Klantenbinding vs klantenwerving

Een bestaande klant behouden is veel goedkoper dan een nieuwe binnenhalen. Dat is oud nieuws. Toch dreigt het in een door verkoopcijfers en -grafiekjes gedomineerde zakenwereld wel eens vergeten te worden. Klantenbinding is minstens zo belangrijk als klantenwerving. 5 tips om op een slimme manier de trouw van je klanten te verdienen.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

1. Schep de juiste verwachtingen vanaf het begin (en overtref ze dan)

Eerlijke communicatie met de klant is essentieel vanaf het eerste contact. Een klant naar de mond praten om toch een contract af te sluiten, of onduidelijke afspraken rond een project, dat leidt alleen maar tot ontgoocheling. Aangezien klanten negatieve ervaringen veel langer onthouden dan positieve is dat het laatste wat je wilt. Wat betekent dat concreet? Maak geen beloftes die je niet kan waarmaken. Beter nog: maak van ‘underpromise and overdeliver‘ je motto. Leg de verwachtingen van de klant een tikje lager dan wat je kan afleveren, zodat je ze achteraf aangenaam kan verrassen. Vermeld bijvoorbeeld op je website dat je binnen twee dagen op e-mailvragen antwoordt, ook al weet je dat je doorgaans diezelfde dag nog terugmailt.  

2. Bouw langdurige vertrouwensrelaties op

Een klant die je oprecht zijn vertrouwen schenkt, gaat meestal voor langere tijd met jou in zee. Daarom is het van levensbelang om met je klanten relaties op te bouwen die verder gaan dan de minimumvereisten van hun contract. Eerst en vooral doe je dat door de behoeften van je klant te begrijpen. Maar ook door expertise op te bouwen over zijn sector, inclusief de uitdagingen en kansen die in het verschiet liggen. Je klant wil vooruit, dus jij ook. Bewijs dat: ga op zoek naar manieren waarop je klant afstand kan nemen van de concurrentie, en toon aan welke rol jouw bedrijf daarbij kan spelen. Daarvoor hoef je niet noodzakelijk elke week met elke klant een babbel te slaan. Er bestaan ook ideeën die makkelijker schalen, zoals een blog met sectorgebonden nieuws en tips of gerichte e-mailcampagnes.  

3. Wees proactief in je customer service

Proactief met je klanten omgaan betekent: problemen in de kiem smoren. Als dat vaag klinkt, besef dan het voor salesmensen vaste prik is: je anticipeert op de bezwaren van een lead (potentiële klant) en probeert die te weerleggen tijdens de eerste gesprekken. Voor customer service is zo’n aanpak even belangrijk. Proactieve customer service kan op verschillende manieren, zoals:

  • Een waarschuwend sms’je van je telecomoperator bij netwerkonderhoud.
  • Een e-mail van de energieleverancier dat je factuur bijna betaald moet worden.
  • Een telefoontje van je webbouwer om te horen of je nieuwe website naar behoren werkt.
  • Een check-up van je consultant over je vernieuwde bedrijfsprocessen.


Maakt niet uit wat voor dienst je bedrijf levert, het belangrijkste is dat je niet afwacht. Door op voorhand met je klant over eventuele problemen te communiceren – als het even kan via hun favoriete medium – dan schep je een band en win je vertrouwen.  

4. Automatiseer en stroomlijn waar je kan

Een computer kan (gelukkig) nog lang niet elke taak van een mens overnemen. Maar waar dat wel kan, doet hij dat altijd pijlsnel én foutloos. En klanten worden bij voorkeur snel en correct geholpen. Een klant wordt daarentegen echt niet gelukkig als:

  • Er geen reactie komt op zijn supportvraag.
  • Hij niet weet of er überhaupt iemand zijn vraag behandelt.
  • Hij drie keer hetzelfde verhaal moet doen bij drie medewerkers.
  • Er fouten staan op zijn factuur.


Dit zijn allemaal scenario’s die vermeden kunnen worden door het stroomlijnen en automatiseren van bedrijfsprocessen. Dat beperkt zich overigens niet tot nazorg: het hele traject van lead tot klant kan gestroomlijnd worden. De tijd die je daarmee wint, die kan je uiteraard weer in je klant investeren.  

5. Luister aandachtig naar feedback

Aandachtig luisteren is misschien wel het belangrijkste wat je kan doen als klantgericht bedrijf. Alleen zo kan je bepalen of jouw service op hetzelfde niveau zit als de verwachtingen van je klant – en tijdig ingrijpen als dat niet zo is. Er zijn verschillende manieren om klanttevredenheid te gaan meten. Dit zijn drie van de bekendste:

  • Customer Satisfaction Score (CSAT): hoe zou je je ervaring met ons bedrijf beoordelen?
  • Net Promoter Score (NPS): hoe waarschijnlijk is het dat je ons bedrijf aan iemand zou aanraden?
  • Customer Effort Score (CES): de organisatie maakte het makkelijk om mijn probleem te verhelpen, waar of niet waar?


Elk heeft zijn voor- en nadelen. Jij kiest wat het beste bij jouw onderneming past. In het ideale geval meet je op drie manieren: per individuele gebruiker, over een grotere groep gebruikers en over een bepaalde tijdsperiode. Zo kan je tegelijk je individuele klanten helpen, pijnpunten ontdekken en verbeteringen opmeten.  

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Wil je het meeste halen uit je mensen, zonder ze te overbelasten? Dan is resource planning onmisbaar. Met resource planning zet je medewerkers optimaal…
Weet jij tegen welke uurprijs jouw bedrijf werkt? En hoe verhoudt dit tarief zich tot dat van de rest van je sector? Veel Nederlandse ondernemers…