Wist je dat cashflowproblemen een van de grootste oorzaken zijn van faillissementen in het mkb? Zelfs als de zaken goed gaan en je keurige cijfers noteert, kun je in de situatie belanden dat je de rekeningen niet meer kunt betalen. In dit artikel gaan we in op de belangrijkste oorzaken van deze problemen en geven we tips hoe je de cashflow binnen je zaak kunt verbeteren.

Van plan om zakelijk vastgoed aan te schaffen of te herfinancieren? Vraag vrijblijvend voorstel zakelijke hypotheek aan

Inhoudsopgave

Wat is cashflow precies?

Cashflow is eigenlijk niets anders dan de geldstroom of kasstroom van je onderneming. Het toont het verschil in wat er daadwerkelijk binnenkomt en wat eruit gaat aan geld. Hierbij gaat het om al je inkomsten en uitgaven. Daarbij wordt geen onderscheid gemaakt tussen digitaal geld op je zakelijke rekening en eventueel contant geld.

Cashflow bereken je altijd over een bepaalde periode (vaak over de afgelopen maand of het afgelopen jaar) en is een momentopname.

Cashflow kan positief of negatief zijn

  • Positieve cashflow: er komt meer geld binnen dan eruit gaat.
  • Negatieve cashflow: er gaat meer geld uit dan dat er binnenkomt.

Hoe bereken je cashflow?

Berekenen van de cashflow is eigenlijk vrij simpel. Je neemt een bepaalde periode en trekt van de inkomende geldstroom de uitgaande geldstroom af.

Let wel op dat je alle inkomsten en uitgaven meeneemt. Dus bijvoorbeeld ook nog te betalen belastingen (o.a. btw-aangifte), aflossingen op leningen en inkomsten uit beleggingen behoren ook tot de cashflow. Hier volgt een overzicht van de geldstromen.

  • Geldstromen uit normale bedrijfsactiviteiten: inkopen en verkopen.
  • Geldstromen uit investeringen: huisvesting, bedrijfsmiddelen, voorraden, etc.
  • Geldstromen uit financiering: kortlopende financiële verplichtingen, aflossen van schulden, uitkeren van dividend aandelen.

Let op: cashflow is niet hetzelfde als winst van je onderneming. Een openstaande factuur telt bijvoorbeeld wel mee voor je winst, maar niet bij het berekenen van je cashflow. Pas als de factuur is voldaan en het geld op je rekening staat, gaat het bedrag mee in de berekening voor de cashflow.

Waarom is een gezonde cashflow belangrijk?

Een gezonde, positieve kasstroom is ontzettend belangrijk. Het heeft namelijk direct en indirect invloed op je onderneming. Het zorgt ervoor dat je aan je financiële verplichtingen kunt voldoen.

Rekeningen blijven onbetaald

Een ongezonde cashflow kan in rap tempo problemen opleveren. Oók als je verder een financieel gezonde onderneming runt met mooie cijfers op je winst- en verliesrekening. Hoe dat kan?

Wanneer er geen geld beschikbaar is om lopende rekeningen te betalen, zullen je crediteuren niet eindeloos wachten tot je een keer betaalt. In het slechtste geval leidt deze situatie zelfs tot faillissement. Je zal niet de eerste zijn die door te laat of onbetaalde facturen zwaar in de problemen raakt.

Indicator voor kredietverstrekkers

Cashflow is niet alleen een graadmeter voor jezelf om te checken hoe de vlag er financieel bij hangt. Voor kredietverstrekkers is cashflow een van de indicatoren die ze gebruiken om te bepalen of je kredietwaardig bent. Cashflow kan een bepalende factor zijn in het wel of niet verstrekken van een lening, de hoogte van het leenbedrag én het rentepercentage dat je moet betalen.

Verkoop van je bedrijf

Ook bij de verkoop van je bedrijf is een positieve cashflow cruciaal. Het is een van de indicatoren die wordt gebruikt om de waarde van je onderneming te bepalen.

Negatieve cashflow niet per definitie zorgelijk

Een ongezonde cashflow is trouwens niet per definitie slecht of iets om je direct zorgen over te maken. Stel: je bedrijf groeit harder dan voorzien. Je hebt net een flinke investering gedaan. Op zo’n moment kan je tijdelijk cashflow problemen krijgen en wellicht moeite hebben om aan alle betalingsverplichtingen te voldoen. Als er daarna weer meer geld in de onderneming vloeit dan wordt uitgegeven, zal de kasstroom geleidelijk weer positiever worden. Dat gebeurt zeker als de investering bijdraagt aan extra inkomsten.

Hoe verbeter je een negatieve cashflow?

Heb je vaker of langere periodes te maken met cashflowproblemen? En wordt het lastiger om aan je betalingsverplichtingen te voldoen? Dan is het misschien tijd om je deze problemen zelfstandig aan te pakken. Cashflowproblemen aanpakken kan op verschillende manieren.

Cashflowprognose/toekomstige cashflow

Kijk in de toekomst en maak een casflowprognose (liquiditeitsbegroting). Met zo’n inschatting kun je tijdig bijsturen door bijvoorbeeld bepaalde investeringen of extra uitgaven nog even niet te doen of uitstel van betalingen aan te vragen.

Ruimere betaalafspraken crediteuren

Probeer ruimere betaalafspraken te maken met je crediteuren. Het kan behoorlijk schelen als je een rekening pas na 6 weken hoeft te voldoen, in plaats van 4 weken. Verder kun je ook met leveranciers onderhandelen over afname en afspraken maken die aantrekkelijke kortingen opleveren, of andere gunstige inkoopvoordelen opleveren.

Cashflow verbeteren met een strakker debiteurenbeheer

Omgekeerd kun je met debiteuren een strakkere betaaltermijn afspreken. Of meer focus leggen op je debiteurenbeheer, om achterstallige betalingen zoveel mogelijk in te perken.

Neem afscheid van slecht- of niet-betalende klanten. Ze kosten je veel energie en leveren niets op.

Zorg voor zoveel mogelijk betaalopties. Zo is een klant geneigd sneller te betalen op een manier die hem/haar past. Tegenwoordig kun je bijvoorbeeld QR-codes meesturen op facturen. Een betaling is dan zo gepiept.

Je kunt ook gebruik maken van factoring. Een factoringmaatschappij betaalt dan direct de openstaande facturen van je debiteuren uit, zij het tegen een commissie.

Verhoog je verkoop

Misschien makkelijker gezegd dan gedaan, maar je kunt je cashflow ook verbeteren door je verkoop te stimuleren. Kijk nog eens goed naar je marketingstrategie. Misschien heb je wel een te breed assortiment. Kijk waar je zwakke plekken zitten in je aanbod. Onderzoek of er nog kansen liggen en misschien ontdek je wel een manier om meer klanten te werven.

Verhoog je prijzen

Zeker in deze onstuimige tijden met hoge inflatie is het geen slecht idee eens goed naar je verkoopprijzen te kijken. Is je marge nog wel ruim genoeg? En hoe zit het met je crediteuren? Hebben die onlangs prijzen verhoogd en zou je die niet moeten doorberekenen aan je klanten en opdrachtgevers?

Ook als we de inflatie buiten beschouwing laten, kan het hoog tijd zijn om je prijzen te verhogen. Zeker als je bepaalde diensten aanbiedt en al jarenlang tegen dezelfde prijzen goede kwaliteit levert, mag daar best een hogere beloning tegenover staan.

Hand op de knip: buffer opbouwen makkelijker

Bezuinigen is ook een manier om cashflowproblemen tegen te gaan. Maak je veel kosten die niet écht noodzakelijk zijn voor je bedrijfsvoering? Ook cashflow verbeter je door zoveel mogelijk niet-essentiële kosten te schrappen. Vaak vind je zonder grote inspanning wel het een en ander waarop je kunt besparen.

Bijvoorbeeld als je met voorraden werkt? De inkoop en opslag daarvan kosten geld. Geld dat ‘in je voorraad’ zit, verdien je pas terug als je je voorraad verkoopt. Zorg voor een goede balans in je voorraadbeheer.

Grote klant op komst? Doe een kredietcheck

Sta je op het punt om met een grote klant of opdrachtgever in zee te gaan? Doe dan eerst een kredietcheck. Zo kom je meer te weten over de betaalreputatie van de klant en verklein je de kans op wanbetaling. Zeker als het gaat om grote bedragen kan een wanbetaling direct leiden tot cashflowproblemen.

Een betaalrekening, spaarrekening of hypotheek afsluiten? Bij SNS denken en luisteren ze met je mee en ze helpen je bij het verwezenlijken van je doelen en dromen? Bekijk mogelijkheden >

Picture of Job Jansen

Job Jansen

Als freelance tekstschrijver en SEO-adviseur heb ik bijna dagelijks contact met bedrijven. Over de jaren heen heb ik samengewerkt met talloze inspirerende ondernemers, waardoor ik veel affiniteit heb gekregen met mkb’ers. Vanuit die ervaring probeer ik als redacteur bij onder andere De Zaak elke keer artikelen te schrijven waar ondernemers echt iets aan hebben.
Lees ook…
i.s.m.
Klaar om de sprong te wagen in de wereld van bedrijfsvastgoed? In vijf stappen nemen we je mee door het aankoopproces – van het stellen van de juiste…
De Single European Payments Area (SEPA) standaardiseert het betalingsverkeer binnen Europa. In dit overzicht zie je hoeveel landen momenteel onderdeel…
Solvabiliteit berekenen is essentieel voor elke ondernemer die inzicht wil krijgen in de financiële gezondheid van zijn of haar bedrijf. De…
De winstmarge op jouw producten of diensten is een belangrijke graadmeter van de gezondheid van je onderneming. Bereken je winstmarge snel met onze…
i.s.m.
Misschien droom je wel van een eigen bedrijfspand. Bijvoorbeeld omdat je nu huurt, en je alvast wilt investeren voor je oude dag. Of je huidige pand…
i.s.m.
Stel, je droomt van je eigen bedrijfspand. Kopen in plaats van huren. Met oog op uitbreiding van je bedrijf. Of met oog op de toekomst voor je oude…