Je gaat ernaartoe met het doel om meer te leren over je vakgebied en op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen, maar wees alert op kansen om andere ondernemers beter te leren kennen. Of om nieuwe mensen te ontmoeten. Wissel contactgegevens uit, zodat je makkelijk contact op kunt nemen. Dat is netwerken.
3. Investeer in je netwerk
Netwerken is meer dan iemand een keer terloops spreken. Als je goed wilt netwerken, moet je tijd investeren in mensen. Dit geldt voor zowel offline als online netwerken.
Als je iemand face to face spreekt, probeer dan echt een goed gesprek op te zetten. Toon interesse. Maak een goede indruk. Dat is niet alleen maar met het oog op potentiële klanten. Door goed te netwerken zorg je dat je een plek krijgt in een groep mensen die elkaar iets gunt.
Als je een leuk gesprek hebt, probeer erna dan op terug te komen. Houd dus niet aan de lopende band verkooppraatjes, maar bouw echt iets op. Zo leren ze je kennen. Je ziet vaak dat ondernemers succesvoller zijn als ze deel uitmaken van een community waarin ze een actieve rol spelen.
Als je denkt aan LinkedIn, probeer dan attent te zijn door te reageren op een post of door iemand via een kort bericht te feliciteren met iets wat hij of zij heeft bereikt. Op die manier investeer je in je zakelijke relaties en dat versterkt je netwerk.
4. Zorg voor een wervende pitch
Sommige mensen krijg je maar even te spreken. Bijvoorbeeld op een netwerk-evenement of als je toevallig een potentiële klant tegen het lijf loopt. Wat ga je in die korte tijd zeggen? Laat het niet aan het toeval over. Gebruik de tijd die je krijgt zo goed mogelijk door van tevoren na te denken over wat je gaat zeggen.
Inhoud van je pitch
Vertel kort wie je bent en wat je doet. Laat vooral in je pitch uitkomen waarom jij of jouw product meerwaarde heeft. En wat jouw visie is. Als je een goed verhaal voorbereidt, is de kans groter dat je goed uit de verf komt én onthouden wordt.
Vergeet niet om aan het eind ook een visitekaartje af te geven, bijvoorbeeld met een QR-code, zodat iemand je makkelijk kan contacten.
5. Via collega-ondernemers
Je kunt denken dat ondernemers die in dezelfde branche zitten je concurrenten zijn, maar je kunt het beter positiever benaderen. Je vakbroeders zijn vaak juist een geweldig zakelijk netwerk om aan werk en nieuwe opdrachtgevers te komen. Een geweldige plek om goed te netwerken, zowel offline als online.
Goed samenwerken
Benader dus zzp’ers in dezelfde branche als jij. Werk je goed samen met collega-ondernemers? Dan is de kans groot dat je werk toegeschoven krijgt. Of dat je een aanbeveling krijgt bij nieuwe opdrachtgevers. Het is dus verstandig goede banden te onderhouden met ondernemers in hetzelfde vakgebied.
Whitepaper Controle Belastingdienst
Aan de slag met netwerken
Als startende zzp’er vraag je misschien af waar je nieuwe klanten vandaan moet halen, maar door te netwerken gaat er een wereld aan potentiële klanten voor je open. Investeer dus in je netwerk, of dat nu online of offline is. Heb je een groot netwerk? Dan is de kans op werk een stuk groter. Het is absoluut de moeite waard!