Zo maakt u een professionele webwinkel

Internet is een uitermate effectief verkoopkanaal. Wat zijn belangrijke aandachtspunten om een professionele webwinkel te bouwen?
Zo maakt u een professionele webwinkel

Kant-en-klare webwinkel
Het aanbod van kant-en-klare webwinkels is enorm groot. U krijgt dan meestal een standaard winkelomgeving aangeboden om uw aanbod onder de aandacht te brengen.

Dergelijke webwinkels worden compleet aangeboden met mogelijkheden voor, onder meer:  

  • het bijhouden van een database
  • credit-cardbetalingen
  • voorraadbeheer
  • versturen van bestelbevestigingen

Het voordeel van deze webwinkels is dat u een pakketprijs betaalt, waarbij er verder geen omkijken is naar zaken als webhosting of andere technische zaken. Hierbij geldt natuurlijk wel: hoe meer mogelijkheden u wilt, hoe meer u betaalt.


Een webwinkel laten bouwen
Een andere mogelijkheid is in zee gaan met een externe partij die een webwinkel voor u bouwt.  Als u hiervoor kiest, bijvoorbeeld omdat u maatwerk wilt, is er een groot aantal zaken die uw aandacht vragen en waar afspraken over moeten worden gemaakt. Wat zijn belangrijke aandachtspunten?

  • De grootte van de webwinkelHoe meer producten u onder de aandacht wilt brengen, hoe meer webpagina's u nodig heeft.
  • De uitstraling van de webwinkel Welke kleuren en lettertypes wilt u gebruiken (denk ook aan uw huisstijl en uw bestaande website), wat voor soort en hoeveel afbeeldingen wilt u gebruiken, welke naam krijgt uw webwinkel? 
  • De mogelijkheden van de webwinkel Wilt u uw klanten een nieuwsbrief sturen, hoeveel producten kunt u onder de aandacht brengen, wilt u een reageermogelijkheid voor klanten, hoe is de navigatie opgezet, welke betalingsmogelijkheden wilt u aanbieden? Denk ook aan extra mogelijkheden zoals het uitdraaien van pakbonnen en facturen.
  • Aanvraag van uw domeinnaamDe domeinnaam van uw website moet geregistreerd worden. Dit is vaak onderdeel van de dienstverlening van de partij die uw webwinkel ontwikkelt.
  • HostingWelke partij brengt, en houdt de webwinkel in de lucht? Wat kost dit per maand? Oriënteer u goed voordat u een definitieve keuze maakt voor een webhostingbedrijf
  • Aanpassingen van uw webwinkel De informatie die u via uw webwinkel aanbiedt moet natuurlijk up-to-date blijven: informatie over prijzen, veranderingen in het aanbod, aangeven dat een artikel (tijdelijk) niet te bestellen is. Wilt u deze informatie zelf bijhouden of geeft u dit uit handen?
  • Oplossen technische problemenAls u zelf de inhoud van uw webwinkel bijhoudt, waar kunt u dan terecht voor het oplossen van technische problemen? Zijn helpdesks van de interprovider goed bereikbaar? Moet u daarvoor betalen? Is er een supportcontract bij de dienstverlening inbegrepen?
  • Beveiliging Met een webwinkel bent u kwetsbaarder voor kwaadwillenden. Bekende praktijk is 'het kannibaliseren' van een webwinkel, waarbij de prijs van artikelen wordt veranderd. Neem in het contract met de bouwer van uw webwinkel ook de beveiliging op.
  • Beantwoord veelgestelde vragenWelke vragen worden veel door klanten gesteld? Maak een overzicht van de antwoorden op vragen als 'Kan ik een bestelling annuleren?' en 'Waar vind ik een overzicht van de verzendkosten?'.
  • StatistiekenDe statistieken van een webwinkel zijn goud waard. Houd dus bij wie u winkel bezoekt. Wanneer komen de meeste klanten? Hoe lang blijven ze gemiddeld. En welke pagina's bekijken ze het vaakst? Kijk op www.statistieken.startpagina.nl voor een overzicht van (gratis) software.  

Wat kost een webwinkel?
De kosten voor een webwinkel lopen zeer uiteen. Het antwoord op de vraag wat u precies wilt, bepaalt wat u moet betalen.

  • Gratis?Op internet vindt u tal van aanbiedingen voor het gratis opzetten van webwinkels. Maar wat moet u onder 'gratis' verstaan? Er zijn bijvoorbeeld partijen die het maken van een webwinkel gratis aanbieden, maar dit is dan alleen mogelijk als u een webhostingpakket afneemt waarvoor u wél moet betalen. Ga hier dus zorgvuldig mee om. Let goed op de kleine lettertjes.
  • Kant-en-klare webwinkelsAls u kiest voor een partij die kant en klare webwinkels aanbiedt, dan betaalt u meestal een bedrag per maand. De prijzen beginnen bij enkele tientallen euro's per maand. Hosting e.d. zijn meestal bij de prijs inbegrepen.
  • Website 'op maat'Als u een webwinkel wilt die volledig is ingericht naar uw specifieke wensen, dan gaat de teller lopen bij ongeveer € 1000,-. Dit bedrag kan oplopen tot € 4000,- of meer. Vraag dus offertes aan bij meerdere partijen, en vergelijk ook de mate van dienstverlening en service. Staar u niet blind op de kosten. Ga in zee met de partij waar u het beste gevoel bij heeft.

Hoe is de webwinkel ingericht?
Klanten die uw webwinkel bezoeken, willen hier natuurlijk op een prettige manier 'shoppen'. Hoe vergroot u het winkelplezier?

  • Maak een mooie etalageOp de homepage van uw webwinkel toont u enkele van uw best scorende of nieuwste producten. Het is ook de plek om acties onder de aandacht te brengen. Laat vooral zien wat u verkoopt: gebruik hiervoor goede foto's met een hoge resolutie.
  • Houd de weg naar de kassa kortKlanten die online shoppen vinden het prettig als het bestelproces in een webwinkel niet te lang duurt. Houd daarom het aantal handelingen tussen het kiezen van een product en afrekenen zo kort mogelijk. Een goede richtlijn: maximaal 4 clicks van bestellen naar betalen. 
  • Zorg voor duidelijke navigatieEen webwinkel mag geen zoekplaatje zijn. Verdeel uw producten in verschillende categorieën.
  • Ga zorgvuldig om met persoonsgegevens Niets zo schadelijk voor uw reputatie als slechte publiciteit. Uit onderzoek blijkt dat een groot aantal webwinkels de persoonsgegevens van hun klanten niet beveiligen. U bent er wettelijk toe verplicht om ervoor te zorgen dat de personalia van uw klanten via een beveiligde verbinding (bijvoorbeeld met behulp van het SSL-protocol) worden verstuurd.   
  • Bied meerdere en veilige betaalmogelijkhedenPayment Service Providers zijn gespecialiseerd in het aanbieden van meerdere betalingsmethoden op websites. Een Payment Service Provider (PSP) bundelt diverse betaalmethoden van verschillende leveranciers. Belangrijkste voordeel voor u: u hoeft niet afzonderlijk met elke betaalmethode contracten te sluiten.
    Er zullen altijd mensen blijven die liever niet hun creditcard of bankpas online willen gebruiken. Bied daarom ook de mogelijkheid om met een acceptgiro te betalen.
  • Communiceer duidelijk over uw prijzenNiets zo vervelend als geen (of onduidelijke) informatie over het prijskaartje van uw artikelen. Met geheimzinnigheid schrikt u klanten alleen maar af. Als u er toch voor kiest om geen prijzen op uw site te vermelden, bied klanten dan een makkelijk vindbare mogelijkheid om prijzen op te vragen.
     

Bedenk een goede naam voor uw webwinkel

Om de kans dat de online klant de weg naar uw webwinkel weet te vinden aanzienlijk te verhogen, heeft u een goed bedachte naam nodig. Hoe pakt u dat aan?
- Denk vanuit de klantIn welke behoefte voorziet uw product of dienst? In het antwoord op deze vraag kan een goede naam 'verstopt' zitten. Een schoolvoorbeeld hiervan is de website www.weekendjeweg.nl De reisorganisatie achter deze website zag met deze naam in een jaar tijd het aantal klanten met 40% tot 900.000 toenemen.
- Denk vanuit uw bedrijfsactiviteitBijvoorbeeld: www.huisvestingsadvies.nl is een website van een bedrijf dat zich bezighoudt met consultancy in de vastgoedbranche.

- Houd het kortEen korte naam is makkelijker te onthouden, bovendien is de kans op typefouten bij het invoeren van de naam in de browser, een stuk kleiner.
Controleer altijd of de door u bedachte naam nog vrij is. Dit kan onder meer op deze website.

Als de koop gesloten is

Enkele belangrijke aandachtspunten voor goede after sales:

  • Geef op uw website duidelijk aan wat de levertijd is van bestelde producten, en op welke manier de bezorging plaatsvindt: wordt de bestelling thuis afgeleverd, of moet de klant daarvoor nog de deur uit? Dit zijn inzichten die een klant tijdens zijn aankoop wilt hebben volgens levertijden en betaling experts  vandaagbesteldenmorgeninhuis.nl en acceptgiro-winkels.nl
  • Biedt klanten de mogelijkheid te reageren (via e-mail) als ze vragen hebben over hun bestelling. Vermeld op de homepage van uw webwinkel duidelijk op welke manier uw bedrijf te bereiken is.
  • Houd uw klanten via e-mailalerts op de hoogte van de levering van het bestelde product. Door het verstrekken van deze informatie ('uw bestelling wordt morgen bij u thuis bezorgd')  verhoogt u de servicebeleving.

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming