Wat is OKR?
Laten we beginnen met een korte introductie over OKR, wat overigens staat voor “Objectives and Key Results”. In het Nederlands dus “doelen en belangrijke resultaten”. De OKR-methode kan helpen om deze te behalen en het is een methode die overigens niet enkel kan worden ingezet voor een onderneming, maar ook voor een individu of team.
Wie heeft deze methode bedacht?
De OKR-methode gaat helemaal terug naar het jaar 1970 (eigenlijk al eerder), toen Andrew Grove zorgde voor een toename in populariteit van dit concept. Hij werkte destijds voor Intel, waarna het via via een onderdeel werd van de werkcultuur bij Google. Het was John Doerr (een werknemer destijds bij Kleiner Perkins) die het idee introduceerde bij Google en er in 2018 zelfs een boek over uitbracht, met de titel “Measure what Matters”. Dus laten we eens kijken hoe je deze methode in de praktijk kunt toepassen.
Hoe werkt OKR? – Het creëren van doelen en belangrijke resultaten
Een belangrijk onderdeel van OKR is het vaststellen van doelen, ook wel doelstellingen genoemd. Bepaal van tevoren wat de achterliggende reden is en welke doelen hierbij horen. Dit is iets om echt de tijd voor te nemen. Als je meerdere doelen in gedachten hebt, is het verstandig om te starten met het doel met de grootste prioriteit.
Op basis van ieder doel, werk je vervolgens uit wat de gewenste resultaten zijn. Er kunnen meerdere belangrijke resultaten per doel worden genoteerd. Deze resultaten moeten relevant zijn aan de doelstelling, duidelijk worden verwoord en indien mogelijk SMART zijn.
Voorbeeld
Om een beter beeld te geven van de OKR-methode, hieronder een fictief voorbeeld voor de onderneming “Hollandse cupcakes”:
Doelstelling: De doelgroep uitbreiden door ook veganisten te bereiken via online marketing op social media voor het einde van 2025, met een minimale omzetstijging van 10%.
Belangrijk resultaat 1: Nederlandse veganisten bereiken via online communities op social media, door het delen van foto’s van onze veganistische cupcakes
Belangrijk resultaat 2: Deelnemen aan populaire vegan events in Nederland en België, voor het uitdelen van samples
Belangrijk resultaat 3: De online interactie op Instagram verhogen met 5% middels een actievere aanwezigheid en het organiseren van winacties, inclusief relevante tags
De uitvoering
Het laatste onderdeel is het bepalen van de acties die nodig zijn om de doelen en resultaten te behalen, ook wel de “initiatives” genoemd. Je kunt dit zien als actiepunten die je kunt afvinken en waarbij het dus ook duidelijk is wie voor welke taak verantwoordelijk is. Degene die verantwoordelijk is voor een bepaald actiepunt, heeft hier dus ook de controle over.
Om even terug te grijpen naar het voorbeeld, zou een SMART actiepunt het volgende kunnen zijn: “Mirthe zorgt voor het aankleden van de beursstand zodat deze aansluit op de doelgroep en de huisstijl van de onderneming, met als deadline 1 mei 2024 en een budget van 2.500 euro”.