Je kent het wel. Toch maar een bonnetje vragen na een lunch, een aankoop in een kledingzaak of een uurtje parkeren. Wellicht zijn het aftrekbare kosten en kan je ze in je zakelijke boekhouding stoppen. Wanneer zijn kosten zakelijk en wanneer vallen ze onder privégebruik? Lees verder.

Heb jij vragen over het opstarten van een bv of holding? Schrijf je nu in voor de live webinar op 3 mei en krijg direct antwoord op al je vragen. Slechts een beperkt aantal plekken beschikbaar!

 

Inhoudsopgave

Ondernemerschap stimuleren

Waarom bestaan al die zakelijke aftrekposten eigenlijk? Ze zijn er om verschillende redenen. En de belangrijkste is om jou te ondersteunen bij het uitvoeren van je zakelijke activiteiten.

De aftrekposten zijn ooit bedacht om het ondernemerschap te stimuleren. Door kosten aftrekbaar te maken, word jij als ondernemer aangemoedigd om te investeren, innovatie te stimuleren en nieuwe activiteiten te ontplooien.

Het aftrekbaar maken van zakelijke kosten zou zo een positief effect moeten hebben op de economische groei. Minder kosten voor de ondernemer betekent meer ruimte voor innovatie, groei en bijvoorbeeld nieuwe arbeidsplaatsen.

Daarnaast moet de regeling met aftrekposten leiden tot een meer gelijke behandeling van verschillende soorten bedrijven en ondernemers, is het idee. De aftrekbare kosten stellen ondernemers in specifieke branches in staat beter rekening te houden met hun unieke omstandigheden en de kosten om zaken te doen.

Zakelijke kosten

Alle kosten die je maakt voor de zakelijke belangen van je onderneming – de zakelijke kosten dus – mag je in principe aftrekken. De belastingdienst zegt het zo: Zakelijke kosten zijn de kosten die binnen redelijke grenzen nodig zijn voor de uitoefening van uw onderneming en de kosten die rechtstreeks op uw onderneming betrekking hebben.

De fiscus hanteert geen uitgebreide lijst met kosten die wel en niet mogen. Het gaat om het motief om de kosten te maken. Zijn ze voor het belang van de zaak? Dan is het goed. Een eventuele controle doet de belastingdienst alleen als de zakelijke kosten wel erg hoog zijn vergeleken met de zakelijke inkomsten.

Sommige zakelijke kosten kun je niet in één keer aftrekken, maar moeten verdeeld worden over meerdere jaren. Dan gaat het over investeringen, die in een aantal jaren worden afgeschreven.

En dan zijn er nog kosten die gedeeltelijk aftrekbaar zijn. Denk hierbij aan telefoon- en internetdiensten. Die gebruik je misschien gedeeltelijk privé. Alleen het zakelijke deel kun je als aftrekbare kosten opvoeren.

Zakelijke uitgaven die je mag aftrekken

Zakelijke kosten mag je dus aftrekken van je opbrengsten. Maak gebruik van die mogelijkheid, want zo kun je flink wat geld besparen. Maar over welke kosten hebben we het dan? Dat luistert behoorlijk nauw.

  • Bedrijfskosten: kosten die rechtstreeks verband houden met je bedrijfsactiviteiten, zoals kantoorkosten, huur van bedrijfsruimte, onderhoud en reparaties, kantoormateriaal, communicatiekosten, enzovoort.
  • Personeelskosten: salarissen, lonen, bonussen, vergoedingen, socialezekerheidsbijdragen, pensioenbijdragen en andere gerelateerde kosten voor werknemers.
  • Zakelijke reiskosten: kosten die worden gemaakt tijdens zakenreizen, zoals vliegtickets, treinkaartjes, hotelovernachtingen, maaltijden en eventuele andere uitgaven die direct verband houden met je zakenreizen.
  • Autokosten: als je een auto gebruikt voor je ondernemersactiviteiten, kun je mogelijk een deel van de autokosten aftrekken, zoals brandstof, onderhoud en reparaties, verzekeringen, parkeerkosten en afschrijvingen.
  • Marketing- en advertentiekosten: kosten die je maakt voor marketingactiviteiten, zoals advertenties, drukwerk, websiteontwikkeling, onlinemarketing, beurzen en promotie-evenementen.
  • Professionele diensten: Kosten die je maakt voor het inhuren van professionele diensten, zoals accountants, advocaten, consultants en andere dienstverleners die direct verband houden met je bedrijfsactiviteiten.
  • Opleidings- en trainingskosten: kosten die worden gemaakt voor opleidingen, cursussen en trainingen die relevant zijn voor je onderneming en die je kennis en vaardigheden op peil houden.

En ook nog: relatiegeschenken (dat kunnen ook lunches en diners, inclusief fooi zijn); representatiekosten voor recepties, congressen en meer; werkkleding, inclusief aktetas; vakliteratuur; en in sommige gevallen een eigen werkruimte in of aan huis.

Kosten die niet afgetrokken mogen worden

De neiging om te stellen dat veel kosten de zakelijke activiteiten ten goede komen, is begrijpelijk. Maar er zit wel een grens aan wat wel en niet mag. Dit zijn typisch kosten die niet aftrekbaar zijn, in tegenstelling tot wat sommige ondernemers denken.

  • Uiterlijke verzorging
  • Kleding, tenzij specifieke kleding essentieel is voor je werk
  • Sport, tenzij sport je beroep is
  • Parkeerkosten, als je met je privéauto zakelijke ritten maakt. Dan zitten die parkeerkosten al in de kilometervergoeding
  • Interieur thuiswerkplek, als die geen aparte ingang, keuken en toilet heeft
  • Persoonlijke verzekeringen zoals een arbeidsongeschiktheidsverzekering
  • Abonnementen op media voor persoonlijk entertainment, zoals streamingdiensten. Tenzij je die nodig hebt voor je werk
  • Boetes voor verkeersovertredingen
  • Boodschappen voor eigen gebruik


Niet-aftrekbare kosten in de boeken

Voor een goede administratie is het nodig om ook niet-aftrekbare kosten bij te houden. Voor de aangifte inkomstenbelasting, voor de btw-aangifte, en voor de boekhouding van je bedrijf. Een online administratie via boekhoudsoftware is uiteraard het handigst.

Het is een goed idee om een apart grootboek te maken voor kosten die niet aftrekbaar zijn. Zo kun je in je zakelijke boekhouding aftrekbare kosten en kosten die niet aftrekbaar zijn, gescheiden houden.

Zorg ervoor dat je facturen, bonnetjes en andere aankoopbewijzen goed bewaart. Bijvoorbeeld door ze te scannen, of er foto’s van te maken en in je online boekhouding te verwerken. Zo ben je de minste tijd kwijt en ben je klaar voor een eventuele controle.

Controle Belastingdienst

Gratis whitepaper: Belastingdienst Controle, wat nu?!

Hoe vaak gebeurt het, hoe voorkom je het en stappenplan als het tóch gebeurt.


Tips

  • De belastingdienst maakte een overzicht van zakelijke kosten die soms wel en soms niet aftrekbaar zijn. Je vindt de lijst hier.
  • Gebruik een handig (online) boekhoudpakket om je kosten uit elkaar te houden.
  • Vraag een accountant een keer mee te kijken, of laat de hele controle aan de accountant over.
  • Zorg voor een deugdelijke urenadministratie en loonadministratie.
  • Verwerk documenten in het juiste grootboek, zodat je klaar bent voor de aangifte inkomstenbelasting en de btw-aangifte.

Er komt veel kijken bij het oprichten van een bv. Tijdens de live webinars op 3 mei krijg jij de kans om al je vragen te stellen. Wacht niet te lang en schrijf nu in!

Picture of Jean-Paul Taffijn

Jean-Paul Taffijn

Jean-Paul Taffijn werkte jarenlang in de journalistiek, voordat hij besloot zijn blik te verbreden. Zijn ervaring gebruikt hij voor het maken van producties die informatie op een aantrekkelijke manier presenteren. De menselijke kant is wat hij zoekt in zijn teksten.
Lees ook…
i.s.m.
Boekhouden…De meeste ondernemers hebben er een hekel aan. Tegelijkertijd is een goede boekhouding onmisbaar voor iedere ondernemer en ieder bedrijf….
i.s.m.
Als ondernemer sta je voor diverse keuzes als het gaat om het uitbesteden van je boekhouding. Het is belangrijk om zorgvuldig te overwegen welke…
Wanneer je als ondernemer een zakelijke betaalrekening opent, zul je ontdekken dat dit duurder is een particuliere bankrekening. Waar komt dit door? In…
Excel rekent met heel veel decimalen. Bij de uitkomst toont het programma echter niet altijd alle decimalen. Dat hangt namelijk af van hoe Excel…
Veel zzp’ers houden zelf hun administratie bij en sturen zelf hun facturen aan klanten en opdrachtgevers. Een factuur moet voldoen aan wettelijke…
Zwangere vrouwen die zzp’er zijn, hebben ook recht op zwangerschapsverlof. Het werkt wel wat anders dan verlof bij zwangere vrouwen in loondienst….