Ook dit jaar is het aantal bedrijven weer toegenomen. De concurrentie neemt alleen maar toe. Je moet je als onderneming dus meer dan ooit onderscheiden. De kwaliteit van je producten en diensten spreekt natuurlijk voor zich, maar je wilt ook aan nieuwe klanten verkopen. Hoe houd je een goed verkooppraatje? De Zaak ging te rade bij Pitch Queen, Nathalie Mangelaars.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

1. Branding
Een goede pitch start met een sterke branding en positionering. Dit betekent dat je moet weten wat jou onderscheidt van de rest. Als je dat nog niet gedaan hebt, zet dat dan eerst eens voor je zelf op papier.

2. Wie ben jij?
Wie ben jij? Introduceer je zelf: hoe ben je er toe gekomen om te doen wat je nu doet? Welke passie dan wel gebeurtenis heeft je gebracht waar je nu bent? Mooi voorbeeld is de manier waarop Coolblue zich presenteert: persoonlijk, fun én anders. Als Coolblue een prijs wint, zetten ze niet een saai bedankje op de site, maar laten ze een confettikanon ontploffen terwijl alle medewerkers dansen. Ik denk dan meteen: ‘Daar wil ik bijhoren. Daar wil ik zaken mee doen.’

3. Wat kan jij?
Schrijf eerst kort op WAT je kunt en vervolgens ook WIE je bent. Om erachter te komen wat jou WIE is kun je jezelf vragen stellen als: “Wat is jouw beste eigenschap? Waar krijg jij energie van? Wat zijn jouw drijfveren?”.  Deze twee facetten combineer je dan in je pitch. Als je alleen vertelt WAT je kunt, dan zou je pitch als volgt kunnen gaan:

“Ik ben al ruim 10 jaar een allround marketeer en ik heb in het verleden campagnes opgezet voor grote bedrijven als PostNL en Univé. We bedachten campagnes om uiteindelijk de verkoop van post en verzekeringen te stimuleren. Op dit moment ben ik op zoek naar een opdracht in een soortgelijke branche”.

Echter, wanneer je je WIE toevoegt, ga je je gelijk onderscheiden:

“Ik ben 10 jaar geleden  als marketeer begonnen. Er is één ding waar ik echt energie van krijg: campagnes opzetten voor producten die geen enkele klant echt leuk vindt, zoals verzekeringen of post. Ik vind het een uitdaging om nieuwe invalshoeken te bedenken om de klant te bereiken. Bij mijn vorige opdrachtgevers Unive en PostNL werd ik ook weleens “Mevrouw Out of the Box” genoemd. Op dit moment ben ik op zoek naar een opdracht in een soortgelijke branche”.

Deze pitch zegt iets over WIE je bent, WAT je kunt, hoe je je positioneert en waar je naar op zoek bent. Om je pitch nog krachtiger te maken zou je er ook nog een voorbeeld aan toe kunnen voegen.

4. Voorbereiding
Wanneer je een gesprek hebt en je bereidt je sales pitch voor, dan kijk je ook altijd goed naar het bedrijf waar je op bezoek gaat. Wie zijn zij en wat doen zij? Waarom zou ik bij hen passen? De connectie tussen jou en hen kun je in je pitch verwerken.

En, niet onbelangrijk, je kleding: je kunt maar één keer een eerste indruk maken. Voordat je je mond opentrekt, hebben mensen al een eerste indruk van je. Je kleding zegt veel over wat jij wilt uitstralen als persoon. Draag kleding waar jij je lekker in voelt, maar stem die wel altijd goed af op het bedrijf waar je op gesprek gaat.

5. Presentatietechnieken
Ik raad iedereen altijd aan om zijn pitch te oefenen. Vraag vrienden en familie feedback over zowel de inhoud als hoe je het overbrengt. Ook kun je jezelf opnemen op video. Erg confronterend, maar dan zie je zelf wel meteen welke punten je nog kunt verbeteren.

Tot slot nog een aantal tips geven om je boodschap krachtiger over te brengen:

  • Spreek in een lager tempo. : “Als ik heel erg snel spreek, denk je dan dat het belangrijk is wat ik aan het vertellen ben?”. : “Door een lager tempo aan te houden, heeft iedereen de indruk dat je alles onder controle hebt en weet waar je het over hebt.”
  • Maak gebruik van pauzes. Door een pauze te gebruiken kun je de nadruk ergens op leggen, of de spanning opbouwen. Bijvoorbeeld: “Maar, waarom heeft juist deze campagne geresulteerd in een omzetstijging van 20%? … Ik zal het jullie vertellen”.
  • Non-verbale communicatie. Je houding zegt veel over wie je bent. Veel mensen zijn bang dat zij juist teveel of te weinig bewegen tijdens hun pitch. Mijn tip als je zelf veel beweegt, zit dan stil op momenten waarop je een punt wilt maken. Beweeg je weinig? Dan doe je precies het tegenovergestelde.

Wil je eerst eens zien hoe anderen het doen en welke adviezen zij krijgen?
Kom dan op 31 maart a.s. naar het NK Pitchen in de Jaarbeurs te Utrecht.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Een huisstijl is meer dan alleen een logo, bepaalde lettertypes of een kleurenschema. Het is de visuele identiteit van een bedrijf, die consistent…
Je online reputatie is belangrijk. Potentiële klanten googelen vaak eerst wat andere van jouw merk, producten of diensten vinden. En je weet het:…