Thema's
Lukt het jou om je bedrijf te laten groeien? Veel mkb'ers lopen vroeg of laat vast. Groei-expert Verne Harnish, maakte het zelf ook mee. Tips van de Amerikaanse groei-goeroe over leiderschap, loslaten, delegeren, vaste routines en blijven leren.

WOW – Onze reactie van De Zaak na 2 dagen dit super praktische workshop gevolgd te hebben. Absolute aanrader voor ondernemers die systematisch willen groeien. Meld je gratis aan.

Inhoudsopgave

Wie is Verne Harnish?

Verne Harnish is een Amerikaanse ondernemer en o.a. oprichter van Gazelles en de Entrepreneurs Organization (EO). Zijn boek Mastering the Rockefeller Habits en bijbehorende methodiek vormen de basis voor veel ondernemers wereldwijd om de groei van hun bedrijf te structureren. Met zijn nieuwe boek Scaling Up: Mastering the Rockefeller Habits 2.0 zorgt Harnish voor nog meer praktische sleutels voor bedrijfsgroei

Groei is moeilijk te plannen

“In veel businessplannen zie je groeiprognoses met een rechte diagonaal stijgende lijn”, lacht Verne Harnish. “Maar in de praktijk werkt dat niet zo”, weet hij. “Groeien gaat niet in een rechte lijn, dat gaat met horten en stoten. Je volgt de lijnen van de markt en als je wind in de rug krijgt, kun je ineens een flinke groeistuip krijgen. Succesvolle groei heeft vooral te maken met de juiste timing. Precies op tijd inspringen in een groeiende marktbehoefte. Net als met surfen, moet je de juiste golf zien te pakken. Niet te vroeg, niet te laat. Het voorspellen van zo’n groeigolf en erop inspelen is heel moeilijk, maar het kan. Plotselinge groei kan ook heel gevaarlijk zijn. Er gaan meer bedrijven kapot aan overvloed dan aan schaarste. Je kunt erin verdrinken, het kan al je geld wegzuigen. Je moet dus goed voorbereid zijn op het goede én het slechte.” 5 tips van de groeigoeroe:

1. Omgaan met snelle groei

“Het komt neer op het invoeren van routines die je vrij kunnen maken”, zegt Harnish. “Dingen die je elke dag en elke week doet, vaste patronen. Het is net zoals fit blijven. Je kunt zeggen: ik wil afvallen en fit blijven, maar als je er niet structureel iets aan doet, gaat het niet gebeuren. Dan is het gebakken lucht.”

2. Visie

“Veel ondernemers hebben alleen dromen, maar geen visie. Een visie is een droom met een duidelijk plan. De uitvoering van dat plan zit hem in de dingen die je elke dag en elke week doet. Mark Zucherberg (oprichter van Facebook) is bijvoorbeeld een van de meest gedisciplineerde ondernemers. Ondanks zijn drukke schema heeft hij vaste elementen in de week waar hij zich consequent aan houdt. Al jarenlang heeft hij elke vrijdag een Q&A-sessie met alle medewerkers van Facebook. Elke maandag heeft hij management-overleg. Dit soort routines zijn dus heel belangrijk. Niet alleen voor de grote, succesvolle ondernemers. Ook als startup of als mkb’er is een vaste routine heel belangrijk om je bedrijf op het juiste spoor te houden.”

3. Uitdagingen in de eerste fase van groei

“Kleine bedrijven die willen groeien, moeten zich in de eerste fase (tot 1 miljoen euro omzet) vooral richten op sales en marketing“, benadrukt Harnish. “Meestal zijn ondernemers zo druk bezig met hun product of dienst en de ontwikkeling daarvan, dat ze te weinig tijd besteden aan sales en marketing. Vooral bij technische bedrijven zie je dit vaak; drie techneuten met een goed idee, maar niemand die weet hoe ze een product kunnen verkopen. Dat is vaak het grootste probleem in de eerste fase. Als je eenmaal die grens van 1 miljoen euro aan omzet doorbreekt, moet je je infrastructuur (locaties, ict, etc.) en je bezetting (personeel, uitbesteding) verder opschalen zodat je richting die 10 miljoen euro aan omzet kunt groeien.”

4. Nieuwe rol spelen

“Je moet de transitie zien te maken van ondernemer naar directeur of mede-directeur. Stap 1 is een bedrijf starten, maar stap 2 is bepalen welke rol jij gaat spelen. Ik ken veel ondernemers die flink gegroeid zijn en nu beseffen; mijn passie zit hem met name in research en development (R&D). Ikzelf focus me bij Gazelles nu ook alleen maar op R&D. Misschien zit jouw passie wel in klantenservice en kun je je volledig daarop richten. Het betekent niet dat je geen eigenaar meer bent van het bedrijf, maar het is belangrijk om je eigen rol te bepalen. Wil je CEO of CFO zijn of iets anders? Waar ligt je hart? Als je dat weet kun je jezelf de juiste rol gaan aanmeten en de rest van het bedrijf laten groeien.”

5. Blijven leren

“Als je je bedrijf wilt vermenigvuldigen, moet je eerst jezelf vermenigvuldigen. De belangrijkste routine voor een ondernemer is dan ook: constant blijven leren. Een succesvolle ondernemer die ik ken, Mark Cuban, leest drie uur per dag. Warren Buffet, 500 pagina’s per dag. Bill Gates houdt twee keer per week zijn fameuze Think Week. Mark Zucherberg leest nu elke twee weken een nieuw boek. Je moet eerst jezelf laten groeien. Tijd om rustig te lezen en goed na te denken is cruciaal. Toen ik cursussen en trainingen gaf kon ik zien welke leerlingen het meest hongerig en leergierig waren. Op basis daarvan kon ik voorspellen wie in staat waren te groeien en wie niet. En in de praktijk is dat gebleken.”

Doelen stellen

Of je nu starter bent of al jaren ondernemer, het stellen van concrete doelen is een belangrijke vaardigheid. In deze whitepaper lees je alles over hoe je met concrete doelen een succesvol bedrijf bouwt.

Exclusief via De Zaak toegang tot hét groeievent voor MKB ondernemers. Beoordeeld met een 9,2 uit 10 en door De Zaak zelf met een 10. Op = Op. Meld je gratis aan.

Lees ook…
Stel je voor: je levenspartner in je bedrijf. Het klinkt als een ideale samenwerking, maar wat komt er bij kijken als je echtgenoot of partner meewerkt…
Wil je jouw concurrerende producten overtreffen en omzetgroei realiseren? Richt je dan op de bestaande positionering van je merk en kijk je dit kunt…
Winst maken: het is meer dan een financiële doelstelling; het is de levensader van je onderneming. Maar wat als je bedrijf groeit in omzet en toch…
Heb je een goed idee en overweeg je om samen met een goede vriend, een familielid of je partner een bedrijf te starten? Ondernemen met mensen die je…
Hoe kijken stakeholders naar je bedrijf? Welk imago heeft jouw bedrijf? En hoe zorg je ervoor dat alle belangstellenden, zowel binnen als buiten de…
Als mkb-ondernemer ken je de uitdagingen van het ondernemerschap maar al te goed. Je hebt je bedrijf opgebouwd met passie en harde arbeid, maar nu…