De meest voorkomende fasen voordat klanten producten of diensten afnemen
Bij een marketingstrategie denken veel ondernemers vooral aan een keuze voor (of combinatie van) verschillende kanalen om klanten te bereiken. Denk aan advertenties in magazines, online marketing of sponsoring. Het is echter ook belangrijk om te bedenken dat marketing een veel uitgebreidere rol kan spelen. Vaak doorlopen potentiële klanten in hoofdlijnen namelijk bepaalde fasen voordat ze een product of dienst kopen.
De eerste fase bestaat uit de bewustwordingsfase. Hierbij worden potentiële klanten zich bewust van je onderneming en aanbod. Hierop volgt de interessefase, waarbij potentiële klanten interesse tonen in het aanbod en er meer over te weten komen. Daarna komen potentiële klanten in de beslissingsfase, waarbij ze het aanbod overwegen en alternatieven vergelijken. In de afsluitende actiefase worden leads klanten als ze een aankoop doen.
Stappenplan voor een succesvolle marketing funnel
De hierboven genoemde algemene fasen kun je verwerken in een toegepaste marketingstrategie. Een handige manier is dit in een marketing funnel te zetten. Dit is een visueel model – vaak zelfs nog opgedeeld in specifiekere fasen – van hoe je marketing tijdens iedere fase kunt inzetten. Hieronder vind je een globaal stappenplan voor een succesvolle marketing funnel.
- Bepaal de doelgroep: Identificeer wie je ideale klant is, wat hun pijnpunten en behoeften zijn en hoe je ze kunt bereiken.
- Beoordeel welke leads de grootste kans geven van een prospect een klant te maken.
- Nurture je leads: Stuur gerichte e-mails of bied relevante content aan om de interesse van je prospects te blijven prikkelen en een vertrouwensband op te bouwen. Laat zien hoe jouw product of dienst hun probleem oplost.
- Kijk bij welke prospects de kans het grootst is dat ze klant worden.
- Bied een onweerstaanbaar aanbod: Zorg dat je voor intentionele prospects een overtuigend aanbod hebt, zoals een tijdelijke korting of een exclusief product, om prospects in de beslissingsfase over de streep te trekken.
- Optimaliseer het aankoopproces: Zorg dat de stap naar aankoop zo eenvoudig en probleemloos mogelijk is. Denk aan een gebruiksvriendelijke website, meerdere betalingsopties en duidelijke communicatie over de levering.
- Blijf upsellen en cross-sellen:, Houd het contact warm zodra iemand klant is geworden door extra producten of diensten aan te bieden die aansluiten op hun eerdere aankoop.
- Trouw: Kijk hoe je ervoor kunt zorgen dat je klanten trouw blijven.
- Ambassadeurschap: Zorg er tot slot voor dat je klanten echte fans worden en je onderneming aanbevelen bij anderen.
Belangrijk: goede samenwerking tussen marketing en sales
Hierboven wordt vooral ingegaan op marketingactiviteiten. Het is echter belangrijk om te beseffen dat tijdens de genoemde fasen die klanten doorlopen, vaak ook andere mensen of afdelingen binnen de onderneming betrokken zijn. Waar marketing vooral wordt toegepast tijdens de bewustwordings- en interessefase (en na het doen van de aankoop om terugkerende klanten te creëren), speelt sales vaak vooral een grote rol tijdens de beslissingsfase.