Inhoudsopgave
1. Wat voor type business coach past bij jou?
In de zoektocht naar de juiste coach is het belangrijk jezelf af te vragen wat voor soort business coaching bij jou past. Zo zijn er verschillende type coaches die je kunnen helpen. Zo zijn er business coaches die zich vooral richten op mindset en werken vanuit intuïtie en persoonlijke begeleiding.
Andere coaches zijn meer prestatiegericht en zullen zich vooral focussen op het behalen van doelstellingen. Spreken beide werkwijzen je aan? Dan kun je ook kijken naar een hybride business coach. Deze werken resultaatgericht, maar besteden ook aandacht aan mindset en intuïtie.
Ook het coachingstraject kan sterk verschillen. Zo zijn er tegenwoordig ook business coaches die op afstand een online training aanbieden. Of coaches die zich puur richten op het ondersteunen van zzp’ers.
2. Heeft een goede business coach branchekennis nodig?
Sommige branches kenmerken zich door specialistische kennis die onmisbaar is voor een business coach om je verder te helpen. Zo zal een horecaondernemer gebaat zijn bij een business coach met genoeg kennis van de horecabranche. Toch kun je niet van iedere coach verwachten dat hij of zij over deze kennis beschikken.
Ga dus eerst goed na of de branche waarin je onderneming actief is specialistische kennis vereist. Check of een potentiële coach over kennis van de vereiste velden beschikt en of deze al ervaring heeft met ondernemingen uit jouw business.
Je kunt ook contact opnemen met een branchevereniging. Sommige brancheverenigingen bieden zelf business coaching aan. Zo weet je zeker dat je een coach in de armen neemt die specialistische kennis van alle vereiste velden in huis heeft om je onderneming verder te helpen.
3. Wat kun je wel en niet verwachten van business coaching?
Een goede businesscoach is niet degene die voor jou het werk gaat uitvoeren. Een business coach geeft richting en strategisch advies om samen met jou de beoogde resultaten te bereiken. Vergeet ook niet dat je uiteindelijk zelf verantwoordelijk bent voor de resultaten.
Wat je wél mag verwachten is dat een business coach persoonlijke coaching biedt, een spiegel voorhoudt, groeikansen en mogelijkheden ziet en met goede adviezen je bedrijfsvoering naar een hoger niveau tilt. Niet voor niets werken veel succesvolle ondernemers met een business coach.
Kies ook een business coach die zichzelf blijft ontwikkelen. Een business coach die zelf gecoacht wordt? Klinkt misschien gek, maar dat is het zeker niet. Sterker nog: op deze manier blijft een goede coach zich continu ontwikkelen op persoonlijk en professioneel gebied. De beste coaches zijn nooit uitgeleerd.
4. Hebben potentiële business coaches goede reviews?
Kijk ook goed naar de reviews die een business coach krijgt. Verdiep je bijvoorbeeld in reviews op Google of social media. Zulke reviews geven vaak een goede indruk van de algemene klantbeleving.
Zitten er ook mindere of ronduit slechte reviews tussen van een business coach? Laat je niet direct afschrikken en probeer de inhoud van negatieve reviews goed te duiden. Was de dienstverlening van de business coach echt niet goed of is een klant ergens anders ontevreden over? Ook de manier waarop een business coach op slechte reviews reageert kan een hoop informatie geven.
Andersom zijn louter positieve reviews ook niet altijd een zekerheid dat je te maken hebt met een goede business coach. Helaas wordt er nog steeds veel gesjoemeld met reviews en zijn veel beoordelingen nep. Zo kun je vraagtekens zetten bij business coaches met beperkte naamsbekendheid die enorm veel Google-reviews hebben verzameld.
Wil je meer zekerheid? Dan kan het een goed idee zijn om voor een gecertificeerde coach te kiezen. Die vind je via de Nederlandse Orde van Beroepscoaches (NOBCO). Op de website van deze branchevereniging vind je bovendien extra informatie over de zoektocht naar een goede coach.