Werken vanuit de eigen woning biedt een aantal voordelen voor kleine ondernemers. Niet alleen kun je (meestal) werken zonder afgeleid te worden door een drukke omgeving, ook bespaar je op reistijd en brandstof en hoef je geen kosten te maken voor het huren van kantoorruimte. Kijk of je ook fiscaal voordeel kunt behalen door gebruik te maken van deze aftrekposten.

Inhoudsopgave

Betaal jij nog steeds voor een duur, vast kantoor dat je niet altijd gebruikt? Werk waar en wanneer jij wilt met Hubbz Offices, met locaties door heel Nederland. Probeer het nu gratis!

Gedeeltelijke aftrek energiekosten

Als zzp’er kun je mogelijk in aanmerking komen voor aftrek van een deel van de energiekosten. Je betaalt deze kosten privé en het valt altijd aan te raden om de kosten voor energie te vergelijken en voor de beste energieleverancier te kiezen.

Indien je thuis werkt met apparatuur dat op de ondernemingsbalans staat en het apparaat veel energie verbruikt kun je de energiekosten van de apparatuur aftrekken van de fiscale winst. Om de energiekosten te berekenen heb je enkele gegevens nodig: het aantal Watt dat het apparaat gebruikt (A), het aantal uur dat het apparaat dagelijks aanstaat (B) en het aantal dagen per jaar dat het apparaat aanstaat (C). Vervolgens kun je de volgende formule toepassen om te kijken welk bedrag je af kunt trekken: (A x B x C)/1000. Vermenigvuldig de uitkomst met het tarief dat je betaalt per kilowattuur en je weet je per apparaat kwijt bent aan energiekosten.

Ruimte thuiskantoor aftrekbaar

De kosten die je maakt indien je een bedrijfsruimte zou huren kun je opgeven als bedrijfskosten. Als je als ondernemer vanuit je eigen huis werkt kan dit niet, bijvoorbeeld omdat je jouw kantoor op zolder hebt gevestigd. In enkele gevallen is het wel mogelijk om de kosten voor het gebruik van de ruimte van je thuiskantoor af te trekken.

Indien jouw thuiskantoor apart verhuurbaar is en voorzien is van een aparte ingang en eigen voorzieningen zoals een toilet kan het zijn dat er sprake is van een uitzondering op de regel. Aanvullend moet het grootste gedeelte van je inkomen op het thuiskantoor verdiend worden. Gebruik het hulpmiddel Werkruimte van de Belastingdienst om te kijken of je hiervoor in aanmerking komt. Overleg altijd met je boekhouder of financieel adviseur voordat je besluit om deze kosten af te trekken, omdat er nogal wat regels aan gebonden zijn.

Controle Belastingdienst

Whitepaper Controle Belastingdienst

Controle van de Belastingdienst: Wat nu?! Hoe vaak gebeurt het, hoe voorkom je het en stappenplan als het tóch gebeurt.


Kantoorbenodigheden altijd aftrekbaar 

De kosten die je maakt in het zakelijk belang van je onderneming zijn altijd aftrekbaar. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het kantoormeubilair, een printer inclusief de inkt en het papier, je computer of laptop en je telefoon. Ook je internetverbinding is (deels) aftrekbaar van de winstbelasting en inkomstenbelasting. Andere aftrekposten die je niet moet vergeten bij het aangifte doen zijn bijvoorbeeld kosten voor de website, zakelijke cursussen die je gevolgd hebt, vakliteratuur die je hebt aangeschaft en de kosten voor de boekhouder.

Werken waar en wanneer jij wilt met je team in heel Nederland, zonder de hoge huurkosten en lange contracten van een vast kantoor? Dan kan eenvoudig met Hubbz Offices – vraag nu je gratis dagpas aan en ontdek het verschil!

Lees ook…
Krijg je te maken met een huurverhoging voor jouw bedrijfsruimte? Dan is het goed om te weten wat de regels en je rechten zijn. Met de inzichten uit…
Op het moment dat je je kantoor aan huis ontgroeit is het vaak lastig om geschikte bedrijfsruimte te vinden. Veel kleine ondernemers vinden succesvol…
Een goed ingericht kantoor kan het verschil maken tussen een middelmatige en een fijne werkdag. Bovendien heeft een inspirerende werkplek een grote…