Categorieën

Je bedrijfspand verkopen is net zo belangrijk als het verkopen van een woning of appartement. Er komen veel verschillende dingen bij kijken, zoals het kiezen van het juiste moment en het bedenken van een passende vraagprijs. Een goede makelaar helpt je met dit proces door je van advies te voorzien. Daarnaast is het verstandig je te verdiepen in de verschillende factoren die de verkoop van je bedrijfspand beïnvloeden. In dit artikel vind je de belangrijkste factoren voor het verkopen van je bedrijfspand. Zo weet je precies hoe je het bedrijfspand snel en efficiënt verkoopt, voor de hoogste verkoopprijs.

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Inhoudsopgave

Bedenk hoe je het pand wil verkopen

Je bedrijfspand verkopen kun je op verschillende manieren doen. Je kunt hem verkopen via veilingen, een loterij of via een makelaar. Veilingen zijn een van de snelste manieren om een ​​woning te verkopen, maar dit is niet altijd voordelig.  De veilingmeester neemt een percentage van de opbrengst van je pand, plus je moet de toegangsprijzen betalen. Een veiling is snel, maar levert minder geld op. Het is verstandiger een goede makelaar in de arm te nemen. Kijk bijvoorbeeld eens op Mercari.nl voor advies over de verschillende verkoopmogelijkheden. Een makelaar weet vaak precies welke manier het best bij je situatie past.

Verkoop je alleen of samen?

Wanneer je het bedrijfspand deelt met een partner, is het belangrijk om vooraf goed door te spreken hoe je de opbrengst verdeeld. Wanneer je je bedrijfje samen met het pand verkoopt, wordt de situatie weer anders. Dit heeft uiteraard invloed op de vraagprijs, maar ook op het type kopers waarop je je richt. Het vinden van een koper die geïnteresseerd is in zowel commercieel onroerend goed als het bezitten van een klein bedrijf zal moeilijker zijn, maar stelt je in staat de waarde te maximaliseren wanneer je de juiste persoon vindt. Je kunt één prijs vragen voor zowel je bedrijf als het onroerend goed, waardoor je meer winst krijgt.

Kies de juiste verkoopprijs

Gezien de recente ontwikkelingen op de vastgoedmarkt, is het belangrijker dan ooit om ervoor te zorgen dat je de juiste prijs voor het bedrijf en het pand vraagt. Een te hoge prijs zorgt ervoor dat er weinig tot geen kopers komen. Het is slecht voor het imago van je pand wanneer je steeds moet zakken om kopers aan te trekken. Potentiële kopers denken dat de reden voor de prijsdalingen aan de kwaliteit van het pand liggen. Een te lage prijs voor het pand leidt er vaak ook toe dat potentiële kopers aannemen dat er iets mis is met het pand. Mocht er wel een koper reageren op de te lage prijs, dan loop je dus onnodig geld mis. Ook hier kan een goede makelaar je in adviseren.

Kom in contact met de kopers

Nadat je een goede vraagprijs hebt bepaald, is de volgende stap natuurlijk het vinden van potentiële kopers. Het is belangrijk dat je de aandacht van potentiële kopers trekt. Dit doe je allereerst met een goede marketing strategie. Bedenk deze samen met een ervaren makelaar. Zorg ervoor dat het pand goed staat afgebeeld op de vastgoedsites. Maak strakke foto’s en voorkom dat beschadigingen of rommel zichtbaar is. Zo geef je het pand goed weer en is de kans op kopers groter.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Lees ook…
Ondernemen is een avontuur op zichzelf, maar wat als je het ondernemersavontuur naar een hoger niveau kunt tillen? Steeds meer ondernemers ontdekken de…
Als ondernemer is het je vast niet vreemd dat je een financiering voor je bedrijf aan kunt vragen. Bij het afsluiten van een financiering komen ook…
Het onderhouden en verbeteren van je zakelijke relaties is een erg belangrijk onderdeel binnen het ondernemen. Bij een gebrek aan communicatie of…
In Nederland zijn we steeds vaker bezig met het realiseren van een betere wereld. Dat zien we bijvoorbeeld alleen al in het gemiddelde huishouden in…
Een team managen of een afdeling aansturen is uitdagend, leuk en vooral alle dagen anders. Natuurlijk kan het kader van de dag aardig zijn aangegeven,…
In het hart van elk bloeiend bedrijf ligt een krachtig fundament: de bedrijfscultuur. Dit ongrijpbare concept, vaak omschreven als ‘de manier waarop…