Veel zzp’ers werken vanuit huis. Maar hoe zit het met de kosten die hiermee samenhangen? Van een internetaansluiting tot verwarming en de inrichting van je thuiskantoor: het kost allemaal geld. Kun je die zakelijk opvoeren en toevoegen aan je administratie? In dit artikel leggen we uit welke kosten wel, niet en gedeeltelijk aftrekbaar zijn als je thuiswerkt.

In het kort

  • In het algemeen geldt als zzp’er: je mag de zakelijke kosten aftrekken.
  • De kosten voor een zzp’er die thuiswerkt, zijn meestal niet aftrekbaar.
  • Als werkgever mag je onbelast een vaste vergoeding toekennen aan een werknemer die thuiswerkt.

Inhoudsopgave

Ben jij het zat om zelf te worstelen met je boekhouding? Een professionele boekhouder biedt uitkomst. Door jouw administratie uit te besteden aan een boekhoudkantoor, zijn je cijfers altijd up-to-date en worden je aangifte correct en op tijd ingediend. Ontdek direct je opties.

Thuiswerken heeft veel voordelen voor een zelfstandig ondernemer. Je kunt makkelijk voor verschillende opdrachtgevers werken zonder veel te hoeven reizen en daarmee bespaar je een hoop tijd en geld. Vandaar dat thuiswerken ook bij werkgevers in populariteit groeit.

Kosten thuiswerken: wat is aftrekbaar?

Als zzp’er heb je extra kosten als je thuiswerkt. Denk aan extra energieverbruik doordat je laptop aan de oplader hangt en als ‘s winters je huis verwarmt. Je hebt internet, je werkplek en natuurlijk de kosten voor koffie, thee en dingen als toiletgebruik. De vraag is alleen: wat is aftrekbaar?

Zakelijke kosten

In het algemeen geldt als zzp’er: je mag de zakelijke kosten aftrekken. Maar wat zijn precies de zakelijke kosten bij thuiswerken?

Dat is een vraag die niet altijd makkelijk te beantwoorden is. In de praktijk komt het erop neer dat je bepaalde kosten niet kunt aftrekken en andere kosten gedeeltelijk. In het laatste geval moet je hard kunnen maken welk deel je zakelijk gebruikt. Als je aan de voorwaarden voldoet, mag je alle kosten aftrekken.

Gedeeltelijk aftrekbare kosten

De Belastingdienst heeft het over ‘mogelijk aftrekbare kosten’. Bekijk hier een overzicht van die kosten. In het vervolg van dit artikel zullen we een aantal van die gedeeltelijk aftrekbare kosten bespreken, samen met de kosten die je 100 procent mag aftrekken (als je aan de voorwaarden voldoet).

Telefoon en internet

Een privételefoonabonnement niet aftrekbaar, maar de zakelijke gesprekken die je via dat abonnement voert wel. Andersom mag je de privégesprekken die je voert met een zakelijke telefoon niet aftrekken. Hetzelfde geldt voor je internetabonnement: het deel dat je zakelijk gebruikt, mag je aftrekken.

Sommige zzp’ers kiezen voor een zakelijk internetcontract of zakelijk telefoonabonnement om die dingen makkelijker fiscaal aftrekbaar te maken. Maar ook dan geldt: wat je privé gebruikt, mag je niet aftrekken.

Thuiskantoor

De kosten voor een werkruimte mag je aftrekken als je voldoet aan de voorwaarden van de Belastingdienst. Deze voorwaarden zijn behoorlijk streng:

  • De werkruimte is zelfstandig (eigen ingang of opgang, eigen sanitair) en zou eventueel verhuurd kunnen worden aan een onbekende.
  • Je gebruikt de werkruimte voor meer dan 90 procent zakelijk.


Als je in je huur- of koophuis een hoe of kamer hebt ingericht als thuiswerkplek, dan geldt dit dus niet als werkruimte. Twijfel je of jouw werkruimte aan de voorwaarden voldoet voor volledige aftrek? Check hier hoe het zit.

Inrichting van je thuiskantoor

Of je kantoorinrichting aftrekbaar is, hangt ook af van een aantal factoren. De fiscus zegt hierover dat bijvoorbeeld een bureau of een stoel in de woning meestal niet aftrekbaar zijn. Je mag het pas opvoeren als zakelijke kosten als je een zelfstandige werkruimte hebt. Overigens is de btw over de inrichting van je thuiswerkplek wel aftrekbaar.

Koffie en thee

De fiscus ziet je kopje koffie dat je thuis drinkt niet als een zakelijk bakje. Vandaar dat je de uitgaven voor koffie en thee als thuiswerkende zzp’er niet mag aftrekken. Natuurlijk is dat weer anders wanneer je een zakelijke lunch hebt of koffie koopt voor de koffiemachine in je kantoor.

Gas, water en licht

Hetzelfde principe gaat op voor de kosten voor gas, water en licht. Heb je een kantoor in een zelfstandige werkruimte? Dan zijn de energiekosten aftrekbaar. Heb je een thuiswerkplek ingericht in de woonkamer? Dan kun je alleen de energiekosten aftrekken van de apparaten die je gebruikt voor je onderneming. Je kunt dit berekenen door het volgende na te gaan:

  • Het wattage van het apparaat
  • Het aantal uren per dag dat het apparaat aanstaat
  • Het aantal dagen waarop het jaar per jaar aanstaat


Het is meestal het veiligst om zo’n berekening te laten uitvoeren door een belastingspecialist. Op die manier maak je geen fouten in de aangifte inkomstenbelasting.

Belastingwijzigingen 2025 Whitepaper - Mockup

Whitepaper Belastingwijzigingen

Belastingwijzigingen 2025: we geven een overzicht van de belangrijkste fiscale wijzigingen voor ondernemers.

Kosten voor thuiswerken zzp meestal niet aftrekbaar

De conclusie lijkt een beetje triest: de kosten voor een zzp’er die thuiswerkt, zijn meestal niet aftrekbaar. Maar dat wil niet zeggen dat je niets kunt aftrekken. Vandaar dat het goed is om te kijken wat er mogelijk is. Alles bij elkaar kan het je flink wat geld schelen.

De beste manier om de kosten voor thuiswerken te dekken, is door goed na te denken over je uurtarief. Heb je extra kosten thuis? Bereken dit door in je uurtarief. Je kunt ook aparte afspraken maken met je opdrachtgevers. Op die manier draai jij niet alleen op voor de kosten van thuiswerken.

Kosten thuiswerken voor werknemers

Veel werkgevers bieden hun personeel inmiddels ook de optie om (gedeeltelijk) vanuit huis te werken. Als werkgever mag je onbelast een vaste vergoeding toekennen aan een werknemer die thuiswerkt. De thuiswerkkostenvergoeding is een gerichte vrijstelling voor het onbelast vergoeden van thuiswerkkosten. In 2024 staat die op € 2,35 per thuisgewerkte dag. Dit loopt via de werkkostenregeling (WKR).

Op zoek naar professionele hulp voor je administratie en boekhouding? Ontdek direct je opties.

Foto van Job Jansen

Job Jansen

Als freelance tekstschrijver en SEO-adviseur heb ik bijna dagelijks contact met bedrijven. Over de jaren heen heb ik samengewerkt met talloze inspirerende ondernemers, waardoor ik veel affiniteit heb gekregen met mkb’ers. Vanuit die ervaring probeer ik als redacteur bij onder andere De Zaak elke keer artikelen te schrijven waar ondernemers echt iets aan hebben.
Lees ook…
Sta jij als ondernemer op het punt om je belastingaangifte te doen? En wil je onnodige extra kosten voorkomen? Lees verder en ontdek hoe je slim omgaat…
In 2024 en 2025 daalt de mkb-winstvrijstelling. Dit betekent dat veel ondernemers meer belasting gaan betalen. Maar wat is de mkb-winstvrijstelling? En…
Op het juiste moment investeren. Nog snel een storting in je pensioenpot. Of slim afschrijven. December is voor zzp’ers de maand om lastminute…
De regels voor box 2 veranderen en dat kan grote gevolgen hebben voor je belastingaangifte. Betaal je straks 24,5% of toch 31% over je aanmerkelijk…
Van sportabonnementen tot kerstpakketten en een vergoeding voor thuiswerken. Met de werkkostenregeling (WKR) kun je als werkgever bepalen wat je…
Het Belastingplan 2025 brengt fiscale maatregelen met zich mee die ondernemers direct raken. Of het nu gaat om nieuwe tarieven, aftrekposten of…