De 9 beste tips om meer te verkopen

Verkoopresultaten kunnen altijd beter. Maar wat maakt het verschil tussen een goede en een topomzet? Met deze praktische tips en handige weetjes verhoogt u de kans dat er onder de streep meer overblijft.
De 9 beste tips om meer te verkopen

1. Oefen op een elevator pitch

Een goede eerste indruk maken is een essentiële voorwaarde voor verkoopsucces. Zorg ervoor dat u in één of twee minuten duidelijk kunt maken waar uw bedrijf sterk in is, en waarom klanten voor u moeten kiezen. Dit staat bekend als een elevator pitch. Een ideaal middel als potentiële klanten tijdens netwerkbijeenkomsten vragen wie u bent en wat u doet.

2. Zaag de klant door

Klanten die een offerte bij u aanvragen verwachten dat u er alles aan zult doen om in hun behoefte te voorzien. Probeer zoveel mogelijk informatie in te winnen om te achterhalen wat die behoefte precies is. Daarmee wekt u vertrouwen, en zal de klant er eerder van overtuigd zijn dat u de partij bent om mee in zee te gaan.

3. Ga altijd uit van de klantbehoefte

Maak in al uw commerciële uitingen duidelijk wat de klant aan uw product heeft. Welk voordeel kan hij ermee behalen? Voorkom dat u in uw brochures of andere reclame-uitingen alleen maar een opsomming geeft van producteigenschappen. Leg in verkoopbrieven of andere reclameboodschappen dus vooral de nadruk op 'u' in plaats van 'wij'.

4. Maak het de klant makkelijk

U heeft een aantrekkelijk aanbod en besteedt vervolgens veel tijd aan een verkoopbrief of e-mailcampagne. Wat nogal eens vergeten wordt, is een makkelijke reageermogelijkheid. Denk dus ook aan een antwoordkaart bij uw verkoopbrief die gratis verstuurd kan worden. Doet u een online aanbieding? Zorg dan dat het bestelformulier duidelijk in beeld komt en vraag niet te veel gegevens van de klant.

5. Bel elke dag een nieuwe klant

Koude acquisitie is weliswaar niet de makkelijkste manier om hogere verkoopresultaten te bereiken, maar kan wel zeer effectief zijn. Het is een kwestie van gewoon doen en volhouden. Een goede tip van managementtrainer Ben Tiggelaar: maak elke dag tijd vrij om minstens één nieuwe klant te bellen, en plan dit ook in. Daarnaast kan het - in het kader van relatiebeheer - ook zinvol zijn om bestaande klanten te bellen. Op die manier blijft u in beeld, en wellicht belt u net op het moment dat er zaken kunnen worden gedaan. En: u voorkomt er wellicht ook mee dat de concurrent de klant van u af snoept.

6. Haal meer uit bestaande klanten

Bedrijven die meer willen verkopen richten hun pijlen vaak in eerste instantie op nieuwe klanten. Maar u kunt de omzet ook laten stijgen door meer aandacht te besteden aan bestaande klanten. Breng in kaart wat die bij u kopen, hoeveel zij uitgeven en op welke momenten zij dat doen. Wellicht zijn er mogelijkheden voor cross en up selling (aanverwante producten of duurdere varianten). 

Crm-software kan hierbij uitkomst bieden. Met een druk op de knop heeft u dan per klant alle relevante verkoopinformatie beschikbaar. Hoeveel geeft de klant uit en wanneer? Is de klant in een bepaalde periode meer of minder gaan besteden? Op welke manier wil de klant benaderd worden? Met deze informatie kunt u aanbiedingen beter timen en tijdig aandacht besteden aan klanten die ineens minder besteden. 

7. Gebruik testimonials

U kunt ook op een andere manier 'gebruik maken' van bestaande klanten. Zij kunnen reclame maken voor uw bedrijf. Vraag klanten waar u een zeer goede relatie mee heeft, of deze bereid zijn positieve uitspraken over uw bedrijf te doen in uw commerciële uitingen (bijvoorbeeld in een verkoopbrief of op uw website). Dergelijke testimonials versterken uw boodschap en zijn goed voor uw bedrijfsimago.

8. Verkoop meer met uw website

Uit onderzoek blijkt dat een groot deel van de online shoppers wel hun winkelwagen volgooien, maar afhaken voordat ze bij de kassa zijn. Hoe voorkomt u dit? Gebruik goed beeldmateriaal. Klanten willen het product zien voordat ze tot aankoop overgaan. Houd ook het bestelproces zo kort mogelijk. En bied meerdere betaalmogelijkheden aan. Dat wekt vertrouwen.

9. De juiste verkoper bij de juiste klant

De ene klant vraagt meer tijd en aandacht dan de andere. Zo zijn er klantgroepen die verwachten dat een verkoper veel uitleg geeft over het product of dienst dat zij overwegen te kopen. Daar is dus geduld en vakkennis voor nodig: een taak voor meer ervaren verkopers. Het kan ook zinvol zijn om een jongere verkoper te koppelen aan een oudere collega, of verkopers een training te laten volgen om 'veeleisende' klanten effectief te woord te staan.

Wil je meer lezen over de voordelen van buitenreclame en de mogelijkheden? Lees hier verder!

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming