In samenwerking met
E-mailmarketing heeft een enorme positieve impact op je business. Misschien zet je e-mail daarom ook al in om je (potentiële klanten) te bereiken en te overtuigen.

Inhoudsopgave

Maximale omzet voor je webshop of e-commerce platform in 2024 met e-mailmarketing. Download nieuwe whitepaper >>

Maar ben je al op de hoogte van de nieuwe regels die Gmail gaat invoeren? Deze veranderingen kunnen een grote impact hebben op hoe jouw e-mails worden ontvangen en gelezen. In dit artikel ontdek je wat deze nieuwe regels inhouden en hoe je ervoor zorgt dat jouw e-mailcampagnes effectief blijven.

Wat zijn de nieuwe Gmail-regels?

Gmail heeft onlangs wijzigingen doorgevoerd in de manier waarop e-mails worden gefilterd en gepresenteerd aan gebruikers. Deze updates zijn bedoeld om spam tegen te gaan en gebruikers te beschermen tegen ongewenste e-mails.

Zo worden e-mails nu strenger gecontroleerd op inhoud en afzender, en wordt het uiteindelijk verplicht om je met 1 klik uit te kunnen schrijven van een nieuwsbrief. Voor jou als Gmail-gebruiker is dat natuurlijk super. Maar wat betekenen deze regels voor jou als ondernemer die met e-mailmarketing werkt of hiermee wil gaan starten?

De impact op jouw e-mails

De meeste ondernemingen die geen massa’s mails versturen hoeven zich over deze nieuwe regels niet al te veel zorgen te maken. Zeker als je de juiste e-mailmarketing software gebruikt, deze voert veel van de nodige aanpassingen automatisch voor je door. 

Toch is het wel handig om alvast rekening te houden met een aantal best practices, zodat je ook in de toekomst verzekerd bent van e-mails die je klanten bereiken, en die ook nog geopend én gelezen worden. 

5 tips om de inbox en de klant te bereiken

1. Zorg voor een sterke onderwerpregel, vermijd spamachtige woorden

Een onderwerpregel die de aandacht trekt en relevant is voor de ontvanger, kan de kans op een geopende e-mail vergroten. Vermijd hierbij altijd spamachtige woorden of woordcombinaties en zorg het liefst ook gelijk voor een persoonlijke touch.

2. Maak je e-mails interactief en persoonlijk

Gebruik elementen zoals polls, enquêtes, interactieve afbeeldingen en personalisatie om je lezers te betrekken. Dit verhoogt niet alleen de betrokkenheid, maar hiermee ook de kans dat Gmail je e-mails als waardevol beschouwt.

3. Maak het gemakkelijk om uit te schrijven

Natuurlijk wil je zo veel mogelijk (potentiële) klanten bereiken. Waardevoller dan een grote groep, is een groep die graag e-mails van je ontvangt en leest. Maak het mensen daarom niet onnodig moeilijk om zich af te melden. Dat zorgt alleen maar voor nog meer frustratie en zal dan ook door Gmail en andere e-mailproviders afgestraft worden.  

4. Houd je lijst schoon

Een kleine aanpassing met veel impact. Sluit alle contacten die langere tijd inactief zijn uit je e-maillijst. Want hoe meer inactieve en ongeïnteresseerde contacten, hoe groter de kans op spammeldingen, uitschrijvingen of lagere open of click rates. 

Het is een tip waar je vandaag nog mee kan starten. Stuur alleen e-mails naar mensen die zich actief hebben ingeschreven en regelmatig interactie hebben met je e-mails (en: koop nooit e-maillijsten). Dit verhoogt je open- en klikratio’s, wat weer een positief signaal is voor e-mailproviders.

5. Test en optimaliseer

Blijf testen met verschillende soorten content, verzendtijden en frequenties om te zien wat het beste werkt voor jouw doelgroep. Gebruik deze inzichten om je strategie te verfijnen.

Door deze tips toe te passen, kun je de kans vergroten dat je e-mails gezien en gewaardeerd worden door je klanten, ook met de nieuwe Gmail-regels. 

De volgende stap

Je hoeft je als ondernemer dus niet direct zorgen te maken. E-mailmarketing blijft een krachtige tool, en de juiste software helpt je hierbij. 

Wist je dat e-mailmarketing steeds effectiever wordt door nieuwe regelgeving? Leer hoe jij maximaal deze kant benut met de whitepaper ‘maximale omzet e-mailmarketing’

Nanda den Hartog

Nanda den Hartog

Als redactiecoördinator bij De Zaak zorg ik ervoor dat er dagelijks interessante artikelen voor ondernemers op onze website staan en ben ik de drijvende kracht achter het weekoverzicht. Dat ik zelf ondernemer ben geweest komt daarbij goed van pas. Door deze ervaring en mijn redactionele skills begrijp ik op welke informatie en tips ondernemers écht zitten te wachten.
Logo Maileon

Maileon, partner van De Zaak

Een persoonlijke benadering van marketing automation. Meet Maileon: een team dat bouwt aan slimme software en echte relaties. Wij helpen marketeers overal ter wereld hun (e-mail) marketing te verbeteren, door complexe data om te zetten naar resultaatgerichte campagnes. Met ons platform start en schaal je makkelijk met effectieve communicatie & marketing. Via e-mail, sms en web/app push. En dankzij het sterke netwerk van agency- en koppelpartners is alle expertise die je nodig hebt direct binnen handbereik.

Bekijk alle artikelen van Maileon >

Lees ook…
i.s.m.
Als ondernemer anticipeer en reageer je continu op een breed scala aan uitdagingen, trends en ontwikkelingen. Ook op het gebied van marketing, het…