Wat is training on the job?
Training on the job betekent dat medewerkers nieuwe vaardigheden en kennis opdoen, terwijl ze hun dagelijkse werkzaamheden uitvoeren. Ze volgen dus geen aparte cursus bij een externe partij, maar leren in hun eigen werksituatie.
Door direct mee te doen, ontdekken ze stap voor stap hoe alles werkt. Vaak onder begeleiding van een collega of leidinggevende.
Voordelen van on the job training
Training op de werkvloer heeft voordelen voor je bedrijf en je teamleden. Dit zijn de belangrijkste voordelen:
Verhoogde productiviteit
Medewerkers die goed getraind zijn, werken sneller en maken minder fouten. Ze leren nieuwe vaardigheden, hebben programma’s sneller onder de knie en kunnen hun werk vaak beter doen, omdat ze gelijk feedback krijgen in hun eigen werksituatie. Dit leidt tot betere prestaties.
Verhoogde motivatie
Met training kun je laten zien dat je je medewerkers waardeert en dat je het belangrijk vindt om in ze te investeren. Hierdoor zijn ze gemotiveerder om hun werk goed te doen. Ook hebben de deelnemende een positieve invloed op elkaar.
Verhoogde loyaliteit
Door te investeren in de training van medewerkers, voelen ze zich gewaardeerd en verhoog je de betrokkenheid bij het bedrijf. Dit zorgt ervoor dat ze minder snel weggaan, wat je geld bespaart op het zoeken en inwerken van nieuwe medewerkers.
Soorten training on the job
Er zijn verschillende soorten training on the job die je in kunt zetten, afhankelijk van wat de medewerker en je bedrijf nodig hebben. Hier vind je de verschillende soorten training on the job en de beste manieren waarop je ze in kunt zetten.
Directe begeleiding
Een ervaren medewerker laat een nieuwe medewerker stap voor stap zien hoe het werk moet worden gedaan.
Voorbeeld directe begeleiding: in een restaurant laat een ervaren kok een nieuwe kok zien hoe gerechten worden bereid en gepresenteerd.
Geschikt voor: praktische vaardigheid waar begeleiding en directe feedback nodig is, zoals het leren werken met processen, machines of systemen.
Mentoring (ook bekend als interne coaching)
Ervaren collega’s of leidinggevenden begeleiden nieuwe werknemers voor een langere termijn.
Voorbeeld mentoring: in een adviesbureau begeleidt een senior consultant een nieuwe medewerker bij klantprojecten en leert hem of haar de fijne kneepjes van het vak.
Geschikt voor: taken waarbij zowel de vaardigheden als bedrijfscultuur belangrijk zijn, bijvoorbeeld in de consultancy, marketing en financiële dienstverlening. Bijvoorbeeld klantrelaties onderhouden, het voeren van moeilijke gesprekken, onderhandelingen voeren, leiderschapsvaardigheden opdoen of strategische planningen en beslissingen maken.
E-learning
Medewerkers volgen online cursussen terwijl ze hun dagelijkse taken uitvoeren.
Voorbeeld e-learning: in een kantooromgeving kunnen medewerkers online cursussen volgen over nieuwe software of bedrijfsprocedures terwijl ze hun dagelijkse uitvoeren.
Geschikt voor: theoretische kennis en flexibel leren, zoals bij administratieve functies, IT en klantenservice. Zoals het leren gebruiken van nieuwe technologie, software of systemen, het up-to-date blijven van de laatste wet- en regelgeving of het verbeteren van competenties met nieuwe kennis.
Projectgebaseerd leren – project based learning
Medewerkers werken aan specifieke projecten waar ze nieuwe vaardigheden opdoen en direct kunnen toepassen.
Voorbeeld project based learning: in een techbedrijf werken medewerkers aan de ontwikkeling van een nieuw product, waarbij ze nieuwe technologieën en technieken leren en toepassen.
Geschikt voor: ontwikkeling van specifieke probleemoplossende talenten en samenwerking, zoals in technologie, onderzoek en ontwikkeling. Bijvoorbeeld in productontwikkeling, innovatie en creativiteit en projectmanagement.
Job rotation
Medewerkers rouleren binnen verschillende functies op de werkvloer of afdelingen binnen het bedrijf, zodat ze verschillende vaardigheden en kennis ontwikkelen.
Voorbeeld job rotation: binnen de bank werken medewerkers afwisselend op de afdelingen klantenservice, leningen en vermogensbeheer. Zo snappen ze beter hoe het bedrijf in elkaar zit en welke invloed de afdelingen op elkaar hebben.
Geschikt voor: de ontwikkeling van veel verschillende vaardigheden en begrip van verschillende aspecten van het bedrijf.
In 7 stappen on the job training implementeren
On the job training is een effectieve manier om nieuwe expertise en kennis op te doen, terwijl medewerkers al aan het werk zijn. Maar hoe werkt dat in de praktijk? Welke stappen moet je zetten om learning on the job mogelijk te maken?
Stap 1: identificeer de trainingsbehoeften
Wat hebben je medewerkers nodig om hun werk (beter) te kunnen doen? Welke behoeften heeft je bedrijf? Moeten ze een taak uitvoeren of gaat het om een combinatie van kennis en kunde?
Stap 2: selecteer de training on the job methode
Welke type training stelt werknemers in staat om deze vaardigheden en kennis op te doen? Hoe ga je de doelen behalen? Welke ervaren collega of leidinggevende kan de nieuwe medewerker hierin begeleiden? Welke e-learning biedt deze kennis?
Stap 3: planning van de on the job training
Maak een trainingsplan met duidelijke doelen en een tijdschema. Wat wil je dat iemand per periode (week/maand) leert? Van wie? En hoe?
Stap 4: uitvoering van de training
De nieuwe medewerker leert door direct mee te werken en mee te kijken, volgt de e-learning of gaat het project draaien.
Stap 5: feedback en begeleiding
Bekijk hoe en wanneer nieuwe werknemers constructieve feedback en tips krijgen. Is dat continue, bijvoorbeeld bij mentoring? Of is dat periodiek, zoals bij job rotation vaak wordt gedaan? Steeds kijk je naar wat een medewerker nodig heeft om de nieuwe vaardigheid te trainen of hun techniek te verbeteren.
Stap 6: evaluatie van de training
Bekijk de voortgang van de nieuwe medewerker en pas het trainingsprogramma aan als dat nodig is.
Stap 7: zelfstandig aan de slag
De medewerker gaat zelfstandig aan de slag, zodra hij of zij de benodigde vaardigheden onder de knie heeft.
Training op de werkvloer effectief inzetten
Wie training on the job effectief wil inzetten, moet vooraf nadenken over deze manier van werken. Begin met het stellen van duidelijke doelen. Welke specifieke kennis en vaardigheden moeten nieuwe medewerkers opdoen? Door dit vooraf vast te leggen, weet iedereen wat verwacht wordt. Daardoor krijg je een gerichte training.
Als je de doelen en aan te leren kennis en/of vaardigheden helder hebt, kun je een gericht trainingsprogramma opstellen. Wat gaat iemand op welke manier leren en binnen welk tijdschema? Door verschillende manieren te combineren maak je een complete en goede training on the job mogelijk.
Zorg ervoor dat er tijdens de training genoeg mogelijkheden zijn om feedback te krijgen. Bekijk hierin wat er beter kan, maar erken ook wat er al allemaal goed gaat. Zo creëer je betrokkenheid bij het eigen leerproces.
Creëer een ondersteunende leeromgeving. Manage de verwachtingen van de direct betrokken medewerkers, maar ook van de rest van het bedrijf. Moedig leren aan en gebruik fouten als leermomenten.
Meet en evalueer de resultaten. Omdat je een duidelijk trainingsprogramma hebt, heb je iets om op terug te vallen. Zijn de doelstellingen binnen de tijd gehaald? Wat ging er goed en waar zit ruimte voor verbetering?
Door deze tips mee te nemen in het implementeren van training on the job, vergroot je de kans dat je traject succesvol gaat verlopen.
Whitepaper Controle Belastingdienst
Veelgestelde vragen over training on the job
Wat kost het opzetten van een on the job trainingsprogramma?
Hoeveel het kost om een on the job training op te zetten, is afhankelijk van je bedrijf en wensen. Over het algemeen bestaan de kosten uit de tijd die ervaren medewerkers besteden aan het trainen van anderen en eventuele materialen en hulpmiddelen voor de training. Vaak ben je minder kwijt dan wanneer je gebruikmaakt van externe cursussen.
Wat is het verschil tussen training on the job en learning on the job?
Training on the job en learning on the job worden vaak door elkaar gebruikt, maar zijn niet helemaal hetzelfde. Bij training on the job wordt een nieuwe medewerker begeleid door een ervaren collega die laat zien hoe het werk moet worden gedaan. Bij learning on the job leert de nieuwe medewerker door het werk zelf te doen en van de ervaring te leren – vaak zonder directe begeleiding of andere extra hulp.
Wat kun je gebruiken om de effectiviteit van een training te meten?
Veelgebruikte methoden om te meten hoe effectief een training on the job zijn:
- feedback van medewerkers en trainers
- het vergelijken van prestaties voor en na de training
- kijken of de doelen uit het trainingsprogramma zijn bereikt
- evaluaties en tests om nieuwe kennis en vaardigheden te beoordelen.
Voor het aanleren van welke nieuwe vaardigheden is training on the job geschikt?
Training on the job is geschikt voor het aanleren of trainen van praktische vaardigheden, zoals het bedienen van machines of apparatuur, klantenservice en verkooptechnieken, het uitvoeren van veiligheidsprocedures en protocollen, het gebruiken van software of bepaalde IT-vaardigheden, projectmanagement en teamwerk.
In de praktijk zie je vaak dat training on the job wordt ingezet voor taken die direct op de werkplek kunnen worden uitgevoerd en geoefend. Zowel nieuw aan te leren vaardigheden als vaardigheden met ruimte voor verbetering.