Er valt niet meer aan te ontsnappen. Zelfs de iconen van de autowereld moeten geloven aan elektrificatie als ze hun toekomst willen veiligstellen. Zoals gebruikelijk een tikje aan de late kant gaat zelfs Ford ‘om’. Ze worden met name in Europa aan alle kanten voorbijgevlogen en hun grote concurrent Volkswagen Groep gaat daarbij van alle generalisten – merken met brede doelgroepen – verreweg het hardst.
Intrigerend is daarbij dat het Amerikaans merk van de ‘blue oval’ heel slim een partnerschap aangaat met diezelfde Duitsers. Ze komen binnenkort met modellen op hetzelfde (MEB) platform dat onder de elektrische VW’s, Audi’s, Seats en Skoda’s wordt gebruikt. MEB staat niet voor niets voor ‘modulaire elektrische bouwblokken’.
Toch opent Ford het bal met de nog geheel zélf ontwikkelde Mustang Mach-E. En ze pakken het clever aan, want hij lift soepel mee op het stoere imago van achtcilinder krachtpatsers. De naam van het moedermerk staat – niet per ongeluk – nergens op de auto. Alleen het iconische beeldmerk van de galopperende mustang.
En het werkt. Iedere overeenkomst met een V8 krachtpatser berust op toeval, maar de auto trekt verrassend veel bekijks. Soms begeleid door kokhalzende geluiden van klassiek liefhebbers die bij het idee alleen al maagzuur krijgen. Maar ja, de tijd staat niet stil en brandstof gorgelende achtcilinders zijn niet helemaal en vogue. De autokoper weet dat kennelijk, want deze elektrische nazaat verkoopt nu al beter dan de muscle car!

Andere koek
Een batterij-elektrische Mustang. Even wennen, maar zelfs Porsche heeft die slag al gemaakt. Zie het als een marketing vondst dat de ‘galopperende paarden’ de spotlights stelen. Vergeet de old style Mustang, want dit concept straalt een vooruitziende blik uit. De designers creëerden een – voor de liefhebbers huiveringwekkend – bijna SUV-achtig koetswerk met een dynamisch aflopende daklijn. Een grote broer van de Ford Kuga, min of meer. Hij is namelijk een kloeke 471 centimeter lang.

Hij zit vol hightech snufjes. Zo open je de deur met met een druk op de toets, een smartphone of een in de raamstijl verborgen schermpje met pincode. Karakteristiek nieuw is ook de ‘frunk’ voorin. Een laadvak in plaats van de V8. Handig voor je laadkabels. Of eventueel ook koele dranken of etenswaren, want in de bodem zit een stop waarmee je smeltwater van de ijsklonten kunt laten weglopen. Zoals bij de Kuga achterin. Het is ingegeven door Amerikaanse tailgating party’s op parkeerplaatsen van sportevenementen. Alles bij de hand voor de BBQ…

Aanraakscherm
De eerste blik op het interieur wordt bepaald door de combinatie van een minuscuul digitaal meterpaneeltje voor je neus en een whopper van een centraal 16 inch beeldscherm. Geen halve maatregelen richting Volvo en Tesla. Het geheel is aardig hightech, maar de kenner herkent daaromheen wel ietsjes minder vorstelijke stuurstaken en knoppen van Ford-modellen. Soit, de hele bediening is eigenlijk best oké.
Het interieur oogt netjes, haalt het niet bij premium merken, maar troeft pakweg de Volkswagen ID’s af. Leuk designdetail: geweven stof op de dashboardbekleding. Helemaal niet verkeerd als je nagaat dat de Mach-E voor prijzen ‘vanaf 50 mille’ in de prijslijsten staat. Dar koop je dan een karakterauto voor. Kom er maar eens om bij die premium merken…
Het nieuwste Ford SYNC-infotainment systeem en een uitstekende B&O surround geluidsinstallatie doen bijpassend goed werk. Uiteraard trekt Ford – excuus: Mustang – een blik technische snufjes open.
Wie mooi wil zijn moet pijn lijden, dus offert de Mach-E ruimte op aan zijn imposante frontpartij. No worries, er blijft nog een heel fatsoenlijk businessclass cabine over. Voorin vind je een goede zithouding, maar wel wat vlakke stoelen. Wederom geen echt probleem, want hij is wel snel maar geen gooi en smijt machine. is door zijn aard wel snel, maar geen scheurneus.
Achterin kunnen twee passagiers – als je het heel gezellig maakt drie – goed zitten. De kofferbak had met zijn ongelukkig vorm wel iets royaler mogen zijn. Daar ligt het enorme accupack onder de vloer in de weg.

Zoeven
Met zijn ruim twee ton gewicht is de Mach-E geen dynamiekpakket op wielen, maar hij accelereert als de brandweer, voelt rondom goed voorspelbaar aan en stuurt ook helemaal niet verkeerd. Dat gaat overigens wel gepaard met een behoorlijk straf afgesteld onderstel. Daarbij is de samenwerking tussen de schijfremmen en de recuperatie van remenergie niet van de meest verfijnde. Moet je van houden. En ach… ook de klassieke Mustang is ook geen wonder van raffinement en stuurgedrag.
De Mach-E kent drie rijstanden, waarbij je in ‘Untamed!’ een soort diepe motor-grom via de speakers hoort. Mwah, het kan gelukkig ook worden uitgezet.

Qua uitvoeringen is de keuze reuze. De importeur gaf een achterwiel aangedreven pret letter mee, met het grootste (98 kWh) accupakket. Met zijn 294 pk en enorme trekkracht sleurt die er enorm aan. Nul naar honderd in zes tellen, dan neem je grote stappen. ‘Onze’ Mach-E met grotere accu kost dan net onder de 59 mille.
We noteerden een elektrische actieradius van rond de 450 kilometer. De meer gangbare uitvoering voor zakelijk autorijdend Nederland heeft alleen achterwielaandrijving met nog altijd een kloek energiepakket (75 kWh) en garandeert zodoende ook een heel bruikbare actieradius: 300 tot 350 kilometer. Allemaal weinig mis mee, dus bekijk die zeker ook eens. Laden gaat vlot, zeker als je hem voedt met een 100 kW DC-snellader.



Een ding is zeker, met de Mustang onderscheid je je van de doorsnee EV-rijder. Er valt best wat op af te dingen, maar alles bij elkaar is hij karakteristiek en spraakmakend, zonder voor de deur van een klant meteen opdringerig te worden.
Te paard!
Mustang Mach-E
Afmetingen 471x188x160 cm
Gewicht: 1.993 kilogram
Motor: elektrisch
Power: 294 pk, 430 Nm
Prestaties: 180 km per uur, 0-100 in 6,1 sec.
Range: 610 km (WLTP), test circa 450 kilometer
Prijs: Mach-E RWD Extended Range 58.575 euro (AWD 67.640 euro)