Wat is de betaalmethode ‘koop nu, betaal later’?
‘Koop nu, betaal later’ is een betaalmethode waarmee klanten producten en diensten kunnen kopen, zonder dat ze direct afrekenen. Betalen doen ze later. Dit kan binnen een bepaalde periode, zoals 14 of 30 dagen, of in termijnen. Het is een populaire methode bij consumenten, omdat het flexibiliteit biedt en het mogelijk maakt producten en/of diensten te gebruiken, passen of testen voor ze betalen.
Hoe werkt Buy Now Pay Later (BNPL)?
Bij ‘koop nu, betaal later’ kan de klant deze optie kiezen wanneer hij of zij een aankoop doet op je website of in je fysieke winkel. De BNPL-aanbieder waarbij je bent aangesloten, zoals Riverty (het vroegere Afterpay) of Klarna, controleert of je klant de betaling kan doen en keurt de aankoop goed.
Je klant krijgt je product of dienst direct, net zoals bij een ‘gewone’ aankoop. Jij krijgt het volledige bedrag direct van de BNPL-provider. Je hoeft dus niet te wachten op je geld, ook niet als er in termijnen wordt betaald. De klant betaalt het bedrag in delen of na een bepaalde termijn. Als de klant een betaling mist of niet op tijd betaalt, dan gaat de BNPL-provider daar zelf achteraan.
Voordelen van ‘Koop nu, betaal later’
Grote kans op een aankoop
Achteraf of in termijnen betalen geeft je klant meer betaalgemak en flexibiliteit, waardoor de kans op een aankoop groter wordt.
Hogere gemiddelde orderwaarde
Doordat klanten de mogelijkheid krijgen om producten of diensten eerst te proberen, is het voor hen makkelijker om meer producten of producten van hogere waarde te bestellen of kopen.
Concurrentievoordeel
Als jij ‘koop nu, betaal later’ aanbiedt en je concurrent niet, dan kun je je onderscheiden van je concurrenten.
Directe betaling voor jou
Hoewel de klant later betaalt, krijg jij wel direct geld op je rekening van je BNPL-aanbieder.
Niet verantwoordelijk voor wanbetalingen
Niet betalende of te laat betalende klanten zijn de verantwoordelijkheid van de BNPL-aanbieder. Zij verzorgen de herinneringen, aanmaningen en eventuele incasso’s.
Toegankelijk voor meer klanten
Door ‘koop nu, betaal later’ toe te voegen als mogelijkheid om te betalen, maak je producten en diensten toegankelijk voor nieuwe klanten. Klanten die geen gebruik kunnen maken van je andere betaalmethoden of die het volledige bedrag op dat moment niet kunnen betalen.
Betere ervaring voor klanten
Klanten waarderen de flexibiliteit en het gemak dat je biedt met achteraf en/of in termijnen betalen.
Lagere prijsdrempel
De drempel voor grote aankopen wordt lager als klanten later of in termijnen mogen betalen. Dit kan leiden tot hogere orderwaarde en omzet en terugkerende klanten.
Nadelen van ‘Koop nu, betaal later’
Kosten voor de service
Aanbieders van ‘Koop nu, betaal later’-oplossingen rekenen kosten voor hun diensten. Dit kan een vast bedrag of een percentage van de transactie zijn. Dit zijn extra kosten voor je bedrijf.
Geen controle over incassoprocedures
De aanbieder die jouw BNPL-oplossing verzorgt, is verantwoordelijk voor de betalingen en het innen van de termijnen. Deze behandelt ook de incasso’s bij wanbetaling, waardoor je zelf geen controle hebt over deze situaties. Zij kunnen het anders aanpakken dan dat bij jouw bedrijf past.
Invloed op klantrelaties
Problemen met betalingen en ontevredenheid over de incassomethoden van de aanbieder kunnen invloed hebben op de relatie met je klanten.
Klanten met schulden
Achteraf of in termijnen betalen kan klanten verleiden om aankopen te doen die ze eigenlijk niet kunnen betalen. Hierdoor kan je klant in de schulden komen.
Moeilijkere boekhouding
Het toevoegen van ‘koop nu, betaal later’ aan je betaalmethoden kan je boekhouding ingewikkelder maken, omdat je te maken krijgt met extra kosten bij betalingen.
Negatieve associaties van klanten
Voor sommige klanten voelt ‘koop nu, betaal later’ als een vorm van schuld. Daarom willen zij deze betaaloptie niet gebruiken.
Hoe kies je een aanbieder van ‘koop nu, betaal later’?
Welke aanbieder van ‘koop nu, betaal later’ het beste bij jouw bedrijf past, hangt af van wat je verkoopt, de prijzen van je producten en jouw klanten. Dit zijn punten waar je op kunt letten:
- Aflossingsvoorwaarden. Aanbieders van ‘koop nu, betaal later’ hebben verschillende opties voor terugbetalen. Dit kan variëren van een looptijd van een paar weken tot maanden of zelfs jaren. Verkoop je dure producten of diensten? Dan is een lange aflossingsperiode aantrekkelijk. Voor goedkopere producten is een kortere periode geschikter.
- Uitgavenlimieten. Elke provider geeft klanten een uitgavenlimiet, gebaseerd op hun gebruiksgeschiedenis, kredietscore en betalingsgedrag. Sommige BNPL-aanbieders hebben ook minimum- en maximumbedragen voor krediet. Kijk naar de gemiddelde bestelwaarde en kies een aanbieder die je klanten genoeg krediet biedt om hun aankopen te doen.
- Locatie. Als je weet waar je klanten vandaan komen, dan kun je daar rekening mee houden. Zo kan je niet altijd in elk land kiezen voor de optie om achteraf te betalen. En je kunt te maken hebben met een voorkeursprovider. Zo is Stripe populair in Amerika, Klarna in Duitsland en Scandinavië en wordt Riverty veel gebruikt in de rest van Europa.
- Vergelijk de kosten. De kosten verschillen per aanbieder in hoogte en in opbouw. Soms is het een vast bedrag per transactie en soms een percentage van de bestelwaarde.
- Integratie in je bestaande systemen. Niet elke aanbieder werkt even goed met je bestaande systemen. Vaak kun je op de website vinden voor welke systemen de aanbieder een goede optie is.
- Klantvriendelijkheid. Welke aanbieder werkt het gemakkelijkst voor je klanten? Check bijvoorbeeld zelf de app van de aanbieder. Is het duidelijk voor je klanten hoe het werkt, wanneer ze moeten betalen, etc. Je kunt ook kijken naar de klantenservice, zodat je klanten eventuele problemen makkelijk op kunnen lossen.
Integratie met je bestaande betaaloplossingen
Wanneer je een aanbieder hebt gekozen voor ‘Koop nu, betaal later’, dan moet je deze integeren in je bestaande systemen. De aanbieder heeft vaak een stappenplan om hun dienst te integreren in je webshop of kassasysteem in je winkels. Kom je er niet uit, dan is er vaak een klantenservice die je hier verder mee kan helpen.
Whitepaper Controle Belastingdienst
Veelgestelde vragen over ‘koop nu, betaal later’
Wat zijn de kosten van ‘buy now, pay later’?
De kosten van BNPL zijn afhankelijk van de aanbieder die je kiest. Dit kan een vast bedrag zijn per transactie of een percentage van het orderbedrag.
Hoe snel krijg ik mijn geld als de consument kiest voor achteraf of in termijnen betalen?
Jij krijgt je uitbetalingen meestal binnen een paar dagen nadat de consument de aankoop heeft gedaan. Je aanbieder van achteraf betalen betaalt jou het volledige bedrag van de bestelling, ook als de consument nog moet betalen of dat in termijnen doet.
Wat gebeurt er als een klant een betaling mist of niet betaalt?
Als de klant niet betaalt, dan neemt de aanbieder het risico en regelt het verder met de klant. Dit heeft geen invloed op het bedrag dat je al hebt ontvangen.
Welke invloed heeft ‘koop nu, betaal later’ op mijn cashflow?
In principe heeft ‘koop nu, betaal later’ geen negatieve invloed op je cashflow. Jij krijgt het volledige bedrag van de bestelling en hoeft niet te wachten tot de klant betaalt.
Hoe voeg ik achteraf betalen toe aan mijn betaalmethoden?
Je voegt ‘koop nu, betaal later’ toe aan je betaaloplossingen door te kiezen voor een aanbieder, zoals Klarna, Riverty of een andere. Zij hebben vaak een stappenplan om hun dienst te integreren in je webshop of kassasysteem, waar een eventuele klantenservice je ook bij kan helpen.