Een factuur of vordering verjaart en is niet eeuwig incasseerbaar. De verjaringstermijn van een factuur voor zakelijke klanten is in principe vijf jaar. Verkoop je een product aan een consument, dan verjaart de factuur al na twee jaar. Het is belangrijk dat je actie onderneemt om te voorkomen dat een vordering verjaard.

In het kort

  • Hanteer een verjaringstermijn van 5 jaar voor zakelijke klanten en 2 jaar voor producten aan consumenten.
  • Voorkom verjaring door tijdig te ‘stuiten’ met een schriftelijke aanmaning of herinnering.
  • Laat een betaling of erkenning van de debiteur de verjaring opnieuw starten.
  • Gebruik een duidelijke vervaldatum op je factuur om verwarring te voorkomen.

Inhoudsopgave

Tip: via De Zaak profiteer je van 15 maanden gratis e-Boekhouden.nl. Hét boekhoudprogramma voor ondernemers.

Wat is de verjaringstermijn van een factuur of vordering?

Heb jij als ondernemer een vordering op iemand, dan staat er een bedrag open dat nog betaald moet worden. Bijvoorbeeld een openstaande factuur van een klant of opdrachtnemer.

Je moet deze binnen een bepaalde periode innen anders is de vordering verjaard. Dit betekent dat de betaling niet meer kan worden afgedwongen. Er resteert dan slechts een zogenaamde natuurlijke verbintenis, maar dit is niets meer dan een morele verplichting om de vordering alsnog te voldoen.

Met de verjaringstermijn van een factuur wordt bedoeld dat de betaling na een aantal jaren niet meer te incasseren is. Indien je als ondernemer een factuur verstuurt ná deze verjaringstermijn dan is deze bij wet verjaard en derhalve niet meer af te dwingen.

Hoe werkt de verjaringstermijn precies?

De exacte werking van de verjaringstermijn is vastgelegd in de wet. In artikel 3:306-325 van het Burgerlijk wetboek staat een aantal bepalingen omtrent de verjaring van een vordering of factuur.

Verjaringstermijn openstaande factuur zakelijke klanten

De wet kent een algemene verjaringstermijn van 20 jaar. Na deze termijn is naar de rechter stappen om betaling af te dwingen niet meer mogelijk. Voor zakelijke vorderingen geeft de wet een kortere verjaringstermijn. De factuur op basis van een vordering op een zakelijke klant verjaart in principe 5 jaar nadat de vordering opeisbaar is geworden.

Betalingstermijn en verjaringstermijn

Op de factuur staat een betalingstermijn (periode waarin betaald moet worden). Dit is iets anders dan de verjaringstermijn (geldigheid).

Wettelijk gezien bedraagt de betalingstermijn van een factuur als er geen betalingstermijn is afgesproken, 30 dagen. Korter of langer kan ook en in de meeste gevallen is een betalingstermijn van 15, 30, 60 of 90 dagen na de factuurdatum gebruikelijk. Als een vordering niet binnen die termijn wordt betaald kan er soms rente worden berekend.

Een vervaldatum kan op twee manieren op een factuur opgenomen worden: in de meeste gevallen wordt een aantal dagen aangehouden, maar sommige juristen adviseren om altijd een expliciete datum te gebruiken (bijvoorbeeld: wij verzoeken u om de factuur uiterlijk te voldoen voor 12 december 2025) zodat er geen verwarring kan ontstaan over wanneer de termijn precies in gaat en wanneer deze eindigt.

Verjaringstermijn en vervaltermijn

Een factuur of vordering heeft dus een verjaringstermijn van 5 jaar, zo lang is de vordering opeisbaar. Dat kan echter negatief uitpakken voor het betaalgedrag. Een klant zou een factuur kunnen laten liggen tot de verjaringstermijn is verstreken, en dan niet meer hoeven betalen.

Voorkom dat een vordering verjaart door te ‘stuiten’

Je kunt dat voorkomen dat je openstaande vordering verjaart door te stuiten, wat betekent dat de verjaringstermijn opnieuw ingaat. Dit stuiten doe je door – vóór het einde van de verjaringstermijn – je debiteur hiervan op de hoogte te stellen. Dat kan bijvoorbeeld via een betalingsherinnering, aanmaning of dagvaarding.

Vergeet niet om je debiteur eraan te herinneren via een schriftelijke mededeling. En ook aangetekend te doen, zodat je later geen probleem hebt met bewijzen dat de herinnering tijdig is ontvangen.

Het kan overigens ook dat de debiteur de vordering erkent, waarna de verjaringstermijn opnieuw gaat lopen. Erkenning gebeurt bijvoorbeeld door je debiteur een termijnbetaling doet, of dat deze om uitstel van betaling vraagt.

Tip van De Zaak: “als de debiteur niet reageert op e-mails, of gewone brieven, stuur dan tijdig een schriftelijke aanmaning met de post. Als de debiteur deze niet aanneemt of ophaalt, is dat voor zijn risico en niet voor jou als crediteur.”

Consumentenkoop

In het geval van consumentenkoop – wanneer je als professionele verkoper een koopovereenkomst sluit met een particuliere koper– ligt het anders. Hierbij wordt bij de bepaling of een factuur verjaart onderscheid gemaakt tussen de aanschaf van producten of diensten.

  • Bij producten is de verjaringstermijn twee jaar, ook wel de verkorte verjaringstermijn genoemd. De kortere termijn geldt voor consumptiegoederen zoals levensmiddelen en wasmachines, maar bijvoorbeeld ook gas en elektra vallen hieronder.
  • Bij diensten gaat het om een verjaringstermijn van vijf jaar. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om je huis laten schilderen, een lening aangaan of een architect inhuren.


Controle Belastingdienst

Whitepaper Controle Belastingdienst

Controle van de Belastingdienst: Wat nu?! Hoe vaak gebeurt het, hoe voorkom je het en stappenplan als het tóch gebeurt.

Veelgestelde vragen

Wanneer verjaart een factuur of vordering?

De wet maakt onderscheid tussen zakelijke klanten en consumenten. De verjaringstermijn is in principe 5 jaar voor facturen aan zakelijke klanten. Bij consumenten verjaart een factuur na 5 jaar als het gaat om een dienst en na twee jaar als het gaat om een product.

Waarom is er een verjaringstermijn voor facturen?

De reden dat facturen en vorderingen niet eeuwig geldig zijn is dat na verloop van tijd niet meer aantoonbaar is op welke basis de oorspronkelijke overeenkomst is aangegaan. Het bewijs is meestal lastig te achterhalen waardoor er na een aantal jaren onduidelijk is wie nog waar recht op heeft. Bovendien wil de wetgever de debiteur beschermen tegen onverwachte vorderingen.

Kun je een vordering ook uitbesteden aan een derde partij?

Verjaring voorkomen kan ook door de vordering uit te besteden aan een derde: een incassobureau, een advocaat of een gerechtsdeurwaarder.

Vaak is een incassobureau de meest voor de hand liggende optie. Incassobureaus boeken doorgaans goede resultaten. De kosten zijn relatief laag, onder meer door toepassing van het ‘no cure, no pay’-principe. Bovendien neemt het zelf innen van achterstallige vorderingen heel veel tijd in beslag.

Waar een incassobureau stopt, gaat een advocaat verder: beslag leggen, een faillissementsaanvraag doen of een rechtszaak starten. Deze aanpak dwingt sneller respect af – en vaak ook betaling.

Een gerechtsdeurwaarder kan officiële juridische stappen nemen, zoals dagvaarden, beslag leggen of een executieverkoop starten. Vaak zet dit genoeg zodat de debiteur alsnog de vordering betaalt – zeker als hij weet dat hij ook opdraait voor extra de kosten.

  • Probeer het online boekhoudprogramma van onze partner e-Boekhouden.nl nu tot 15 maanden gratis uit en ervaar het gemak van zelf boekhouden. Zonder verplichting en automatische verlening. Ga naar e-Boekhouden.nl

Lees ook…