Opsommingen maken teksten voor uw klanten aantrekkelijk en gemakkelijk om te lezen. De meeste teksten worden namelijk niet van begin tot eind gelezen, maar gescand. Waar kunt u op letten als u ze maakt?

Opsommingen inleiden
Opsommingen trekken de aandacht, ze creëren ruimte en ‘lucht’ in de tekst, u kunt er veel informatie in kwijt en ze zijn snel te lezen. Belangrijk is dat u opsommingen inleidt met een zin die de boodschap duidelijk en begrijpelijk overbrengt. Denk aan:

– Dit product is met name geschikt voor: …
– De voordelen voor u zijn: …
– Deze dienst biedt de volgende oplossingen: …
– Vijf resultaten die u behaalt: …
– Aansprekende referenties zijn: …
– Het traject bestaat uit de volgende stappen: …

Zo maakt u opsommingen
– Kies voor opsommingen van drie, vijf of maximaal zeven elementen.
– Zet de sterkste punten boven-  en onderaan. Deze vallen namelijk het meeste op.
– Laat opsommingen precies aansluiten bij de tekst op dezelfde pagina.
– Geef opsommingen een speciale plaats op de pagina, in een eigen opmaak of kader. Daardoor vallen ze extra op.
– Maak correct gebruik van hoofdletters en leestekens.

Niet te veel
Gebruik niet te veel opsommingen in een tekst. Dan verdwijnt de verleidelijkheid en ziet de lezer door alle punten de kern van het verhaal niet meer.

Dit artikel is een bewerking van hoofdstuk 5, ‘Taal der verleiding’ uit het boek ‘Verleid de klant. Onweerstaanbaar zakendoen’ van Rob Snoeijen en Daniëlle de Jonge.

Lees ook:
De 5 meest verleidelijke vragen voor verkoopgesprekken »
Gebruik de juiste woorden in uw reclameboodschappen »

 

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter