De war for talent is volop aan de gang en nog nooit wisselden zoveel werknemers van werkgever. Bedrijven trekken alles uit de kast om goede arbeidskrachten weg te kapen. Lastig, want je beste medewerkers zie je niet graag vertrekken. De vraag is: hoe behoud je personeel? We helpen je op weg met 10 tips.

In het kort

  • Zorg voor goede primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden, zoals passend loon, extra vakantiedagen en flexibele werktijden.
  • Creëer een gezonde bedrijfscultuur met aandacht voor beweging, werksfeer en productiviteit.
  • Investeer in goed inwerken en onboarding, zodat nieuwe werknemers zich snel thuis voelen en betrokken raken.
  • Vier samen successen en zorg voor een veilige werkomgeving met een vertrouwenspersoon.

Inhoudsopgave

Ontwikkel je vaardigheden en vergroot je netwerk op een inspirerende locatie met de flexibele Modulaire MBA van Nyenrode. 

Tip 1: Zorg voor goede arbeidsvoorwaarden

Het ligt misschien voor de hand, maar goede arbeidsvoorwaarden zijn onmisbaar. Dat begint met primaire arbeidsvoorwaarden. Betaal je werknemers een passend loon en check regelmatig of het tijd is voor een verhoging.

Is er sprake van hoge inflatie? Dan is loonindexering belangrijk om mensen te behouden, want daarmee zorg je ervoor dat de koopkracht van je werknemers gelijk blijft. In dit artikel lees je meer over inflatiecorrectie van het salaris.

Geef waardering met goede secundaire arbeidsvoorwaarden

Minstens zo belangrijk zijn goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Een goed salaris weegt zwaar, maar het zijn meestal de secundaire voorwaarden die zorgen voor loyaliteit en meer werkplezier. Je kunt je personeel op verschillende manieren net dat beetje extra geven: 

  • Wat meer vakantiedagen dan gebruikelijk is in de branche.
  • Doe een abonnement cadeau voor bijvoorbeeld de sportschool, streamingdienst of krant.
  • Rijdt een werknemer in een auto van de zaak? Sta privégebruik toe, wanneer gewenst.
  • Zorg voor ontspanningsmogelijkheden op kantoor. Richt bijvoorbeeld een ruimte in voor games, darten of tafelvoetbal. Vooral jongere werknemers moeten hun energie kwijt kunnen.
  • Sta flexibele werktijden toe als dat mogelijk is.


Tip 2: Stimuleer een gezonde bedrijfscultuur

Probeer je werknemers genoeg te laten bewegen. Dat is vooral van belang als het gaat om zittend werk. Zorg dat iedereen tijdens werkuren genoeg korte pauzes neemt voor een blokje om en stimuleer dynamisch werken met zit-sta-werkplekken of bureaufietsen.

Genoeg beweging zorgt voor fittere werknemers, een goede werksfeer, meer werkgeluk én een hogere productiviteit.

Tip 3: Werk nieuwe werknemers goed in

Besteed volle aandacht aan nieuwe medewerkers en neem ruim de tijd om mensen goed in te werken. Iemand meteen in het diepe gooien na halfslachtig inwerken, leidt tot frustratie en zal zeker niet bijdragen aan productiviteit en loyaliteit.

Voor de overgrote meerderheid zijn de eerste indrukken bepalend. Een nieuwe medewerker beslist meestal in de eerste vier weken of de nieuwe functie een blijvertje is of dat het tijd is voor een nieuw avontuur.

Zorg voor een goede onboarding en gun een nieuwe werknemer de tijd om te wennen aan je bedrijfscultuur, nieuwe collega’s, praktische zaken en werkzaamheden.

Tip 4: Geef werknemers eigen verantwoordelijkheid

Je eigen bedrijf voelt soms als een kind: loslaten kan lastig zijn. Het gevaar is dat je als ondernemer overal bovenop zit en te veel gaat micromanagen.

Dat kost niet alleen veel tijd en energie; het levert ook de nodige frustratie op bij je werknemers. Motivatie onder je personeel ontstaat namelijk ook door autonomie en meesterschap. Geef ze dus zo veel mogelijk eigen verantwoordelijkheid.

Tip 5: Stimuleer groei met een persoonlijk ontwikkelingsplan

Stimuleer persoonlijke ontwikkeling van individuele werknemers, bijvoorbeeld met een persoonlijk ontwikkelingsplan. Samen met je werknemers nadenken en afspraken maken over ontwikkeling verhoogt de mate van betrokkenheid en productiviteit.

Hierbij staat de persoonlijke ontwikkeling van je werknemer centraal en kijken jullie samen naar werk-privébalans, carrièrekansen en doelen.

Tip 6: Bied ruimte aan zingeving

Steeds meer mensen zoeken naar de zingeving van hun werk. Ook als je onderneming nog geen duidelijk sociaal of maatschappelijk doel heeft, kun je op verschillende manieren zingeving creëren op het werk. Bijvoorbeeld door een goede-doelendag of sponsorloop te organiseren.

Tip 7: Vier successen samen

Mooi project afgerond of een bijzondere mijlpaal bereikt? Vier het met je werknemers. Organiseer een borrel of ander evenement waarbij iedereen stilstaat bij het succes.

Controle Belastingdienst

Whitepaper Controle Belastingdienst

Controle van de Belastingdienst: Wat nu?! Hoe vaak gebeurt het, hoe voorkom je het en stappenplan als het tóch gebeurt.

Tip 8. Stel een vertrouwenspersoon aan

Zorg voor een veilige werkomgeving en stel een vertrouwenspersoon aan. Dat is iemand die luistert, adviseert en bemiddelt bij ongewenste situaties op de werkvloer. De drempel om aan te kloppen bij een vertrouwenspersoon is voor je medewerker zo minder hoog dan direct naar de baas te stappen bij grensoverschrijdend gedrag. Bovendien zijn vertrouwenspersonen vaak toegankelijke personen met een flinke dosis empathie.

Tip 9: Sluit een WIA-verzekering af

Sluit een WIA-verzekering (Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen) af voor je personeel. Een WIA-verzekering is niet verplicht voor de meeste branches, maar hiermee laat je wel aan je werknemers zien dat je een goede werkgever bent – ook als iemand langdurig ziek is.

Belandt een langdurig zieke werknemer na twee jaar loondoorbetaling in de WIA? Dan krijgt deze een wettelijke WIA-uitkering van het UWV. Met een WIA-aanvullingsverzekering ontvangt een langdurig zieke werknemer een aanvulling op deze wettelijke WIA-uitkering. Zo voorkom je dat je werknemer na 2 jaar te maken krijgt met een ‘WIA-gat’.

10. Gaat iemand toch weg? Voer een exitgesprek

In de huidige markt ontkom je er niet aan: vroeg of laat zal iemand voor een andere baan kiezen. Ook al ben je een betrokken werkgever die flink investeert in het welzijn van je werknemer. Probeer het niet persoonlijk op te vatten en voer een exitgesprek.

Je kunt in de blessuretijd namelijk nog heel waardevolle informatie boven tafel krijgen. BBijvoorbeeld: zijn er zaken waar je werknemer ontevreden over was en die beter kunnen worden aangepakt? Of: heb je nog tips voor mij als werkgever?

Goed personeel en duurzame inzetbaarheid is goud waard voor je onderneming. Gelukkig zijn er dus genoeg manieren om je huidige personeel te binden en boeien. Een investering die zeker de moeite waard is, want in deze tijden van schaarste op de arbeidsmarkt zijn er altijd kapers op de kust die je beste werknemers willen inlijven.

Ben jij klaar om jezelf als leider naar een hoger niveau te tillen en je impact te vergroten? Lees hier meer over de Modulair Executive MBA van Nyenrode.

Foto van Martin De Coninck

Martin De Coninck

Vanuit mijn werk als freelance copywriter ervaar ik hoeveel er komt kijken bij ondernemen. Tijd is schaars en kennis bijspijkeren op het gebied van ondernemen schiet er al snel bij in. Juist als copywriter vind ik het belangrijk om de tijd te nemen onderwerpen goed te begrijpen en te onderzoeken. Door het vervolgens begrijpelijk op te schrijven wil ik ondernemers kennis bieden en tijd besparen, zodat zij het beste uit hun bedrijf kunnen halen.
Lees ook…
i.s.m.
Het nieuwe jaar staat voor de deur. Dit is hét moment om niet weer terug te vallen in je routine, maar juist vooruit te kijken en te investeren in je…
Als ondernemer weet je dat gemotiveerde medewerkers het verschil maken. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw personeel enthousiast blijft en net dat stapje…
Wil je het beste uit je team halen en je bedrijf naar een hoger niveau tillen? Een sterke leider zijn gaat verder dan alleen de baas spelen. Ontdek in…
i.s.m.
Lezen is een geweldige manier om even afstand te nemen van de drukte die bij het leiden van een onderneming en het dagelijks leven komt kijken. Ben je…
Als ondernemer is het makkelijk om in een routine te blijven hangen. Maar juist door je aanpak eens anders te doen en je sterke punten in te zetten,…
Leiderschapstrainingen zijn de laatste jaren steeds populairder geworden, ook bij ondernemers en managers in het midden- en kleinbedrijf (mkb). Maar…