Inhoudsopgave
Wie is Verne Harnish?
Verne Harnish is een Amerikaanse ondernemer en o.a. oprichter van Gazelles en de Entrepreneurs Organization (EO). Zijn boek Mastering the Rockefeller Habits en bijbehorende methodiek vormen de basis voor veel ondernemers wereldwijd om de groei van hun bedrijf te structureren. Met zijn nieuwe boek Scaling Up: Mastering the Rockefeller Habits 2.0 zorgt Harnish voor nog meer praktische sleutels voor bedrijfsgroeiGroei is moeilijk te plannen
“In veel businessplannen zie je groeiprognoses met een rechte diagonaal stijgende lijn”, lacht Verne Harnish. “Maar in de praktijk werkt dat niet zo”, weet hij. “Groeien gaat niet in een rechte lijn, dat gaat met horten en stoten. Je volgt de lijnen van de markt en als je wind in de rug krijgt, kun je ineens een flinke groeistuip krijgen. Succesvolle groei heeft vooral te maken met de juiste timing. Precies op tijd inspringen in een groeiende marktbehoefte. Net als met surfen, moet je de juiste golf zien te pakken. Niet te vroeg, niet te laat. Het voorspellen van zo’n groeigolf en erop inspelen is heel moeilijk, maar het kan. Plotselinge groei kan ook heel gevaarlijk zijn. Er gaan meer bedrijven kapot aan overvloed dan aan schaarste. Je kunt erin verdrinken, het kan al je geld wegzuigen. Je moet dus goed voorbereid zijn op het goede én het slechte.” 5 tips van de groeigoeroe:1. Omgaan met snelle groei
“Het komt neer op het invoeren van routines die je vrij kunnen maken”, zegt Harnish. “Dingen die je elke dag en elke week doet, vaste patronen. Het is net zoals fit blijven. Je kunt zeggen: ik wil afvallen en fit blijven, maar als je er niet structureel iets aan doet, gaat het niet gebeuren. Dan is het gebakken lucht.”
2. Visie
“Veel ondernemers hebben alleen dromen, maar geen visie. Een visie is een droom met een duidelijk plan. De uitvoering van dat plan zit hem in de dingen die je elke dag en elke week doet. Mark Zucherberg (oprichter van Facebook) is bijvoorbeeld een van de meest gedisciplineerde ondernemers. Ondanks zijn drukke schema heeft hij vaste elementen in de week waar hij zich consequent aan houdt. Al jarenlang heeft hij elke vrijdag een Q&A-sessie met alle medewerkers van Facebook. Elke maandag heeft hij management-overleg. Dit soort routines zijn dus heel belangrijk. Niet alleen voor de grote, succesvolle ondernemers. Ook als startup of als mkb’er is een vaste routine heel belangrijk om je bedrijf op het juiste spoor te houden.”
3. Uitdagingen in de eerste fase van groei
“Kleine bedrijven die willen groeien, moeten zich in de eerste fase (tot 1 miljoen euro omzet) vooral richten op sales en marketing“, benadrukt Harnish. “Meestal zijn ondernemers zo druk bezig met hun product of dienst en de ontwikkeling daarvan, dat ze te weinig tijd besteden aan sales en marketing. Vooral bij technische bedrijven zie je dit vaak; drie techneuten met een goed idee, maar niemand die weet hoe ze een product kunnen verkopen. Dat is vaak het grootste probleem in de eerste fase. Als je eenmaal die grens van 1 miljoen euro aan omzet doorbreekt, moet je je infrastructuur (locaties, ict, etc.) en je bezetting (personeel, uitbesteding) verder opschalen zodat je richting die 10 miljoen euro aan omzet kunt groeien.”
4. Nieuwe rol spelen
“Je moet de transitie zien te maken van ondernemer naar directeur of mede-directeur. Stap 1 is een bedrijf starten, maar stap 2 is bepalen welke rol jij gaat spelen. Ik ken veel ondernemers die flink gegroeid zijn en nu beseffen; mijn passie zit hem met name in research en development (R&D). Ikzelf focus me bij Gazelles nu ook alleen maar op R&D. Misschien zit jouw passie wel in klantenservice en kun je je volledig daarop richten. Het betekent niet dat je geen eigenaar meer bent van het bedrijf, maar het is belangrijk om je eigen rol te bepalen. Wil je CEO of CFO zijn of iets anders? Waar ligt je hart? Als je dat weet kun je jezelf de juiste rol gaan aanmeten en de rest van het bedrijf laten groeien.”