Minder sturen, meer delegeren
Een moderne leidinggevende moet minder sturen en meer delegeren. Voor veel managers is dat een lastig proces, merkt managementtrainer Ben Tiggelaar op. ‘Ze hebben vaak moeite met het loslaten van hun eigen werkzaamheden en deze aan anderen over te dragen. Het liefst zouden ze hun medewerkers in alles willen controleren, maar dat werkt niet. Positieve aandacht is goed, maar voortdurend in iemands nek hijgen niet. Leer te vertrouwen, accepteer dat anderen soms fouten maken en laat ze die fouten zelf herstellen.’
Managementstijlen die je kunt gebruiken
Er zijn grofweg vier managementstijlen die je kunt gebruiken om het beste uit je team te halen:
Instrueren
Een nieuwe werknemer is vaak erg gemotiveerd, maar heeft veel begeleiding nodig omdat hij de werkwijze en de organisatie nog niet goed kent. De beste aanpak is instrueren: geef duidelijke richtlijnen en controleer regelmatig hoe je nieuwe medewerker het werk uitvoert.
Delegeren
Een werknemer die al langer in dienst is en bekwaam en gemotiveerd is, kan beter zelfstandig werken. De beste aanpak is delegeren: draag het werk aan hem over en laat de uitvoering aan hem zelf over. Soms is het nodig om uit te leggen dat je minder betrokken bent omdat je veel vertrouwen hebt in zijn capaciteiten. Zo voelt hij zich gewaardeerd en niet genegeerd.
Coachen
Een medewerker die gemotiveerd is maar het werk nog niet volledig beheerst, heeft wat extra steun nodig. De beste aanpak is coachen: moedig hem aan, bespreek zijn behoeften en verwachtingen en laat merken dat je hier aandacht aan besteedt. Als je zijn werk moet controleren, leg dan uit dat dit tijdelijk is tot hij zelfstandig kan werken, zodat hij niet denkt dat je hem niet vertrouwt.
Motiveren
Een werknemer die goed presteert, maar soms minder betrokken lijkt, heeft wat extra stimulans nodig. De beste aanpak is motiveren: toon waardering voor zijn werk, betrek hem bij beslissingen, laat hem zijn taken zelfstandig uitvoeren, en vraag wat hem inspireert om zijn werk goed te doen.
Ga uit van je eigen kracht
Is inspirerend en motiverend leiderschap aan te leren? Managementauteur Peter Camp zegt daarover: ‘Een manier van leidinggeven die totaal afwijkt van je persoonlijkheid is lastig aan te leren. Technieken kun je wel aanleren, zoals het beheerst brengen van een moeilijke boodschap. Maar als het erop aankomt, zal je ware aard altijd naar boven komen. Dat hoeft geen probleem te zijn. Werknemers zien je menselijke kant en accepteren beter hoe je in een crisissituatie reageert.’
Ontwikkel je eigen leiderschapsstijl
Als je vindt dat je leiderschapsstijl verbeterd kan worden, begin dan bij jezelf en probeer niet iemand anders te zijn, adviseert Ben Tiggelaar. Boeken over leiderschap van Churchill of Clinton kunnen interessant zijn, maar dragen niet altijd bij aan het ontwikkelen van je eigen capaciteiten. Je kunt beter kijken naar je eigen talenten als leider.
Hoe gebruik je je eigen potentieel?
Wat deed je precies op momenten dat je goed presteerde als manager? Als je die goede momenten vaker laat voorkomen, benut je je eigen potentieel. Natuurlijk kun je leren van anderen door hun technieken te imiteren en te kijken naar collega-ondernemers: wat doen zij goed en kan ik dat ook? Maar begin eerst bij je eigen sterke punten en bouw die op efficiënte wijze uit.
Effectieve communicatie als basis
Succes en falen van een bedrijf worden vaak persoonlijk aan de baas toegeschreven. Management-expert Peter Camp vindt dat een te simplistische weergave. ‘Als je ervoor zorgt dat ook je medewerkers verantwoordelijk zijn voor zowel successen als mislukkingen, voelen ze zich serieus genomen en zetten ze zich meer in. Bovendien voorkomt het dat ze opgebrand raken, want gebrek aan erkenning is een belangrijke oorzaak van stress.’
Betrek je medewerkers bij beslissingen
Als leidinggevende moet je volgens Camp duidelijke doelen stellen en je medewerkers daar goed over informeren. Betrek geïnteresseerde werknemers bij de besluitvorming en laat anderen gewoon hun werk doen. Door samen met een geïnteresseerd team een visie te ontwikkelen voor de komende twee tot drie jaar, maak je optimaal gebruik van de kennis van je medewerkers en motiveer je ze om bij te dragen aan de gestelde doelen.
Whitepaper Controle Belastingdienst
6 praktische tips om je leiderschapsstijl te verbeteren
Voor wie zijn leiderschapsstijl wil verbeteren, hebben we deze praktisch tips:
1. Zelfreflectie
Het beste middel om een betere manager te worden. Stel jezelf vragen als: hoe help ik mijn mensen optimaal presteren? Of: wat hebben mijn klanten aan deze activiteit?
2. Managementcursussen
Kunnen helpen om zaken anders aan te pakken door nieuwe technieken aan te leren. Meestal zijn ze fiscaal aftrekbaar.
3. Feedback vragen
Vraag je medewerkers om feedback op je manier van leidinggeven. Zeker medewerkers die al langer bij je werken, kunnen waardevolle inzichten bieden.
4. Coaching circles
Als je geen feedback binnen je eigen bedrijf kunt of wilt vragen, is een coaching circle een goed alternatief. Dit zijn groepen van acht leidinggevenden die regelmatig samenkomen om managementvraagstukken te bespreken. Er bestaan gesloten circles met vaste deelnemers en open circles die voor iedereen toegankelijk zijn.
5. Business coach
Als je serieus aan de slag wilt met feedback, overweeg dan een business coach in te schakelen. Dit kost tijd en geld, maar kan zeer waardevol zijn. Een coach helpt je je verborgen talenten te ontdekken en te benutten. Maak eerst persoonlijk kennis om te zien of er een klik is.
6. Dagboek bijhouden
Een dagboek bijhouden kan helpen om een realistischer beeld van jezelf te krijgen. Noteer wat je doet, hoeveel tijd het kost, en vraag je af wat de toegevoegde waarde is voor je klanten en medewerkers.
Denk na over wat je goed hebt gedaan en wat contraproductief was. Houd het dagboek een week bij en evalueer. Als dit te tijdrovend is, kun je ook je agenda pakken en de afgelopen week doorlopen.
Met deze tips kun je je leiderschapsstijl ontwikkelen en je managementvaardigheden verder aanscherpen. Begin bij jezelf, leer van anderen en creëer een werkklimaat waarin iedereen floreert.