Verpakken zonder plastic

Oud = Nieuw
Plastic verpakkingsmateriaal is één van de grootste doornen in het duurzaamheidsoog. Er is te veel van, het wordt veelal overbodig ingezet en eindigt nog altijd vaak als ingrediënt voor de plastic soep. Dat kan beter.
Verpakken zonder plastic

JASA Packaging Solutions ontwikkelt verpakkingslijnen en -machines. Op dit moment wordt onder de noemer ‘Bag-2-Paper’ gewerkt aan 100% plasticvrije verpakkingen. Algemeen Directeur Eduard de Haan: “De slimste uitvindingen zijn vaak heel simpel.” Met hun innovatieve verpakkingen zijn ze dit jaar één van de elf bedrijven die worden ondersteund door het Oranje Handelsmissiefonds.

  Wie?
 
  • Naam:               Eduard de Haan
  • Leeftijd:             56 jaar
  • Bedrijf:              JASA Packaging Solutions BV
  • Motto:               Bouw de Wow!?
     

JASA Packaging Solutions is gelegen op een industrieterrein in Alkmaar. Aan de buitenkant is niet direct te zien hoe groot het bedrijf is. Maar iedereen die wel eens maaltijdsalades, voorverpakte tapas, verspakketten of een kant-en-klaar maaltijd nuttigt is bekend met JASA’s werk. Ook pasta, koekjes, aardappelen en andere ‘droge’ levensmiddelen worden verpakt met JASA’s. Eduard de Haan pakt er wat tekeningen bij.

 

Bakjes gevuld en een sleeve eromheen

“Kijk, dit is een productielijn. Deze is bijvoorbeeld voor maaltijdsalades. Over 26 meter worden bakjes gevuld in afgepaste hoeveelheden. Hier in deze bak zit bijvoorbeeld de pasta en die komt in delen in deze vakjes terecht waar ze worden gewogen.”

Hij vertelt hoe vervolgens het juiste aantal vakjes wordt geopend om een schaal te vullen met de juiste hoeveelheid pasta. Daarna gaan de sla en andere ingrediënten erop. “Dan komt het daarna hier over de lopende band waar medewerkers staan om er bijvoorbeeld een eitje op te leggen. Er gaat vervolgens folie op en daarna een sleeve omheen.”

 

Het buitenland als groeimarkt

Eduard de Haan werd twee en een half jaar geleden aangesteld als één van de twee Algemeen directeuren in het familiebedrijf JASA. De andere is oprichter Piet Pannekeet. De organisatie was toe aan een volgende ontwikkelslag en Eduard had de kennis en ervaring.

“We opereren op twee stromen. Onbewerkte producten, zoals bijvoorbeeld aardappels in een netje en ‘convenience food’, dus alles wat al voor de klant bereid is. In 2016 deden we onderzoek en kwamen erachter dat we in Nederland heel erg voorlopen op het gebied van convenience. 35% van onze AGF-verpakkingen bevatten voorbewerkte producten. In Duitsland ligt dat percentage bijvoorbeeld op slechts 5%. We zagen in het buitenland dan ook een enorme groeimarkt.”

 

Omzet en innovatie

De koppen werden bij elkaar gestoken. Groeiplan, visie, ambitie… “We willen in vijf jaar de omzet verdubbelen, maar dan wel op een ongelooflijk goede manier.” En dus besloot de organisatie meer dan ooit in te zetten op innovatie. De Haan: “Bouw de Wow, zeggen we hier altijd. Ontwikkel technologie die versteld doet staan.”

Duurzaamheid en efficiëntie kregen daarin een belangrijke rol. Machines die bijvoorbeeld een 100% hogere capaciteit hebben dan standaard of in 5 minuten omgezet kunnen worden naar een andere verpakking. “Wanneer je bijvoorbeeld van een tonijnsalade overgaat naar pastasalades, dan kost dat omsteltijd. De markt is ingesteld op omsteltijden van 30 tot 40 minuten. Iedere minuut minder telt en levert extra productiecapaciteit op.”

Bag-2-Paper™

Maar nu de duurzaamheid. Want vooralsnog praten we over plastic verpakkingen. De Haan begint te glimmen. “We zijn een industrie die helemaal gebaseerd is op plastic, zelfs als dat niet zo lijkt. In de winkel zie je namelijk steeds vaker dit soort ‘papieren’ verpakkingen.” Hij pakt er een bruine zak bij. “Dat wekt een soort duurzame indruk, maar de werkelijkheid is dat dit soort verpakkingen een plastic coating hebben. Dat is onder meer nodig om de zakken te sealen oftewel dicht te smelten. Wij zijn dus bezig gegaan met verpakkingen die anders sluiten, waardoor die coating niet meer nodig is.”

Hoe dan wel? De Algemeen Directeur wil best wat innovaties laten zien. Maar omdat ze nog niet in de winkel liggen, gebeurt dat off the record. Slim design dat een aantal van de meest gebruikte plastic verpakkingen overbodig maakt. “Hendrik van de Berg, onze R&D-directeur is echt zo’n man die midden in de nacht een ingeving kan krijgen en dan gaan we daarmee aan de slag. En altijd blijkt de meest eenvoudige oplossing de beste.”

 

Oranje Handelsmissiefonds

Het Oranje Handelsmissiefonds is een initiatief van ING, KLM, MKB-Nederland en het ministerie van Buitenlandse Zaken. Het fonds helpt ieder jaar een aantal bedrijven bij het opzetten van een internationaal netwerk en het veroveren van een buitenlandse markt. Dit jaar is JASA Packaging Solutions één van die bedrijven.

Eduard de Haan: “We willen het succes van de Nederlandse markt graag evenaren in Duitsland en Amerika. Sandra Pannekeet, de dochter van onze oprichter is daarvoor met haar gezin naar Amerika vertrokken. Het Oranje Handelsmissiefonds helpt ons enorm. Met contacten leggen, fiscaal en juridisch advies, de vestigingsaspecten, noem maar op.” En de prijs zal het effect van een keurmerk hebben. “Ik geloof echt dat we alles in huis hebben om zelf deuren te openen in het buitenland, maar met deze prijs gaat het wel een stuk makkelijker. We maken er een uitstekende indruk mee in het buitenland.”

  Wat doet JASA?
 
  • JASA Packaging Solutions ontwikkelt complete verpakkingslijnen, sleevers en de bijhorende verpakkingsmachines.
  • JASA produceerde als marktleider tot nu toe ruim 2.000 verpakkingsoplossingen voor zo’n 10.000 supermarktproducten.
  • Hun machines zijn ontworpen om verpakkingen te vullen met afgewogen hoeveelheden aardappelen, groente en fruitproducten  en kant-en-klaar maaltijden en om ze op een goede manier af te sluiten.
  • De zogenaamde Sleever is één van JASA’s specialiteiten. De consument kent deze als het kartonnetje om plastic bakjes en schalen.
 

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming