Een nieuwsbrief is een prima instrument om uw klanten en andere relaties op de
hoogte te houden van nieuwe producten en diensten, aanbiedingen en bedrijfs- en
ander nieuws. In deze checklist de belangrijkste aandachtspunten voor een goede
nieuwsbrief.
Onderwerpen
Bepaal van tevoren welke onderwerpen u gaat aansnijden en verdeel ze in groepen.
Vraag verschillende afdelingen in uw bedrijf om input voor de nieuwsbrief. Afdelingen als verkoop, support, klantenservice en productontwikkeling zitten dicht op de klant.
Â
Vaste opbouw
Bied in de nieuwsbrief een vaste mix aan van onderwerpen, zoals een nieuwsfeit, een tip, een klantcase en een aanbieding of actie. Gebruik deze opbouw in elke nieuwsbrief. Dat verhoogt de herkenbaarheid.
Â
Verwijs naar uw website
Probeer de lezer naar uw website te ‘lokken’. Op uw site kunt u bijvoorbeeld meer informatie geven over een nieuw product. Zorg ervoor dat de berichten in uw nieuwsbrief een link naar uw website bevatten.
Â
De onderwerpregel
Wat in de onderwerpregel staat, bepaalt in hoge mate of uw nieuwsbrief gelezen zal worden. Probeer de ontvanger te triggeren met een opvallende tekst. Tip: zet in de onderwerpregel niet uw bedrijfsnaam, want die staat waarschijnlijk al in het veld ‘Van’.
Â
De nieuwsbrief op de site
Zorg dat uw nieuwsbrief ook als online versie op uw website staat. Verwijs daarnaar in de nieuwsbrief. Soms kan de ontvanger de inhoud niet goed lezen.
Â
Testen
Stel vast of alles in de nieuwsbrief werkt zoals de bedoeling is voordat u op de verzendknop drukt. Is alles goed leesbaar. Wordt de nieuwsbrief niet door het spamfilter tegengehouden? Werken alle links in de nieuwsbrief?
Â
Afmeldlink
U bent wettelijk verplicht in uw nieuwsbrief een duidelijk zichtbare afmeldlink op te nemen voor wie uw nieuwsbrief niet meer wil ontvangen. En: u mag geen nieuwsbrieven versturen als u daar van tevoren geen toestemming voor heeft gekregen.
Â
Resultaten metenÂ
Breng het websiteverkeer vanuit de nieuwsbrief in kaart. Zo komt u er niet alleen achter wat de nieuwsbrief oplevert, maar ook welke onderwerpen populair zijn en waar u wellicht geen of minder aandacht aan moet besteden.
De Zaak website maakt gebruik van cookies.
We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.JA, IK GEEF TOESTEMMINGMEER INFORMATIE