Tip 1: Zorg voor goede arbeidsvoorwaarden
Het ligt misschien voor de hand, maar goede arbeidsvoorwaarden zijn onmisbaar. Dat begint met primaire arbeidsvoorwaarden. Betaal je werknemers een passend loon en check regelmatig of het tijd is voor een verhoging.
Is er sprake van hoge inflatie? Dan is loonindexering belangrijk om mensen te behouden, want daarmee zorg je ervoor dat de koopkracht van je werknemers gelijk blijft. In dit artikel lees je meer over inflatiecorrectie van het salaris.
Geef waardering met goede secundaire arbeidsvoorwaarden
Minstens zo belangrijk zijn goede secundaire arbeidsvoorwaarden. Een goed salaris weegt zwaar, maar het zijn meestal de secundaire voorwaarden die zorgen voor loyaliteit en meer werkplezier. Je kunt je personeel op verschillende manieren net dat beetje extra geven:
- Wat meer vakantiedagen dan gebruikelijk is in de branche.
- Doe een abonnement cadeau voor bijvoorbeeld de sportschool, streamingdienst of krant.
- Rijdt een werknemer in een auto van de zaak? Sta privégebruik toe, wanneer gewenst.
- Zorg voor ontspanningsmogelijkheden op kantoor. Richt bijvoorbeeld een ruimte in voor games, darten of tafelvoetbal. Vooral jongere werknemers moeten hun energie kwijt kunnen.
- Sta flexibele werktijden toe als dat mogelijk is.
Tip 2: Stimuleer een gezonde bedrijfscultuur
Probeer je werknemers genoeg te laten bewegen. Dat is vooral van belang als het gaat om zittend werk. Zorg dat iedereen tijdens werkuren genoeg korte pauzes neemt voor een blokje om en stimuleer dynamisch werken met zit-sta-werkplekken of bureaufietsen.
Genoeg beweging zorgt voor fittere werknemers, een goede werksfeer, meer werkgeluk én een hogere productiviteit.
Tip 3: Werk nieuwe werknemers goed in
Besteed volle aandacht aan nieuwe medewerkers en neem ruim de tijd om mensen goed in te werken. Iemand meteen in het diepe gooien na halfslachtig inwerken, leidt tot frustratie en zal zeker niet bijdragen aan productiviteit en loyaliteit.
Voor de overgrote meerderheid zijn de eerste indrukken bepalend. Een nieuwe medewerker beslist meestal in de eerste vier weken of de nieuwe functie een blijvertje is of dat het tijd is voor een nieuw avontuur.
Zorg voor een goede onboarding en gun een nieuwe werknemer de tijd om te wennen aan je bedrijfscultuur, nieuwe collega’s, praktische zaken en werkzaamheden.
Tip 4: Geef werknemers eigen verantwoordelijkheid
Je eigen bedrijf voelt soms als een kind: loslaten kan lastig zijn. Het gevaar is dat je als ondernemer overal bovenop zit en te veel gaat micromanagen.
Dat kost niet alleen veel tijd en energie; het levert ook de nodige frustratie op bij je werknemers. Motivatie onder je personeel ontstaat namelijk ook door autonomie en meesterschap. Geef ze dus zo veel mogelijk eigen verantwoordelijkheid.
Tip 5: Stimuleer groei met een persoonlijk ontwikkelingsplan
Stimuleer persoonlijke ontwikkeling van individuele werknemers, bijvoorbeeld met een persoonlijk ontwikkelingsplan. Samen met je werknemers nadenken en afspraken maken over ontwikkeling verhoogt de mate van betrokkenheid en productiviteit.
Hierbij staat de persoonlijke ontwikkeling van je werknemer centraal en kijken jullie samen naar werk-privébalans, carrièrekansen en doelen.
Tip 6: Bied ruimte aan zingeving
Steeds meer mensen zoeken naar de zingeving van hun werk. Ook als je onderneming nog geen duidelijk sociaal of maatschappelijk doel heeft, kun je op verschillende manieren zingeving creëren op het werk. Bijvoorbeeld door een goede-doelendag of sponsorloop te organiseren.
Tip 7: Vier successen samen
Mooi project afgerond of een bijzondere mijlpaal bereikt? Vier het met je werknemers. Organiseer een borrel of ander evenement waarbij iedereen stilstaat bij het succes.
Whitepaper Controle Belastingdienst
Tip 8. Stel een vertrouwenspersoon aan
Zorg voor een veilige werkomgeving en stel een vertrouwenspersoon aan. Dat is iemand die luistert, adviseert en bemiddelt bij ongewenste situaties op de werkvloer. De drempel om aan te kloppen bij een vertrouwenspersoon is voor je medewerker zo minder hoog dan direct naar de baas te stappen bij grensoverschrijdend gedrag. Bovendien zijn vertrouwenspersonen vaak toegankelijke personen met een flinke dosis empathie.
Tip 9: Sluit een WIA-verzekering af
Sluit een WIA-verzekering (Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen) af voor je personeel. Een WIA-verzekering is niet verplicht voor de meeste branches, maar hiermee laat je wel aan je werknemers zien dat je een goede werkgever bent – ook als iemand langdurig ziek is.
Belandt een langdurig zieke werknemer na twee jaar loondoorbetaling in de WIA? Dan krijgt deze een wettelijke WIA-uitkering van het UWV. Met een WIA-aanvullingsverzekering ontvangt een langdurig zieke werknemer een aanvulling op deze wettelijke WIA-uitkering. Zo voorkom je dat je werknemer na 2 jaar te maken krijgt met een ‘WIA-gat’.
10. Gaat iemand toch weg? Voer een exitgesprek
In de huidige markt ontkom je er niet aan: vroeg of laat zal iemand voor een andere baan kiezen. Ook al ben je een betrokken werkgever die flink investeert in het welzijn van je werknemer. Probeer het niet persoonlijk op te vatten en voer een exitgesprek.
Je kunt in de blessuretijd namelijk nog heel waardevolle informatie boven tafel krijgen. BBijvoorbeeld: zijn er zaken waar je werknemer ontevreden over was en die beter kunnen worden aangepakt? Of: heb je nog tips voor mij als werkgever?
Goed personeel en duurzame inzetbaarheid is goud waard voor je onderneming. Gelukkig zijn er dus genoeg manieren om je huidige personeel te binden en boeien. Een investering die zeker de moeite waard is, want in deze tijden van schaarste op de arbeidsmarkt zijn er altijd kapers op de kust die je beste werknemers willen inlijven.