Wat zijn tertiaire arbeidsvoorwaarden?
Tertiaire arbeidsvoorwaarden zijn extra voordelen die niet in het contract zijn vastgelegd. Deze arbeidsvoorwaarden kun je aanbieden naast de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Deze arbeidsvoorwaarden zijn niet in de wet vastgelegd. Je hoeft ze dus niet aan te bieden. Toch doen steeds meer werkgevers het wel, om zo het welzijn en de tevredenheid van hun werknemers te verbeteren.
Soorten arbeidsvoorwaarden: van primair tot quartair
Er zijn vier soorten arbeidsvoorwaarden: primaire arbeidsvoorwaarden, secundaire arbeidsvoorwaarden, tertiaire arbeidsvoorwaarden en quartaire arbeidsvoorwaarden.
- Primaire arbeidsvoorwaarden. Deze arbeidsvoorwaarden zijn wettelijk verplicht. Primaire arbeidsvoorwaarden gaan over het loon, de functie van de werknemer, vakantiedagen en het aantal uren dat iemand werkt. Deze staan omschreven in de arbeidsovereenkomst. Hiermee worden dus de belangrijkste arbeidsvoorwaarden bedoeld.
- Secundaire arbeidsvoorwaarden. Dit zijn extra voordelen die je bovenop het salaris aan kunt bieden. Deze arbeidsvoorwaarden zijn niet verplicht, maar helpen wel met het aantrekken en behouden van medewerkers. Zo is een pensioenregeling een bekende secundaire arbeidsvoorwaarde, net als opleidingsmogelijkheden, scholing en een dertiende maand.
- Tertiaire arbeidsvoorwaarden. Dit zijn vaak voorzieningen en faciliteiten, ondergeschikt aan de primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden. Toch zijn ze belangrijk voor werknemers. Dit zijn zaken als flexibele werktijden, de mogelijkheid om thuis te werken, goede koffie of een fitnessruimte.
- Quartaire arbeidsvoorwaarden. Deze voorwaarden gaan over immateriële waarden die niet direct in geld uit te drukken zijn. Voorbeelden van quartaire arbeidsvoorwaarden zijn een prettige werksfeer, zelfstandigheid, veel verantwoordelijkheid en persoonlijke ontwikkeling.
Waarom zijn tertiaire arbeidsvoorwaarden belangrijk?
Tertiaire arbeidsvoorwaarden kunnen in een krappe arbeidsmarkt een grote rol spelen bij de beslissing van potentiële medewerkers. Naast secundaire arbeidsvoorwaarden kun je deze gebruiken om je te onderscheiden. Tertiaire arbeidsvoorwaarden zijn de aanvullende afspraken die je een aantrekkelijke werkgever kunnen maken en je employer brand kunnen versterken.
5 redenen om tertiaire arbeidsvoorwaarden te gebruiken
- Complete ervaring wordt steeds belangrijker. Kandidaten kijken verder dan alleen het salaris en een pensioenregeling. Waar komen ze te werken? Kunnen ze thuiswerken? Wat kunnen ze eten tijdens de lunch? Is er vers fruit op kantoor?
- Meer werkplezier en werktevredenheid. Tertiaire arbeidsvoorwaarden kunnen het werkplezier en de werktevredenheid van werknemers vergroten. Ze maken werken leuker, interessanter en/of uitdagender. Dit zorgt voor meer werkplezier en een hogere productiviteit.
- Hogere aantrekkingskracht op nieuwe werknemers. In een krappe arbeidsmarkt moet je concurreren met andere werkgevers. Door te investeren in tertiaire arbeidsvoorwaarden kan jouw bedrijf zich onderscheiden van de concurrentie en hierdoor meer geschikte kandidaten aantrekken.
- Verhoogde loyaliteit. De medewerkers die je al hebt, wil je zo lang mogelijk houden. Tertiaire arbeidsvoorwaarden kunnen de loyaliteit van medewerkers verhogen. Hoe meer medewerkers zich gewaardeerd voelen door hun werkgever, hoe minder snel ze op zoek gaan naar een nieuwe baan.
- Mogelijkheid tot onderscheiden in vacatures. In je vacatures en in sollicitatiegesprekken kun je tertiaire arbeidsvoorwaarden gebruiken om je te onderscheiden en de functie nog aantrekkelijker te maken voor kandidaten.
Tertiaire arbeidsvoorwaarden voorbeelden
- Bedrijfsuitjes
- Kerstpakketten
- De mogelijkheid zich in te zetten voor goede doelen
- Een prettige werksfeer
- Zelfstandigheid en verantwoordelijkheid
- Vers fruit en/of andere gezonde snacks in de kantine
- Kwalitatief hoogwaardige werkomgeving
- Deelname aan trainingen
- Mogelijkheid tot flexibel werken en thuiswerken
- Gebruik van de bedrijfskantine
- Mogelijkheden tot verbeteren welzijn, zoals fitnessruimte, tafeltennis of mindfulnesstraining
- Goede carrièremogelijkheden
- Verjaardagscadeau
Waar moet je op letten als je tertiaire arbeidsvoorwaarden aanbiedt?
Als je tertiaire voorwaarden wilt aanbieden, dan zijn er een aantal dingen waar je op moet letten.
- Wensen en behoeften van je medewerkers. Onderzoek wat werknemers belangrijk vinden en hoe je voorzieningen kiest die passen bij je medewerkers.
- Kosten. Net als primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden kosten ook tertiaire arbeidsvoorwaarden geld. Denk aan de directe kosten, zoals de kosten van voorzieningen voor fitness of de lunchvergoeding. Maar er zijn ook indirecte kosten, zoals de kosten voor het beheren van de tertiaire arbeidsvoorwaarden.
- Concurrentie. Wat doen andere bedrijven? Hoe kun je een concurrerend aanbod samenstellen, zodat werknemers gemotiveerd worden en bij jou blijven werken?
- Praktische haalbaarheid. Bekijk goed wat bij je bedrijf past en wat haalbaar is. Vers fruit en gezonde snacks zijn makkelijker te realiseren dan een fitnessruimte in je bedrijf.
- Evalueren en bijstellen. Evalueer regelmatig of de faciliteiten, voorzieningen en mogelijkheden die je aanbiedt nog voorzien in de behoeftes van je medewerkers. Ook kun je tijdens zo’n evaluatie kijken naar de kosten en de baten.
Tertiaire arbeidsvoorwaarden vastleggen
Tertiaire arbeidsvoorwaarden leg je net als andere voorwaarden zoveel mogelijk vast. Op die manier voorkom je miscommunicatie en onduidelijkheid. Bij het vastleggen kijk je naar de voorwaarden die gelden voor al je werknemers en de voorwaarden die specifiek voor een bepaalde werknemer gelden.
Tertiaire arbeidsvoorwaarden die voor iedereen gelden
De meeste tertiaire arbeidsvoorwaarden gelden voor al je werknemers. Omdat ze voor iedereen gelden, leg je ze vast in het bedrijfsreglement of in het personeelshandboek. Hier kun je in de contracten van je werknemers naar verwijzen, zodat iedereen op de hoogte is van de voorzieningen.
Tertiaire arbeidsvoorwaarden voor specifieke werknemers
Een voorwaarde, afspraak of voorziening die specifiek voor een bepaalde werknemer geldt, leg je vast in het arbeidscontract van deze werknemer.
Whitepaper Controle Belastingdienst
Veelgestelde vragen
Wat is het verschil tussen primaire arbeidsvoorwaarden, secundaire arbeidsvoorwaarden, tertiaire arbeidsvoorwaarden en quartaire arbeidsvoorwaarden?
Primaire arbeidsvoorwaarden zijn de wettelijk verplichte basisvoorwaarden van een arbeidsovereenkomst, zoals de functie, het aantal uren, vakantiedagen en het loon. Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn extra afspraken die per organisatie verschillen en niet verplicht zijn, zoals pensioen en een dertiende maand. Tertiaire arbeidsvoorwaarden zijn voorzieningen of faciliteiten die je aanbiedt om het werkplezier en de werktevredenheid van werknemers te verhogen. Quartaire arbeidsvoorwaarden zijn immateriële waarden, zoals een prettige werksfeer en een gezonde werk-privé-balans.
Hoe kun je tertiaire arbeidsvoorwaarden implementeren in je bedrijf?
Door te onderzoeken wat werknemers belangrijk vinden, kun je prioriteit geven aan de voorzieningen en faciliteiten die het meeste invloed hebben op het werkplezier en de medewerkerstevredenheid. Bekijk of je deze nieuwe voorwaarden zelf moet regelen of samenwerkingen aan kunt gaan met andere bedrijven. Wanneer je hebt bepaald wat de extra’s worden binnen jouw bedrijf, is het belangrijk om ze goed vast te leggen.
Hoe leg je tertiaire arbeidsvoorwaarden vast?
Dat verschilt per bedrijf en voorwaarde. Sommige tertiaire arbeidsvoorwaarden kun je opnemen in het arbeidscontract, zoals lunchvergoeding of extra reiskostenvergoeding. Andere regelingen leg je vast in het personeels- of bedrijfsreglement, bijvoorbeeld flexibele werktijden of studiefaciliteiten. Ook een handboek of een protocol kan een plek zijn om deze arbeidsvoorwaarden vast te leggen, zoals de procedure voor het aanvragen van scholing of deelname aan bedrijfsfitness.